"Apríl je den, který nám připomíná, jací jsme těch zbývajících 364 dní," řekl roku 1894 Mark Twain na adresu mezinárodní tradice prvodubnových vtípků, kachen a parodií. Tradiční už je apríl v masmédiích, ale i firmy a servery pravidelně připravují více či méně povedené nachytávky. Střílejí si ze sebe či z konkurence, upozorňují na aktuální směšné trendy a samozřejmě i na sebe.
Pokrok nezastavíš
Nejeden z vtípků s vážnou tváří představuje nějakou technologickou vychytávku, která je sice na první pohled směšná, nicméně ne o moc podivnější, než mnohé skutečné novinky. Do této kategorie patří třeba Gmail Motion - možnost ovládat gmailového webklienta pomocí pohybů těla. Je třeba říci, že jde tak trochu o napodobení vtípku s obličejovým ovládáním prohlížeče Opera.
Jak Gmail, tak Opera takto chtěli upozornit na to, že jejich produkty nabízejí mnoho klávesových zkratek a "mouse gestures" pro snadné ovládání.
YouTube si zase připomnělo časy němých filmů doprovázených jen podmanivou piánovou improvizací. Prvního dubna jste si takto mohli zavzpomínat u každého videa: zrno, přeskakující obraz, sépiový nádech. Některým videím to slušelo.
Google připravil, jako obvykle, celou řadu aprílů, od deseti vtípků schovaných do map až po tiskovou zprávu oznamující, že firma Contoso (fiktivní společnost, kterou používá Microsoft ve svých příkladech, šablonách a prezentacích) kompletně přešla do cloudu na Google služby. S přehledem Google aprílů si dali práci na (se společností Google neprovázaném) blogu Google Operating System.
3D všude, kam se podíváš
Čtenáři Technetu dobře vědí, že 3D zobrazení ovládá další a další oblasti zábavního průmyslu. Mnohé z 3D pokusů jsou šílené samy o sobě, takže není až tak těžké vymyslet ad absurdum dotažené vtípky, které si z tohoto trendu utahují. Jejich provedení ale mohlo být celkem náročné. Vyhledávač hudby Grooveshark přešel do anaglyfického 3D, webový komix xkcd zase převedl své 2D komiksy do třetího rozměru s trochou programování a s vydatnou pomocí nadšené komunity. Na 3D bez brýlí jsme ale mrkali víc.
Kolegyně z Mobil.cz už psala o aprílové fotografické aplikaci Lomography, která omezí počet snímků na 36 a výsledné fotografie uvidíte až po dvou týdnech. Kodak naopak posunul nereálnost digitálních snímků vestavěním automatizovaných montáží pro vzpomínky takové, jaké chcete mít.
Jaký má apríl pro firmu význam?K čemu jsou aprílové vtípky a fámy dobré? Jistě, firmy mohou ukázat smysl pro humor a upozornit na sebe. Stojí to ale za riziko, že zmatou potenciální či stávající uživatele? Podle Douga Edwardse, bývalého zaměstnance Google, jsou sice návštěvníci aprílem občas zmateni a považují jej za nevhodný. "Celkově jsou ale apríly velice populární, což dosvědčují tisíce dopisů, které jsme dostali," svěřil se Edwards na síti Quora. Vzpomíná také, jak Google uvedl svůj převratný Gmail prvního dubna, jako takový vtip na druhou. "Nebyl to dobrý nápad, a neradím nikomu, aby to zkoušel. Na začátku to vypadalo dobře, ale mnoho novinářů nerado vydávalo opravy a naštvalo je to." |
Pryč s dětmi, české vtípky atd.
Oproti řekněme roku 2009 byl letošní apríl trošičku chudší. Ani raději nebudeme vyhlašovat nějaké vítěze nebo šampióny. Ale pár vtípků si ještě zmínku zaslouží:
Pokud ještě aprílů nemáte dost, podívejte se na (tak trochu) udržovaný seznam českých i světových vtípků. Nebo s Technetem zavzpomínejte na semafor, podzemní sklepení,zaručené šeky a odhalené fotomontáže.