Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Před 130 lety vyjela první elektrická tramvaj. Pro pobavení ji zkratovali

aktualizováno 
V pondělí 16. května roku 1881 vyjela v berlínské čtvrti Lichterfelde první elektrická tramvaj na světě. Byla napájena z kolejnic, které zvědavci pomocí drátěných ok občas zkratovali, aby viděli jiskřící kov.

První elektrická tramvaj na světě - Berlín-Lichterfelde | foto: Wikipedia

První elektrická tramvaj, jejímž konstruktérem byla firma německého vynálezce Wernera von Siemense, odebírala proud z kolejí (180 V) a pojala až 26 lidí. Poháněly jí 4kW motory umístěné v každém voze.Trať, na které jezdila, byla původně postavena kvůli výstavbě Pruské vojenské akademie (Hauptkadettenanstalt).

Celková délka trasy byla 2,4 kilometru a začínala na stanici Berlin-Lichterfelde Ost (dodnes je zde stejnojmenná zastávka vlaku) a končila před budovou vojenské akademie.

Trasa první elektrické tramvaje na světě - Berlín-Lichterfelde Ost k budově vojenské akademie

Protože v kolejnicích bylo napětí, bylo zakázáno je přecházet a celé tramvajové těleso bylo od okolních cest izolováno. Pouze v místě křížení bylo napětí v kolejnicích vypnuté a zapínalo se až těsně před příjezdem vozu. Přesto často docházelo ke zranění lidí i koní. Zvědavci pak schválně na koleje kladli kusy drátu tak, aby došlo ke zkratu a oni mohli sledovat efektní jiskření.

Trať byla v roce 1891 prodloužena a elektrifikována pomocí vedení nad tratí, podobně, jak je tomu dnes. Provoz byl ukončen v roce 1931.

První tramvaj v českých zemích

Tramvaje na sníh i na mrtvé

články o tramvajové dopravě na Technetu

První pokusy s elektrickou tramvají o dva roky později, v roce 1883, zaznamenala i Británie. Linka zkušebně jezdila mezi čtvrtěmi Kew a Acton v Londýně (necelé 4 kilometry). První tramvajová linka na světě byla zřízena v New Yorku v roce 1832, byla ale ještě tažená koňmi.

První elektrickou dráhu v českých zemích postavil vynálezce František Křižík pro Jubilejní zemskou výstavu v Praze v roce 1891. Vedla z Letné do Stromovky, ale po skončení výstavy pro malý zájem postupně zanikla. Provoz první pravidelné městské elektrické dráhy v Čechách byl zahájen v roce 1895 v Teplicích, druhá byla v březnu 1896 linka z pražské Libně do Vysočan, v roce 1897 následoval Liberec a dva roky nato Olomouc a Plzeň.

Werner von Siemens (1816-1892) vymyslel svůj první vynález - galvanické zlacení a stříbření jako pětadvacetiletý. V roce 1847 založil společnost Siemens & Halske Telegrafní výstavby, která se později rozrostla v jeden z největších koncernů na světě. Již rok po svém založení firma vybudovala první dálkovou elektrickou telegrafní linku v Evropě - mezi Berlínem a Frankfurtem. V roce 1866 Siemens vynalezl princip elektrického dynama a na berlínské průmyslové výstavě v roce 1879 představil první elektrickou lokomotivu.

Autoři: ,


Témata: Metro, NATO, Siemens, Tramvaj, Vlak


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.