První elektrická tramvaj, jejímž konstruktérem byla firma německého vynálezce Wernera von Siemense, odebírala proud z kolejí (180 V) a pojala až 26 lidí. Poháněly jí 4kW motory umístěné v každém voze.Trať, na které jezdila, byla původně postavena kvůli výstavbě Pruské vojenské akademie (Hauptkadettenanstalt).
Celková délka trasy byla 2,4 kilometru a začínala na stanici Berlin-Lichterfelde Ost (dodnes je zde stejnojmenná zastávka vlaku) a končila před budovou vojenské akademie.
Protože v kolejnicích bylo napětí, bylo zakázáno je přecházet a celé tramvajové těleso bylo od okolních cest izolováno. Pouze v místě křížení bylo napětí v kolejnicích vypnuté a zapínalo se až těsně před příjezdem vozu. Přesto často docházelo ke zranění lidí i koní. Zvědavci pak schválně na koleje kladli kusy drátu tak, aby došlo ke zkratu a oni mohli sledovat efektní jiskření.
Trať byla v roce 1891 prodloužena a elektrifikována pomocí vedení nad tratí, podobně, jak je tomu dnes. Provoz byl ukončen v roce 1931.
První tramvaj v českých zemích
První pokusy s elektrickou tramvají o dva roky později, v roce 1883, zaznamenala i Británie. Linka zkušebně jezdila mezi čtvrtěmi Kew a Acton v Londýně (necelé 4 kilometry). První tramvajová linka na světě byla zřízena v New Yorku v roce 1832, byla ale ještě tažená koňmi.
První elektrickou dráhu v českých zemích postavil vynálezce František Křižík pro Jubilejní zemskou výstavu v Praze v roce 1891. Vedla z Letné do Stromovky, ale po skončení výstavy pro malý zájem postupně zanikla. Provoz první pravidelné městské elektrické dráhy v Čechách byl zahájen v roce 1895 v Teplicích, druhá byla v březnu 1896 linka z pražské Libně do Vysočan, v roce 1897 následoval Liberec a dva roky nato Olomouc a Plzeň.
Werner von Siemens (1816-1892) vymyslel svůj první vynález - galvanické zlacení a stříbření jako pětadvacetiletý. V roce 1847 založil společnost Siemens & Halske Telegrafní výstavby, která se později rozrostla v jeden z největších koncernů na světě. Již rok po svém založení firma vybudovala první dálkovou elektrickou telegrafní linku v Evropě - mezi Berlínem a Frankfurtem. V roce 1866 Siemens vynalezl princip elektrického dynama a na berlínské průmyslové výstavě v roce 1879 představil první elektrickou lokomotivu.