Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Facebook ukázal revoluční vyhledávání. Najde, co se týká vašich přátel

  13:15aktualizováno  14:17
Největší sociální síť spustila první verzi svého vyhledávání Graph Search. Na rozdíl od konkurence se nový vyhledávač orientuje výhradně na lidi, kteří jsou s vámi přímo či nepřímo spojení. Můžete tak najít, ve kterých restauracích byli v Londýně vaši přátelé, kdo čte Dostojevského nebo rád lyžuje.

Facebook Graph Search - hledání přátel a jejich přátel | foto: Facebook

Nové vyhledávání bude postupně uvolňováno a čím dál více uživatelům Facebooku k dispozici během následujících týdnů a měsíců. Facebook Graph Search si klade nelehký úkol: dát lidem lepší výsledky než současná jednička na trhu tedy Google.

Facebook dobře ví, že v klasickém vyhledávání webových stránek by nebylo snadné králi mezi vyhledávači konkurovat. Ale Facebook má náskok jinde. Ví totiž o miliardě lidí víc, než si uvědomujeme. A aniž by se snažil o nějaké indexování webu nebo tvorbu map (v čemž je těžké, ne-li nemožné, dohnat náskok Googlu), získal už Facebook jaksi mimoděk řadu velmi osobních informací:

Fotky přátel z New Yorku.

"Fotky přátel z New Yorku", to je jen jeden z desítek zajímavých dotazů, které nový vyhledávač dokáže snadno zodpovědět. Fotky mu nahráli a označili přímo vaši přátelé.

  • zájmy, věk a bydliště skoro každého uživatele
  • zda je uživatel muž či žena
  • zadaný či single (důležité pro seznamování)
  • fotky, které se vám líbí
  • místa, kde jste byli
  • přátelé, se kterými se bavíte
  • a přátelé těchto přátel
  • oblíbená hudba, filmy, knihy, videoklipy, vtipy, články, stránky, restaurace, značky, služby, sporty a další

Google se podobné údaje snaží také sbírat se svojí sociální sítí Google+, ale zatím má ve svých databázích ve srovnání s Facebookem pouze zlomek těchto osobních, explicitně vyjádřených preferencí.

Mark Zuckerberg mluví o novém vyhledávání jako o dlouhodobém projektu, který se

Mark Zuckerberg mluví o novém vyhledávání jako o dlouhodobém projektu, který se stane novým pilířem Facebooku.

"Facebook stojí na několika pilířích," říká jeho zakladatel, Mark Zuckerberg ve videu představujícím Facebook Graph Search. "Jedním je úvodní stránka s novinkami (Newsfeed), na které vidíte, co se děje právě teď u vašich přátel. Dalším je osobní profil (Timeline), kde na jednom místě můžete určit, co se o vás může kdo dozvědět. A nové facebookové vyhledávání (Graph Search) bude další takový pilíř."

Role vyhledávače Bing od společnosti Microsoft v tuto chvíli ještě není zřejmá. Microsoft uvedl, že Facebook na vyhledávání s Microsoftem spolupracoval, ale Bing rozhodně nestojí za samotným Graph Search. Pokud však uživatel zadá něco, na co Graph Search stačit nebude, zřejmě dostane odpověď právě z Bingu. 

Jaké dotazy můžete pokládat? Užitečné, zábavné i dost vlezlé

Vyhledávání na Facebooku bude fungovat o hodně jinak než u Googlu. Dotaz budeme pokládat celkem přirozenou formou. Funguje to zatím v angličtině, v češtině lze očekávat kvůli skloňování výrazné problémy a krkolomnosti.  Několik předdefinovaných dotazů si uživatelé Facebooku mohou vyzkoušet již nyní.

Zde je ukázka dotazů, které Facebook bude umět zpracovat a nabídnout vám výsledky přímo na míru, odvozené z toho, co se líbí vašim přátelům a přátelům vašich přátel:

Lidé z mého okolí se zájmem o cyklistiku.

Lidé z mého okolí se zájmem o cyklistiku.

Restaurace, které v Londýně navštivili moji přátelé.

Restaurace, které v Londýně navštivili moji přátelé.

Fotky přátel z New Yorku.

Fotky přátel z New Yorku.

Města, která moje rodina navštívila.

Města, která moje rodina navštívila.

Hudba, která se líbí mým přátelům.

Hudba, která se líbí mým přátelům.

Fotky, které se vám líbí.

Fotky, které se mi líbí.

Soukromí?

Facebook zdůrazňuje, že je pro něj soukromí u Graph Search důležité.Uživatelé si prý mohou přesně nadefinovat, co se o nich ve vyhledávání zobrazí a co nikoli. Jako obvykle se dá ovšem čekat, že se objeví řada nejasností.

Lars Rasmussen, jeden z inženýrů z Facebooku, si třeba libuje, že přestože je v San Francisku nový, díky snadnému dotazu "zubaři, ke kterým chodí mí přátelé", snadno a rychle našel spolehlivou pomoc na bolavý zub. Samozřejmě, aby taková užitečná funkce fungovala, musíte mít přátele, kteří Facebooku tyto informace svěřují. Je možné, že právě nové vyhledávání je k tomu nakopne. Nebo právě naopak.

Redaktoři TechCrunch si trochu pohráli a uvádějí další zajímavé (kreativní, a někdy trochu oprsklé) dotazy s využitím funkce Graph Search:

  • Když se chcete dobře najíst: Restaurace v New Yorku, které se líbí absolventům Amerického kulinářského institutu
  • Když nechcete riskovat: Restaurace v okolí, ve kterých už jsem byl
  • Když chcete něco pálivého: Restaurace v okolí, které se líbí lidem z Indie
  • Když chcete zavzpomínat: Fotky z mého rodného města z let 1970 - 1990
  • Když si chcete s někým zazpívat v baru: Moji přátelé, kteří v minulosti navštívili karaoke
  • Když hledáte radu: Moji přátelé, kteří se zajímají o ...
  • Když hledáte šprtku: Nezadané dívky v okolí, kterým se líbí Star Wars
  • Když hledáte povyražení: nezadané ženy v San Francisku, kterým se líbí Fifty Shades of Gray
  • Když chcete naštvat kámoše: Matky mých přátel

Bude Facebook konkurovat Googlu?

Facebook není jediný, kdo chce dát lidem vyhledávání, které se zcela přizpůsobí jejich přátelům, preferencím a minulým aktivitám. Google také pracuje na vyhledávači, který se plně přizpůsobí přímo vám: "Personalizace hraje důležitou roli ve vyhledávání, ale Google si dává pozor, aby to s personalizací nepřehnal, aby výsledky vyhledávání byly tou personalizací jen okořeněny," řekl nám v rozhovoru Amit Singhal.

"Kdybychom lidem dali jen ty výsledky, které už znají, nijak bychom nepřispěli k jejich obohacení, nedali bychom jim alternativní pohled na věc. Proto osobně dávám pozor na to, abychom vyhledávání nezkazili, ale aby naše vyhledávání pomáhalo světu. Každý výsledek vyhledávání proto dá lidem nejen to, co už vědí, že chtějí, ale také alternativní a globální pohled. A samozřejmě, stačí jeden klik a personalizované výsledky zmizí, pokud chcete."

Google již dlouho využívá při vyhledávání data ze své sociální sítě Google+, ale rozhodně zatím nejde o vyhledávač naprosto orientovaný na výsledky kolem lidí.

Lars Rasmussen, technický šéf

Lars Rasmussen, technický šéf , kterého Facebook přetáhl Googlu

Na novém vyhledávání pro Facebook ostatně pracuje i Lars Rasmussen, vývojář, který do Facebooku přišel právě ze společnosti Google. Podílel se třeba na přelomové, ale neúspěšné službě Google Wave. K Facebooku nastoupil v říjnu 2010. K přestupu jej prý tehdy přiměl i osobní rozhovor s Zuckerbergem. Rasmussen označil Facebook za výjimečnou společnost, takovou, "která vznikne jednou za desetiletí". Pomocí nové funkce si teď v San Francisku, kam se přestěhoval, hledá odpovědi na každodenní otázky, jako je třeba výše zmíněný zubař.

Na Facebooku je také přítomna řada společností, které nyní budou mít díky vyhledávání o to větší motivaci oslovit co největší množství fanoušků. Už totiž nepůjde jen o nějaké teoretické počty "lajků", ale o naprosto reálná doporučení. Čím více lidí váš podnik zařadí mezi své oblíbené restaurace, tím více se rozroste skupina lidí, která na vás při hledání restaurace narazí. Facebook tak možná našel způsob, jak přirozeně donutit řadu firem k vyšší aktivitě při své prezentaci na facebookové stránce.

Podle inženýrů Facebooku je Facebook Graph Search dlouhodobý projekt, který však už nyní ponese zajímavé ovoce. "Začínáme dnes jen s několika desítkami zajímavostí, které můžete díky Graph Search najít. Lidé, fotky, hudba, restaurace, služby, zájmy, ale to je jen začátek. Díváme se na to jako na projekt, na kterém budeme pracovat měsíce a roky. A postupně se z toho stane úžasný zdroj pro lidi z celého světa."

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.