Pražská O2 arena se ve středu večer rozloučila s kapelou Rammstein, den poté nastupují do práce montéři a stroje. Musí postavit dráhu pro šílence, kteří na krosových motorkách skáčou, létají, metají otočky a piruety a jen výjimečně se dožijí třicítky ve zdraví.
Hlídaná hlína
Ledovou plochu, na níž je doma hokejová Slavia, chrání termoizolační desky. Dále pak speciální folie, na kterou se pokládají dřevotřískové desky a na ně se rozhrne zemina. Když na šablonách chvíli stojíte, cítíte chlad od nohou; ten led tam opravdu je.
Tatra 815 to má velkými vraty přímo na plochu na centimetry. Nacouvá do haly a vysype hromadu hlíny. Vzápětí na ni hbitě "nastoupí" dva malé pásové smykem řízené nakladače CAT 279C a 297C a začnou ji rozhrnovat. Musí rovnoměrně pokrýt celou plochu, na které budou "gladiátoři" řádit, včetně tří ramp a příjezdové cesty.
"Hlína se rozhrnuje po vrstvách, abychom ji kvalitně zhutnili. To proto, aby se nesesouvala a pevně držela na dopadech," říká Michaela Hanzlíková, křehká blondýnka, mluvčí společnosti Phoenix-Zeppelin, která do Česka dováží stroje značky Caterpillar.
Hlínu ze zrovna probíhající stavby v sousedství si bohužel pro gladiátorské zápasy vypůjčit nemohou. Tu svou hromadu zeminy používali už loni, pak ji schovali na okraji Prahy pod plachtu a teď s ní tatrovky pendlují zpátky.
"Hlína musí mít specifickou vlhkost, aby se dobře spojovala, nesypala se a naopak to nebylo bláto. Tak trochu připomíná hrnčířskou hlínu," říká Pavel Černý, předvaděč a školitel Caterpillaru.
Podle toho, jakou vrstvu pokládají, si strojníci - jak se řidičům těžkých strojů říká - volí, která hlína se má navážet. Zda jemnější, nebo hrubší.
"Malé" pásové nakladače kmitají chvíli bok po boku, pak zase každý na své hromadě. Vykroužit a správně "udusat" speciálně vytvarované klopené zatáčky, ze kterých se jezdci rozjíždějí před skokem, není nic lehkého.
Nejvíc se šéf tohoto "koncertu strojů" Pavel Černý a jeho parťáci zlobí, když tatrovky jezdí moc zřídka. Budeme tu asi celou noc," říká ve čtvrtek odpoledne. Skluz mají i proto, že se po Rammsteinech uklízelo déle, než bylo plánováno. "Stavba dráhy je rozplánována do detailů téměř na jednotlivé minuty," vysvětluje.
"Dráha musí být připravena s dostatečným předstihem, aby jezdci mohli v O2 areně zahájit trénink před sobotním vystoupením," doplňuje Černý.
Místo zadku vodováha
Za joysticky sedí v malých kabinách pásových nakladačů ti nejlepší z nejlepších, "VIP strojníci". Ovládají tyhle pětitunové drobečky s centimetrovou přesností. Najíždí si až do krajů, nebojí se zprudka vyjet na fůru zeminy a na centimetr přesně uhlazují povrch. "Dobrý strojník má v zadku vodováhu," říká s nadsázkou Černý.
"Musí cítit v rukou a v zadku usazeném v polstrované odpružené sedačce pohyb a naklonění stroje i to, co se přesně děje s lopatou. V průběhu prací se mezi těžkou technikou motají shrbené postavy v rukavicích a se zelenými pytli. Vybírají větve, prkna a další nepořádek, kterým je zemina "zaneřáděna".
Až celý cirkus v sobotu večer skončí, nastoupí na plochu velký kolový nakladač CAT 938H a bude zeminu zpátky shrnovat a nakládat do tatrovek. Musí být rychlý, aby bylo vše hotové v neděli dopoledne, a přitom dávat velký pozor. Kdyby lopatou prorazil některou z desek, poškodil by led. A škody by se pak počítaly na miliony.
noc gladiátorůPražská O2 arena přivítá 10. ročník MTV FMX Gladiator Games 2009 v sobotu 28. listopadu. Nejodvážnější akrobatické kousky tam předvedou největší hvězdy freestyle motocrossu. |