Pluto možná skrývá oceán s množstvím vody jako ve všech mořích na Zemi

12:15aktualizováno  12:15
Pod povrchem trpasličí planety Pluta se možná skrývá oceán. Nasvědčují tomu údaje, které získala americká planetární sonda New Horizons. Vědci věří, že pod ledovým povrchem planetky se skrývá oceán, ve kterém je stejné množství vody jako ve všech mořích na Zemi.

Kolorovaný snímek Pluta složený ze snímku v zeleném, červeném a blízkém infračerveném spektru. Dobře ukazuje různorodost jeho povrchu. | foto: NASA (volné dílo)

O údajích ze sond napsala agentura Reuters s tím, že informace byla ve středu zveřejněna ve dvou vědeckých studiích.

„Oceán trpasličí planety se nachází 150 až 200 kilometrů pod jejím povrchem a je 100 kilometrů hluboký,“ řekl astronom z Kalifornské univerzity Francis Nimmo.

Úžas trvá

NASA zveřejnila dosud nejostřejší záběr Pluta

Americká NASA zveřejnila zatím nejdetailnější snímky Pluta pocházející ze sondy New Horizons (5. prosince 2015)

„Vzhledem k tomu, že má oceán na Plutu ledovou pokrývku, je nepravděpodobné, že se v něm nachází život. Není to však vyloučené,“ míní astronom z Massachusettského technologického institutu Richard Binzel. Nejblíž Plutu

Přítomnost vody v kapalné formě je pro život zásadní. Přestože je Pluto čtyřicetkrát vzdálenější Slunci než Země, zůstalo na něm dostatek tepla z radiace z doby vzniku (asi před 4,6 miliardy lety), aby tam mohla být tekoucí voda. Podle Nimma může v oceánu také být amoniak, který brání jeho zamrznutí.

Zjištění je založeno na analýze snímků americké sondy New Horizons, které byly pořízeny v červnu 2015 během přeletu okolo Pluta a jeho měsíců.

Vědci dospěli k závěru o oceánu, když se snažili přijít na to, proč se asi 1000 kilometrů široká oblast nazvaná Sputnik Planitia, která obsahuje zvláštní region připomínající tvarem srdce, nachází poblíž rovníku.

Překvapení na Plutu

Má modrou oblohu

Vrstva oparu na Plutu na snímku pořízeném sondou New Horizons odhaluje jeho modrou barvu.

Počítačové simulace nasvědčují tomu, že se v oblasti nahromadil zmrzlý led, který svou tíhou postupem času změnil rotaci Pluta a způsobil v jeho povrchu praskliny. Přítomnost těchto prasklin prý nasvědčuje tomu, že se pod povrchem planety skrývá oceán.

O objev Pluta se ve svých 24 letech v roce 1930 zasloužil americký astronom Clyde William Tombaugh (1906-1997), který Pluto zpozoroval na Lowellově observatoři v Arizoně. Vesmírný objekt byl nazván podle boha podsvětí Plutona (řecky Hádes). Pluto se tehdy stalo devátou planetou sluneční soustavy.

Mezinárodní astronomická unie (IAU) na svém valném shromáždění v Praze před deseti lety vyřadila Pluto ze seznamu planet ve sluneční soustavě a zařadila ho mezi takzvané trpasličí planety
.

Apple MacBook Pro MF839CZ/AApple MacBook Pro MF839CZ/A

Porovnejte ceny, pročtěte recenze a objednejte přímo u nás.

www.Heureka.cz

© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.