Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na pražské tramvaji jezdí zvláštní vánoční strom. Rozsvítit ho musíte vy

  5:00aktualizováno  6:00
Mazací tramvaj má po naší celonoční směně novou výzdobu: vánoční stromeček. A ne ledajaký. Rozsvítit si ho můžete sami pomocí dálkového ovládání přímo ze stránek Slow TV nebo v ulicích Prahy přes speciální webovou stránku na mobilu.

Tu hvězdu už na mazačce neuvidíte. Připomínala nám „věčné časy“. | foto: Slow TV

Ovládejte vánoční stromeček

Přes web můžete poslat na světýlka barevnou vlnu

Ovládací prvky najdete přímo vedle videa nebo na mobilním webu OvladejStromek.cz.

Vlny jsou všude kolem nás.

To není bláznův výkřik do tmy. To je fakt. Alespoň tedy podle vysvětlení kvantové mechaniky. Podle ní se totiž, velice zjednodušeně řečeno, i na ty nejzákladnější částice hmoty musíme dívat jako na vlny. A proč o tom čtete v adventním čase na Technetu v článku o mazací tramvaji s vánočním stromkem?

Podívejte se sami:

Mazací tramvaj s vánočním stromkem

Mazací tramvaj s vánočním stromkem

„Rozvlňte“ stromek

Zúčastněte se jedinečného experimentu. Rozsviťte stromeček, který na mazací tramvaji brázdí Prahu.

Když se pozorně podíváte na způsob, jakým stromeček na zádi tramvaje bliká, zjistíte, že se rozsvěcí ve vlnách. Odkud a v jaké barvě se vlna „rozjede“ určujete vy, čtenáři a diváci Slow TV. Stačí vybrat barvu a kliknout na příslušné místo na stromečku - viz obrázek. Váš impulz počítač zpracuje a pošle světelnou vlnu z místa, na které jste na stromečku poklepali.

Ovládání stromečku: Kliknutím na stromeček vyberete místo, odkud se má barevná vlna začít šířit. Dole můžete změnit barvu vlny. Stejně to funguje i na mobilních stránkách Ovladejstromek.cz, kde je navíc dostupná mapa s aktuální polohou tramvaje. Stačí kliknout na menu vpravo nahoře.

Ovládání stromečku: Kliknutím na stromeček vyberete místo, odkud se má barevná vlna začít šířit. Dole můžete změnit barvu vlny. Stejně to funguje i na mobilních stránkách Ovladejstromek.cz, kde je navíc dostupná mapa s aktuální polohou tramvaje. Stačí kliknout na menu vpravo nahoře.

Nečekejte, že hned uvidíte právě svoji barevnou vlnu. Obraz má zhruba 20 sekund zpoždění za realitou, takže musíte počkat. Navíc se vaše vlna a vaše barva sečte s impulzy dalších uživatelů, takže výsledkem bude třeba úplně jiná barevná kompozice. Čím více lidí bude v danou chvíli stromeček rozsvěcet, tím více bude zářit. Teoreticky se při maximálním vytížení celý strom rozzáří bíle.

Rozsviťte si stromeček přímo na ulici

Podívejte se, kudy mazačka právě jede a vydejte se za ní s naším mobilním webem. Stromek si pak můžete rozsvítit i bez onoho „obrazového zpoždění“.

Použili jsme světelné řetězy skládající se z jednotlivě adresovatelných RGB LEDek (WS2811). Celé to řídí počítač Raspberry Pi Model 2, který počítá numerický model vlnové rovnice. Samotné webové rozhraní pro ovládání stromečku běží na vlastním serveru mimo tramvaj.

Vlny v dopravě

Podobně jako barevné vlny na stromku se chovají například i auta v koloně na dálnici. Na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze vznikl náš dálkově ovládaný stromeček právě jako „vedlejší produkt“ výzkumu vln. Konkrétně zde zkoumají například využití elektrických vln pro manipulaci s mikroskopickými objekty nebo možnosti cestování mnoha autonomních vozidel v koloně s velmi těsnou vzdáleností mezi dvěma sousedními vozidly.

Pokud se totiž podíváme na řetěz vozidel jako na „médium“, skrz které prostupuje vlna vybuzená například rozhodnutím prvního vozidla zrychlit či naopak zpomalit, dostaneme se právě k oné vzájemné interakci vln, kterou můžete sledovat na stromečku. Když vaše vlna s barvou potká jinou vlnu, něco se stane. A co přesně, to je právě jedním z předmětů výzkumu inženýrů na Katedře řídicí techniky FEL ČVUT.

Jednou ze zásadních výhod takto řízené dopravy v koloně těsně za sebou by bylo například snížení její energetické náročnosti. Vždyť právě proto se i závodní cyklisté rádi vozí ve „vzduchovém pytli“.

Samořídící auta

Na dálnicích budoucnosti by mohlo být bezpečněji i díky automatickým autům.

Jednoduchý (a přitom vypovídající) model interakce mezi těsně za sebou jedoucími vozidly je možné si představit jako sadu hmotných bodů propojených pružinami a tlumiči. Ty samozřejmě nejsou reálné. Jsou realizovány softwarově v řídicím počítači na palubě každého vozidla. Systém měří vzdálenost k předchozímu (a případně i bezprostředně následujícímu) vozidlu a na základě odchylky mezi požadovaným s změřeným stavem „šlape na plyn“. Tak ve zkratce vypadá budoucnost možná nejen silniční nákladní dopravy. My se k tématu na Technetu ještě vrátíme.

Náš adventní hold jednomu ze základních fyzikálních fenoménů můžeme ještě rozšířit za hranice klasické či moderní fyziky. Ukazuje se totiž, že existuje i mnoho dalších jevů v technice či dokonce i ve společnosti, u kterých lze pozorovat chování blízké vlnám.

Teď je to na vás. Dejte své vlny dohromady a společně rozsviťte Prahu.

Přejeme vám krásné Vánoce

Vaše mazací tramvaj, její řidiči, základní organizace odborového svazu dopravního podniku a Dopravní podnik hlavního města Prahy.

Za tým Slow TV: Jiří Štábl - mluvčí DPP, Stanislav Hrubiš – elektromechanik DPP, „otec mazací tramvaje“, Milan Slunečko - vedoucí Správy tramvajových vozidel, Jan Řehořka - hlavní režisér přenosů, Lukáš Hataš - dodavatel konektivity, Jiří Zemánek a Martin Gurtner - autoři stromečku na dálkové ovládání, Tomáš Bílek - videoexpert, Leona Daňková - produkční Slow TV, Jiří Špaček - produkce iDNES.cz a Slow TV, Martin Ondráček - šéf Playtvak.cz, Ivan Sobička a Jan Kužník - autoři konceptu české Slow TV.

Vánoční iDNES.cz
Autor:




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.