Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Fotoreportáž: Metro se rozloučilo s vozy 81-71 sovětské výroby

  16:13aktualizováno  16:13
Dnes slavnostně skončil provoz sovětských souprav metra 81-71. Cestující mají ještě poslední možnost se jimi svézt zítra. Podélně umístěné lavice, pákové nouzové otevírání i dveře bez ochrany proti přivření se tak stávají historií.

První vozy Ečs pražského metra neměly dostatečný výkon pro členitou trasu A, a tak pražští technici iniciovali vývoj nového typu soupravy. Sovětské vozy řady 81-71 zahájily svou pouť před 31 lety na stejném místě, na jakém ji ukončily, tedy v depu na Kačerově.

Vozy dorazily do Prahy po vlastní ose, ujely asi 2 500 kilometrů napříč tehdejším Sovětským svazem a Československem. Vozy 81-71 tvořily dominantní část vozového parku metra na všech jeho trasách.

Nejprve byly zastaralé sovětské vozy nahrazeny na trase C. První modernizované vozy 81-71 se objevily na trase C ve verzi s vlakovým zabezpečovačem Matra. Na trasu C byly ale vybrány soupravy M1. A tak už jednou modernizované vozy prodělaly ještě výměnu vlakového zabezpečovače.

Jako druhá byla zcela modernizována trasa A. Nakonec se modernizovaly soupravy pro trasu B (modernizace posledních souprav teprve přijde), kterou obsluhovaly nejmladší soupravy. Více o modernizacích si přečtěte v článku Fotoreportáž: Jak se ze sovětských vagonů stává moderní metro

Sovětským metrem se můžete ještě naposledy svézt ve čtvrtek 2. července 2009, podrobnosti v článku Veřejné rozloučení se sovětským metrem přeci jen bude

Komentovaná fotogalerie:

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Rozloučení s vozy 81-71 v kačerovském depu proběhlo se soupravou, která bude uchována jako historická pro podobné účely jako třívozová souprava Ečs.

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Čelní vůz dnes již historické soupravy 81-71

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Někteří novináři si dělali fota na památku

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Elektrovýzbroj pod podlahou vozu není z nástupiště vidět

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Salon vozu s podélnými lavicemi pro cestující

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Spřáhlo mezi vozy

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Opět spřáhlo, tentokrát z pohledu průchodů mezi vozy

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Páka nouzového otevírání dveří

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Druhý čelní vůz skončí ve střešovickém muzeu MHD. Má již výzdobu pro muzeum.

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Za stěnou je kabina strojvedoucího

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Strojvedoucí svou levou rukou ovládá kontrolér, kterým se souprava rozjíždí, nebo zastavuje elektrodynamickou brzdou. V pravé ruce drží fíra ovládání pneumatické brzdy.

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

"Palubní deska" strojvedoucího

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Vložené vozy soupravy

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Dveře původních sovětských souprav nemají ochranu proti přivření, dokážou opozdilce sevřít velmi bolestivě

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Rozloučení s vozy soupravy 81-71 v kačerovském depu

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Pětivozová souprava má délku téměř 100 m

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Před slavnostním vyjetím na zkušební trať

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Jízda na zkušební trati v depu

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu
Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Obsluha soupravy je díky vlakovému zabezpečovači pouze jednočlenná, slavnostní zakončení bylo pod dohledem

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu
Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu
Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Na zkušební trať , která je vybavena napájecí kolejí, musel soupravu dotáhnout lokotraktor.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Oškrábané a omyté brambory se v celém procesu poprvé potkají s lidskou rukou až...
Když i obyčejný brok způsobí poplach. Jak se vyrábí úplně jiné brambůrky

Ze 40 tun brambor vyrobí denně 15 tun smažených brambůrků. Od běžných chipsů se liší na první pohled i chutí. Nedají se usmažit z každé brambory, ale díky...  celý článek

Rozstřel s ředitelem Českého egyptologického ústavu Miroslavem Bártou (26. 6....
Čeká nás bouřlivé období, teď jsme na vrcholu, říká egyptolog Bárta

Naši společnost čeká velká proměna, a to nejspíš už za pár let. Neznamená to, že vymřeme a svět zanikne, ale musíme najít nové způsoby, jak společenský systém,...  celý článek

Před 100 lety vznikly fotografie víl z Cottingley
Před 100 lety vznikly slavné fotografie víl z Cottingley

VIDEO V létě 1917 vyfotily dvě dívky, Elsie Wrightová a Frances Griffithsová fotografie víl. Řadu let věřila celá Velká Británie, že fotografie jsou pravé. Mýtus...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.