Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Fotoreportáž: Jak se ze sovětských vagonů stává moderní metro

aktualizováno 
Rozebrat do šroubku sovětské vagony a znovu sestavit z nových součástek moderní stroj. Teprve pak může znovuzrozené metro opět vozit zákazníky. Podívejte se v exkluzivní fotoreportáži, jak probíhá modernizace vozů pražské podzemky.

Škoda Transportation - hrubá stavba skříně | foto: Rosťa Jančar, Rosťa Jančar,  Technet.cz

Metro v Praze loni na jaře dospělo do Kristových let. Od počátku do dnešních dnů se na kolejích vystřídaly již tři generace vozů.

Provoz zahájily soupravy Ečs, nejprve ve trojvozových a později pětivozových soupravách. Byly typické žárovkovým osvětlením a vzhledem čelního vozu, který připomínal běžný vložený vagon. 

Po nich začaly v podzemí jezdit ruské soupravy další generace a modernější koncepce 81-71, které můžete ještě krátce potkávat na nejmladší trase B. Jsou typické černým čelem a chromovanými trubkami držadel. Jsou to poslední metra, která řídí výhradně strojvedoucí. Zanedlouho budou i poslední zbývající kusy modernizovány na typ 81-71M. Na řadě je už jen poslední série vozů. Pak v pražském metru potkáte pouze novotou vonící soupravy. Další generací metra v podzemí Prahy jsou také zcela nové vozy M1 na nejzatíženějším céčku.

Zrušení pásmového provozu od 1. února 2008

Dostatek vozů po rekonstrukci umožnil od 1. února 2008 zrušení pásmového provozu na trase B pražského metra. Všechny spoje kurzují v celé trase Zličín - Černý Most. Do pátku 1. 2. jezdila polovina souprav pouze mezi stanicemi Smíchovské nádraží - Českomoravská.

Další díly nepravidelného seriálu o pražském metru:

Metro bude jezdit do Letňan. Podívejte se na poslední přípravy

Podívejte se, jak bude vypadat nová stanice metra Prosek

Podívejte se, jak se řídí provoz pražského metra

Jeli jsme novou trasou metra. Podívejte se s námi

Pražské metro bez řidiče? Právě probíhají první testy

Metro testuje první výtah místo eskalátoru


Historie rekonstrukcí

Nejzatíženější linkou podzemky je nejstarší céčko. Vzhledem ke stáří linky byly vozy této trasy na řadě jako první. Mezi Háji a tehdejší konečnou Nádraží Holešovice se objevily v letech 1999 až 2000 vůbec první rekostruované jednotky 81-71M se zabezpečovacím zařízením MATRA. Modernizovaných souprav bylo sedm. V následujících letech bylo rozhodnuto, že na ní budou jezdit zcela nové vlaky M1 konsorcia dodavatelů. U druhé a třetí série pak byla dodavatelem firma Siemens.

Kupodivu budou zanedlouho M1 svým způsobem (podle termínu dodání DP) tím nejstarším, co má pražské metro pro dopravu cestujících.

Rekonstrukce se provádí od r. 1999 místo generálních oprav ruských vozů typu 81717 (čelní vůz) a 81714 (vložený vůz), které byly vyrobeny v Mitiščinském strojírenském závodě, po ujetí asi milionu a půl kilometrů, a to po jednotlivých ročních dodávkách. Provádí je firma Škoda Transportation (ŠT).

Do dnešních dnů prošlo rekonstrukcí  270 vozů (54 souprav), chcete-li, je to kolem desítky souprav ročně.
Modernizované soupravy metra se drobně odlišují. Rozdíly vyplývají z instalace různých typů zabezpečovacích zařízení na jednotlivých trasách. Původní ruské zabezpečovače ARS, které byly na všech trasách, se modernizovaly na trase C na typ MATRA a na áčku najdete typ LZA. Jen na nejmladší lince B slouží dodnes původní systém ARS.

Souprava M1 trasy C ve stanici Vltavská

Přehled historie rekonstrukcí

Rekonstrukce v letech Počet Provedení Trasa  Poznámky
 1999-2000  7  87-71M
 MATRA
 C Všechny jednotky budou postupně přestavěny na provedení MARS pro trasu B (4 již přestavěny)
 2001-2004  25  87-71M
 LZA
 A  
 2005-dosud  22  87-71M
 BARS
 B  


Jak se dělá moderní metro

Souprava 81-71 trasy B ve stanici Náměstí Republiky Souprava 81-71M trasy B ve stanici Náměstí Republiky
Jedny z posledních původních ruských souprav 81-71 můžete potkat na trase B (levý záběr). Podívejte, jak se z nich rodí moderní, počítačem řízené a monitorované soupravy 81-71M (pravá fotografie). Jejich důkladnou rekonstrukci lze spíše přirovnat k výrobě nového vozu.

Depo Hostivař - vůz 81-71 před odstrojením  Depo Hostivař - vůz 81-71 po odstrojení
Z vozů, které najedou uvedené kilometry a jsou odstaveny z provozu, se demontují některé díly, které je ještě možné použít jako náhradní. Na levém záběru sledujete vůz před demontáží.
Odstavené vozy jsou soustřeďovány na Depu Hostivař. Systém je pečlivě plánován - práce se provádí postupně podle harmonogramu přistavení do Škody. Na pravé fotografii je odstrojený čelní vůz před transportem do Plzně. Skrze odmontované díly je vidět do kabiny strojvedoucího.

Depo Hostivař - vůz 81-71 po odstrojení  Depo Hostivař - vůz 81-71 po odstrojení
Při odstrojení vozu je externí firmou demontováno téměř veškeré zařízení. Práce se provádí v prostorech Depa Hostivař. Na voze zůstane pouze výzbroj pneumatické brzdy (pravá fotografie). V podstatě zůstává holý skelet skříně, pod kterou je pneumatická výstroj brzdy a podvozky. Na levé fotografii vidíte téměř dokončené práce na odstrojení vozu.

Depo Hostivař - vůz 81-71 po odstrojení  Depo Hostivař - vůz 81-71 po odstrojení Depo Hostivař - vůz 81-71 po odstrojení  Depo Hostivař - vůz 81-71 po odstrojení
Odstraněna je veškerá elektrická výstroj, kabeláž, sedadla, tyče interiéru, okna atd. Zůstává pouze vzduchotechnika brzd.

Odstrojené vozy jsou sestaveny do ucelené pětivozové soupravy a v noční výluce před datem určeným pro přepravu do Plzně přetaženy z Depa Hostivař do depa Kačerov. Odtud je souprava přepravena do Plzně po vlastní ose.  Pokud se shodují termíny, přijíždí hotová rekonstruovaná souprava z Plzně a odjede připravená odstrojená. Pro fandy železnice a metra ještě uvedeme, že vozy jsou dopraveny z depa Kačerov přes vlečku do žst. Praha–Krč, odkud je odváží přistavená lokomotiva. Přepravu zajišťuje dodavatel ŠT prostřednictvím drážní firmy Viamont.

Co se děje s vozy metra v Plzni

Depo Hostivař - údržba vozu 81-71  Depo Hostivař - údržba vozu 81-71
V Plzni zůstávají skříně vozů. Podvozky se vrátí do Prahy do prostor depa v Hostivaři, kde projdou opravou a modernizací (dvojkolí, převodovky, nové spojky). Tyto práce se projeví z pohledu cestujícího tišším provozem a z pohledu Dopravního podniku Praha vyšší spolehlivostí a životností.
Na fotografiích vidíte původní podvozky v prostorách hostivařského depa při údržbě vozu. Vlevo vidíte tornu, kolem které se podvozek otáčí, a opěrné rolny a na pravém záběru vidíte motor a převodovku.

Škoda Transportation - podvozek Škoda Transportation - podvozek
Opravené podvozky jsou později převezeny opět do Plzně, kde jsou pak zavázány pod hotovou skříň rekonstruovaného vozu. Na obou fotografiích vidíte (v konfiguraci podobné předchozím obrázkům) opravené podvozky před montáží nového motoru v závodě Škoda Transportation.

Škoda Transportation - hrubá stavba skříně Škoda Transportation - hrubá stavba skříně
Externí firma odstrojenou skříň vozu otryská, provede opravu zkorodovaných míst, rozsáhlou rekonstrukci a přestavbu hrubé stavby a nakonec opatří základním nátěrem a tlumicím nástřikem. Poté je dodá do Škodovky. Na fotografiích vidíte právě dodané skříně.

Škoda Transportation - čep pro podvozek Škoda Transportation - práce na dolní části vozu
Také tato místa můžete vidět pouze v Plzni během modernizace. Jsou to spodní části skříně bez kontejnerů a podvozků a pohled nad obložení stropu. Na levé fotografii sledujete čep pro upevnění otočného podvozku, vpravo je pohled nad obložení stropu s částečně instalovanou elektroinstalací.

Škoda Transportation - práce na dolní části vozu Škoda Transportation - práce na dolní části vozu
Poté se přistoupí k montáži pneumatické výstroje ve spodní části vozu.

Škoda Transportation - kabelové svazky čelního vozu Škoda Transportation - kabelové svazky čelního vozu
Po instalaci vzduchotechniky následuje elektrická montáž. V rekonstruovaných vozech splňují všechny použité materiály přísné bezpečnostní a protipožární předpisy.  Všechny použité vodiče jsou v nehořlavém provedení. Většina z nich se sbíhá v kabině strojvedoucího, odkud pochází obě fotografie.


Škoda Transportation - montáž elektoinstalace v čelním voze Škoda Transportation - spřáhlo
Také tyto fotografie zaznamenaly další momenty, které jsou k vidění pouze při výrobě. Vlevo vidíte práci elektromontérů v již zasklené kabině strojvedoucího. I moje manželka při pohledu na záběr konstatovala, že se ještě musí udělat hodně práce, aby to byla ta kabina, kterou zná.
Vpravo vidíte spodní část skříně vozu bez podvozků s namontovanou vzduchotechnikou brzd, částí spřáhla a spojovací elektrické kabely.

Souprava po modernizaci


Vložené vozy se od sebe odlišují v elektrické a pneumatické výstroji.

 Původní typové označení  Nové typové   označení  Popis vozu  Název vozu
 81-717.1  2Mt1 Elektrický motorový vůz s kabinou strojvedoucího, s trakčním kontejnerem, vozovou baterií, vozovým počítačem, tachografem a zabezpečovacím zařízením Řídicí vůz (první a pátý vůz)
 81-714.1  3Mt1 Elektrický motorový vůz s trakčním kontejnerem, vozovou baterií a vozovým počítačem Vložený vůz (třetí vůz)

 81-714.1

 4Mt1 Elektrický motorový vůz s trakčním kontejnerem, vozovým počítačem a kompresorovým soustrojím

Vložený vůz (druhý a čtvrtý vůz)


Pětivozová souprava tvoří provozně nedělitelnou jednotku a je ji možné mechanicky a pneumaticky spřahovat s původními vozy 81-71 a s novými vozy typu M1.

Jak vypadá zkouška funkčnosti

Po dokončení výroby, kontrole zapojení, oživení jednotlivých vozů a provedení stacionárních zkoušek všech důležitých obvodů jsou jednotlivé vozy spojeny do soupravy, aby se souprava poprvé rozjela a zastavila pod přísným dozorem odborníků. Po ověření všech funkcí se pod dohledem pracovníků Dopravního podniku Praha provede zkouška funkčnosti důležitých systémů jednotky. Je to jeden z mnoha inspekčních dní odborníků z DPP ve Škodovce.
Škoda Transportation - napájecí vůz a vůz z trasy C před přestavbou pro B Škoda Transportation - vedení napájení z napájecího vozu
Test probíhá na zkušební koleji v areálu ŠT. Ta je zajímavá tím, že má hned několik rozchodů kolejnic a v troleji mohou být různá napětí obou proudových systémů.
V těchto místech ale chybí pro metro typická napájecí kolej. Proto se před soupravu připojí napájecí vůz. To je starý čelní vůz soupravy, na jehož střeše je umístěn sběrač (levá fotografie). Pomocí kabelů se vede napájecí napětí 600 V DC do míst, kde jsou běžně umístěny sběrače proudu z napájecí koleje (pravý záběr).

Škoda Transportation - balast v napájecím voze Škoda Transportation - vedení napájení z napájecího vozu
Napájecí vůz je naplněn zátěží a jsou v něm odstraněny některé části kabiny strojvůdce tak, aby šlo přes něj vidět (levá fotografie). Zátěž je nutná pro test brzd (simulace obsazené soupravy). Na pravém záběru vidíte vyvedení napájecího kabelu z tohoto vozu do testované soupravy.

Škoda Transportation - balast v napájecím voze Škoda Transportation - čelní vůz před funkční zkouškou
Z obou stanovišť strojvedoucího se v rekonstruované soupravě při zkoušce  funkčnosti řídí vlak metra (proto musí strojvůdce vidět přes napájecí vůz). Testuje se funkčnost hlavních systémů soupravy, zejména brzdy v různých režimech. Plně funkční je téměř vše - např. informační systém - před zavřením dveří se v Plzni ozvalo typické hlášení před odjezdem ze stanice Skalka.

Škoda Transportation - čelní vůz před funkční zkouškou Škoda Transportation - čelní vůz před funkční zkouškou
Škoda Transportation - čelní vůz před funkční zkouškou Škoda Transportation - interiér čelního vozu před funkční zkouškou
V kabině strojvedoucího je namontováno vše, co je nutné pro otestování funkčnosti. Po testu se souprava rozpojí na jednotlivé vozy a provedou se dokončovací práce. Z pohledu laika se zejména doplní kryty. Na fotografiích vidíte jednotlivé části pultu strojvedoucího bez zákrytů. Vlevo nahoře prostor pro radiostanici VKV, vpravo nahoře prostor pro nádobu vstřikovače čelního skla (levá noha stolku strojvedoucího), vlevo dole (pravá noha stolku strojvedoucího) prostor pro baterii radiostanice VKV a schránku pro lékárnu a další povinné vybavení vozu, vpravo dole konektory kabeláže do pultu strojvedoucího.

Škoda Transportation - čelní vůz před funkční zkouškou Škoda Transportation - interiér čelního vozu před funkční zkouškou
Vzhledem k tomu, že doposud není jasný nový zabezpečovač pro trasu B pražského metra, je na rekonstruovaných soupravách pro trasu B použit původní ruský vlakový zabezpečovač ARS. V soupravě kompletně řízené počítači působí zastarale vzhledem k tomu, že se jedná o nejstarší používaný typ vlakového zabezpečovače pražského metra.

Škoda Transportation - interiér čelního vozu před funkční zkouškou Škoda Transportation - interiér čelního vozu před funkční zkouškou
Pod jedním z mála osazených krytů najdete v kabině strojvedoucího elektronické srdce soupravy. Chlapi ze Škodovky si mne dobírali, ať zejména zdokumentuji, že displeje fungují a že na nich není samolepka. Ale inspekce z DPP se nenápadně ale zato nekompromisně podívala, zda je vše v pořádku.

Škoda Transportation - interiér vozu před funkční zkouškou Škoda Transportation - spřáhlo mezi vozy před funkční zkouškou
Při testu se prochází mezi oběma stanovišti strojvedoucího jednotlivými vozy soupravy, proto se naskytl neobvyklý pohled na spřáhla a otevřené průchozí dveře mezi vagony.

Škoda Transportation - interiér vozu před funkční zkouškou Škoda Transportation - interiér čelního vozu před funkční zkouškou
Polstrování sedadel se montuje jako poslední před expedicí soupravy do Prahy. Proto na záběrech můžete sledovat konstrukci sedadel. Uspořádání sedadel je v provedení příčně podélném, které kombinuje tradiční uspořádání s uspořádáním ve směru (proti směru) jízdy.

Škoda Transportation - interiér vozu před funkční zkouškou Škoda Transportation - interiér vozu před funkční zkouškou
Na poslední dvojici snímků z modernizované soupravy vidíte obsah skříně pod samolepkou. Je zde elektronika řídicího systému vozu. Elektronika je vpravo mimo záběr, fotogeničtější nám připadly pojistky, které možná znáte ze svého auta.

Škoda Transportation - čelní vůz před funkční zkouškou Škoda Transportation - interiér vozu před funkční zkouškou
Poté, co jste nahlédli dovnitř, vám nabídneme ještě pohled z dálky, ve kterém stejně jako při letmém pohledu vypadá vše až na pár maličkostí normálně...

Následuje rozpojit, dodělat, spojit... a "vozit kaštany"

Po zkoušce funkčnosti se jednotka rozpojí na jednotlivé vozy, na kterých proběhnou dokončovací práce. Poté se opět spojí a hotová rekonstruovaná souprava je přepravena zpět do Prahy po železnici a do depa Kačerov, odkud je pak v noční výluce přetažena do depa Zličín. Tam je souprava osazena sběrači proudu a dalšími díly z dodávky DP a zaměstnanci ŠT ji oživí a připraví k tzv. osmihodinové zkoušce. Po tuto dobu musí souprava bez jakékoliv závady absolvovat jízdy na zkušební trati. Současně je prověřeno, zda souprava splňuje stanovené zábrzdné vzdálenosti. Je-li tato zkouška úspěšná, je souprava protokolárně předána DP, a. s. Následně se provádí montáž mobilní části zabezpečovacího zařízení, oživování, zkoušky a po kladných výsledcích je požádán Drážní úřad o vydání Průkazu způsobilosti pro vlakový zabezpečovač. Po jeho vydání je souprava podrobena technicko-bezpečnostní zkoušce, po jejímž úspěšném absolvování Drážní úřad vydá Průkaz způsobilosti pro každý vůz v soupravě a ta je pak vystavena do provozu s cestujícími, kterému v hantýrce pracovníci metra říkají "vozit kaštany".

Soutěž

Nezapomeňte se zúčastnit naší soutěže, která se týká právě modernizovaných vagonů metra. Soutěž naleznete zde.

 Základní technické údaje rekonstruované soupravy metra 81-71M 
 Napájecí napětí  750 Vss (+20%-30%)
 Uspořádání náprav  Bo´Bo´
 Rozchod  1 435 mm
 Max. rychlost  80 km /h
 Provozní rychlost  70 km/h
 Trvalý výkon soupravy  2 200 kW
 Elektrická brzda   rekuperační
 Minimální poloměr oblouku  75 m
 Hmotnost prázdné soupravy   157 t
 Hmotnost plně obsazené soupravy  248 t
 Místa k sezení  220 osob
 Obsaditelnost  763 osob (4 os./m2)
 Maximální obsaditelnost  1 306 osob (8 os./m2)
 Délka jednoho vozu  (přes spřáhla) : 19 398 mm
 Délka skříně                   18 810 mm
 Šířka skříně  2 712mm
 Výška skříně  3 662 mm
 Výška podlahy od temena kolejnice v nezatíženém stavu  1 208 mm
 Vzdálenost otočných čepů  12 600 mm
 Největší dovolený sklon koleje  40 ‰
 Jmenovitý průměr nového kola  780 mm
 Jmenovitý průměr opotřebovaného kola  730 mm
 Rozvor podvozku  2 100 mm
 Rozvor náprav  14 700 mm





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Před 100 lety propukly v Houstonu rozsáhlé rasové nepokoje
Před 100 lety propukly v Houstonu rozsáhlé rasové nepokoje

VIDEO 23. srpna uplynulo přesně 100 let ode dne, kdy se v texaském Houstonu odehrál incident mezi policisty bílé barvy pleti a místní černoškou. Ten vyvolal...  celý článek

Jeden z prvních přírodních parků vznikl před 100 lety
Před 100 lety začal vznikat jeden z prvních přírodních parků v USA

VIDEO Před 100 lety se poprvé sešla komise organizace Cleveland Metropolitain Parks. O pár let později začala spravovat přírodní území v okolí amerického Clevelandu....  celý článek

US Open se hrálo i za války. Bojovala také legenda Malloryová
Tenisové US Open se hrálo i za války. Bojovala také legenda Malloryová

VIDEO Během 1. světové války se většina velkých sportovních akcí nekonala. Nehrál se ani tenisový Wimbledon, Australian Open nebo French Open. Jediným tenisovým...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.