Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Před 130 lety vyjela první elektrická tramvaj. Pro pobavení ji zkratovali

aktualizováno 
V pondělí 16. května roku 1881 vyjela v berlínské čtvrti Lichterfelde první elektrická tramvaj na světě. Byla napájena z kolejnic, které zvědavci pomocí drátěných ok občas zkratovali, aby viděli jiskřící kov.

První elektrická tramvaj na světě - Berlín-Lichterfelde | foto: Wikipedia

První elektrická tramvaj, jejímž konstruktérem byla firma německého vynálezce Wernera von Siemense, odebírala proud z kolejí (180 V) a pojala až 26 lidí. Poháněly jí 4kW motory umístěné v každém voze.Trať, na které jezdila, byla původně postavena kvůli výstavbě Pruské vojenské akademie (Hauptkadettenanstalt).

Celková délka trasy byla 2,4 kilometru a začínala na stanici Berlin-Lichterfelde Ost (dodnes je zde stejnojmenná zastávka vlaku) a končila před budovou vojenské akademie.

Trasa první elektrické tramvaje na světě - Berlín-Lichterfelde Ost k budově vojenské akademie

Trasa první elektrické tramvaje na světě - Berlín-Lichterfelde Ost k budově vojenské akademie

Protože v kolejnicích bylo napětí, bylo zakázáno je přecházet a celé tramvajové těleso bylo od okolních cest izolováno. Pouze v místě křížení bylo napětí v kolejnicích vypnuté a zapínalo se až těsně před příjezdem vozu. Přesto často docházelo ke zranění lidí i koní. Zvědavci pak schválně na koleje kladli kusy drátu tak, aby došlo ke zkratu a oni mohli sledovat efektní jiskření.

Trať byla v roce 1891 prodloužena a elektrifikována pomocí vedení nad tratí, podobně, jak je tomu dnes. Provoz byl ukončen v roce 1931.

První tramvaj v českých zemích

Tramvaje na sníh i na mrtvé

články o tramvajové dopravě na Technetu

První pokusy s elektrickou tramvají o dva roky později, v roce 1883, zaznamenala i Británie. Linka zkušebně jezdila mezi čtvrtěmi Kew a Acton v Londýně (necelé 4 kilometry). První tramvajová linka na světě byla zřízena v New Yorku v roce 1832, byla ale ještě tažená koňmi.

První elektrickou dráhu v českých zemích postavil vynálezce František Křižík pro Jubilejní zemskou výstavu v Praze v roce 1891. Vedla z Letné do Stromovky, ale po skončení výstavy pro malý zájem postupně zanikla. Provoz první pravidelné městské elektrické dráhy v Čechách byl zahájen v roce 1895 v Teplicích, druhá byla v březnu 1896 linka z pražské Libně do Vysočan, v roce 1897 následoval Liberec a dva roky nato Olomouc a Plzeň.

Werner von Siemens (1816-1892) vymyslel svůj první vynález - galvanické zlacení a stříbření jako pětadvacetiletý. V roce 1847 založil společnost Siemens & Halske Telegrafní výstavby, která se později rozrostla v jeden z největších koncernů na světě. Již rok po svém založení firma vybudovala první dálkovou elektrickou telegrafní linku v Evropě - mezi Berlínem a Frankfurtem. V roce 1866 Siemens vynalezl princip elektrického dynama a na berlínské průmyslové výstavě v roce 1879 představil první elektrickou lokomotivu.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Před 100 lety se narodil architekt Národního muzea
Před 100 lety zemřel architekt Národního muzea

VIDEO Před 100 lety zemřel ve Špindlerově Mlýně Josef Schulz, architekt, který zrekonstruoval požárem poničené Národní divadlo, navrhl Národní muzeum a společně s...  celý článek

3D Couch Express - koncept obří autobusové pevnosti, pod kterou se vejdou...
Příliš šílené, než aby to fungovalo. Čínský superautobus byl podvod

Autobus, který se vyhne zácpám, protože prostě pojede nad kolonami aut. V roce 2010 si tento čínský koncept získal velkou pozornost. Nyní se zdá, že šlo pouze...  celý článek

Hubsan H002
Podívejte se: Před pár lety měli tuhle hračku jen filmoví špioni

Dron Hubsan H002 s kamerkou vyjde v přepočtu na 511 Kč i s poštovným z Číny a stal se vítězem našeho testu levných dronů. Můžete s ním dělat přemety, létá i za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.