Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Murdoch vyhlásil válku Googlu a všem, kteří chtějí informace zdarma

  12:17aktualizováno  23:48
V Googlu ani Bingu možná už brzy nenajdete žádné články ze stránek, které vlastní mediální magnát Rupert Murdoch. Všechny je totiž z indexu vyhledávací služby chce smazat, aby donutil zájemce za obsah svých webů platit.

Nejen Google to bude mít s vyhledáváním těžké | foto: Profimedia.cz

Společnost News Corp, patřící mediálnímu magnátovi Rupertu Murdochovi, učiní další krok ke zpoplatnění obsahu svých internetových portálů. Murdoch mimo jiné vlastní i deník Wall Street Journal (WSJ), který je jako jeden z mála ve své internetové podobě již zpoplatněn.

Magnátovi vadí, že přes Google lze placené články najít a přečíst si je zdarma. Příslušné odkazy tedy hodlá z indexu Googlu odstranit. Jeho impérium mimo jiné obsahuje i deníky Sun a Times, jichž se vymazání bude týkat také.

Rupert Murdoch s manželkou Wendi

Rupert Murdoch s manželkou Wendi

Uvedené změny prý zřejmě nastanou, až budou opravdu všechny stránky patřící News Corp placené. Murdoch televizní stanici Sky News Australia na dotaz, proč ještě své zprávy na Googlu nezneviditelnil, odpověděl: "Myslím, že to uděláme..., ale až je všechny zpoplatníme."

Podle odborníků lze plánovaný krok považovat za velmi problematický.

"Vymazání z vyhledávání vyhledávačů povede k dramatickému snížení návštěvnosti," předpovídá důsledky Patrick Zandl, šéfredaktor serveru Lupa.cz.

"Většina webů má z vyhledávačů i více jak polovinu návštěvnosti. V případě značkových webů jako WSJ půjde tak o čtvrtinový propad. Jak velký bude v praxi, se ještě ukáže, ale jiný dopad v nejbližší době, než propad v návštěvnosti, neočekávám," dodává Zandl.

O plánovaném zpoplatnění magazínů a zpravodajských serverů Murdochova impéria jsme vás již informovali v článku: Do roka budete za naše zprávy na internetu platit, oznámil Murdoch.

Magnát v rozhovoru mimo jiné obvinil Google, Microsoft (zřejmě jeho vyhledávač Bing.com), Ask.com a další, že mu mají platit a neplatí za indexování jeho obsahu.

V rozhovoru také řekl, že čtenáři přicházející ze jmenovaných vyhledávacích služeb nemají pro inzerenty cenu a že bude mít raději méně čtenářů, ale platících.

Mediální magnát Rupert Murdoch.

Mediální magnát Rupert Murdoch je 132. nejbohatší člověk světa podle žebříčku Forbes.

Jeden z nejvýznamnějších zastánců svobody slova na internetu, kritik DRM (ochrany proti kopírování), Cory Doctorow, autor působící na známém blogu BoingBoing, Murdochova slova vysvětluje trochu jinak. Podle něj si exkluzivní možnost indexovat články ze stránek News Corp spíše pořídí některý z konkurenčních vyhledávačů Googlu, jako jsou Ask nebo Bing. Každopádně v úspěch Murdochova plánovaného kroku příliš nevěří.

Murdoch již však určitého vítězství ve vyjednávání s největším vyhledávačem dosáhl v roce 2006. Google mu tehdy zaplatil za výhradní právo poskytovat kontextovou reklamu a vyhledávání na MySpace.

MySpace je sociální síť, která nástupem Facebooku utrpěla značnou porážku a v současnosti se snaží vrátit do povědomí uživatelů. MySpace se soustředí na hudbu a na zábavní průmysl a patří také Rupertu Murdochovi.

Budeme platit za články?

Že bychom se v blízké budoucnosti dočkali nějakého masivního rozšíření placeného obsahu na internetu, podle Patricka Zandla zatím pravděpodobně nehrozí. "Neočekávám úspěšné rozšíření placeného obsahu do obecného zpravodajství. Fungovalo a funguje u specializovaného zpravodajství nebo jako dobrovolné příspěvky, ale u obecného zpravodajství bez zapojení i dalších článků řetězce neočekávám úspěch," vysvětluje Zandl.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rozšířené zobrazení výsledků vyhledávání - Google
Google po letech přestane při vyhledávání rovnou načítat výsledky

Od roku 2010 vám Google při vyhledávání nabízí dynamické vyhledávání. To nyní zmizelo.   celý článek

Logo bitcoinu
Bitcoin se rozdělí na dvě měny. Může to snížit cenu původního bitcoinu

Vedle klasického bitcoinu vzniká nová virtuální měna bitcoin cash. Uživatelé si budou moci vybrat, kterou budou používat.   celý článek

Laura Millerová na konferenci Engage 2017 v Praze
Falešné zprávy všechny překvapily, přiznává šéfka Obamova digitýmu

Jak může nejmocnější muž planety, prezident USA, vystupovat na sociálních sítích přirozeně a lidsky? Jak si ze sebe má dělat legraci, a jak naopak upozornit na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.