Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Takové stroje nikde v Evropě nenajdete. U nás čistí tunely metra

Aby se metro nestalo největším zdrojem prachu v Praze, čistí jeho tunely dva speciální stroje. Historicky prvním je mycí stroj z roku 1973. Druhý pak slouží jako obrovský vysavač, který vysává poněkud jinak než běžné vysavače. Podívejte se, jak oba stroje pracují.

Poslední metro v Praze opustilo stanici. Zaměstnanci zavřeli vstupy, ale eskalátory ještě jezdí. To proto, aby úklidové čety, které za posledními cestujícími pilně myjí podlahy stanice a přilehlých prostor, mohly vyjet eskalátory ven. Pak dozorčí pojízdné schody zastaví.

Noční světlo v tunelech

Za posledním metrem ještě stihli dispečeři rozsvítit v tunelech světla, aby mohl začít závod s časem, ve kterém se provádí údržba a úklid prostor, kam se cestující správně nedostanou. "Pečlivě naplánovaný pracovní ruch  počítá s každou minutou noční výluky jen proto, aby před pátou ranní mohly opět vyjet soupravy metra, které za následujících  necelých dvacet hodin přepraví více než milion cestujících" vysvětluje tisková mluvčí DP Praha Aneta Řehková.

Tunely se čistí podle rozpisu. Slouží k tomu dva principiálně odlišné stroje, přesněji čistící vlaky. Prvním je tunelový vysavač s motorem o výkonu 420 kW. Druhý stroj v tunelech omývá stěny i kabely paprsky tlakové vody.

Jak se vysává tunel

Nejnáročnější akce ve výluce

Nejnáročnější činnost v noční výluce metra je výměna pražců, kdy četa musí vyměnit až osm opotřebovaných dřevěných pražců.

Podrobnosti v reportáži Metro musí vyměnit 40 tisíc pražců. Jak vypadá nejnáročnější noc v podzemce.

K vysávání tunelů se používá souprava TWS 30 od firmy HANES. Jejím srdcem je vznětový motor o výkonu 420 kW při 1 900 ot./min. Ten pohání sací ventilátory a ostatní točivé stroje a zařízení. Obsluha stroje je dvoučlenná a v tunelech stráví kolem dvou hodin.

Prach uvolňuje nárazový, přesněji řečeno pulsující paprsek vzduchu. Takto uvolněná špína je před nasátím do zásobníku nečistot zvlhčena pomocí vodní clony, aby mohla stékat do spodní části zásobníku a neuvolňovala se zpět.  Stroj si tak s sebou veze i nádrž s vodou o objemu asi 10 hektolitrů (1 m³).

Zásobník nečistot má objem přibližně pět metrů krychlových. Většinou obsahuje 300 až 500 litrů špinavé vody s větším, nebo menším množstvím usazenin u dna.

Zásobník se následně vyprazdňuje v depu otočením do boku. Nečistoty samovolně sjedou po nerezovém dně do k tomu určeného kontejneru.

Během noční výluky se vysává pouze jeden mezistaniční úsek. Omezení je dáno maximální pracovní rychlostí  1,9 km/h.  Krátké úseky se luxují vícekrát.

Tunelový vysavač pracuje v pětidenním pracovním cyklu. Vysává čtyři směny, pátou se provádí čistění a údržba stroje.

Kudy se dostává do tunelů prach

Vzduch v tunelech metra proudí díky pístovému efektu od projíždějících souprav. Část prachu je tak nasáta z pražských ulic větracím systémem metra, část jsou nasáté nečistoty ze stanic, zejména od cestujících. Prach se také uvolňuje z ostění tunelu. Pokud byste problematiku studovali detailně, hravě najdete nejméně další desítku zdrojů. Většina špíny se nikde neusadí, díky pístovému efektu ji vytlačí větracím systém metra.

Nečistoty v tunelech jsou úplně jiné, než jaké máte doma. Prach se usazuje nikoliv gravitací, ale víry, které způsobí projíždějící soupravy. Z pohledu laika se dá konstatovat, že do povrchů, které najdete v tunelu, je "nastřelen". Díky tomu se usazuje úplně všude, dokonce na stropě tunelu.

Na něco ale ani tyto stroje nestačí. Pokud průvan nasaje do tunelu noviny, letáky, sáčky nebo dokonce prázdné nápojové  plechovky, usadí se tyto nečistoty v centrálním žlabu tunelového odvodnění. Odtud je uklízejí metaři. 

Jak se myje tunel

Jelikož součástí metra je tunelové odvodnění, myjí se tunely pomocí mycí soupravy. Mytí ostění se provádí shora dolů pomocí trysek na rampě, které kopírují profil tunelu. Další trysky myjí kolejový spodek a svršek. 

Zásobu vody tvoří dvě cisterny, každá o objemu 12 krychlových metrů. Osádka doplňuje spotřebovanou vodu v tunelech, nebo stanicích.

Obsluha, která stojí na plošince před cisternou, myje ještě ručně pochozí stezku, odstupovou rampu, kolejové betony pod přívodní kolejnicí a centrální žlab tunelového odvodnění.

Voda v něm teče do uklidňovacích jímek, odkud jsou přečerpávány  do dešťové kanalizace.

  • Nejčtenější

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 21 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 13 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu

v diskusi jsou 3 příspěvky

2. května 2024  15:16

Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...

Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala

v diskusi nejsou příspěvky

2. května 2024

Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská...

Devět praktických triků pro užívání Windows. Usnadněte si práci s textem

v diskusi je 8 příspěvků

1. května 2024

Ať už připravujete itinerář dovolené, dokument pro šéfa či esej do školy, jistě toužíte potom, aby...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 13 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...