Tramvaj VarioLF 3

Tramvaj VarioLF 3 vznikla sloučením koncepce KT8 D5.RN1 a Vario LFR.E. První a poslední díl pochází z osvědčené tramvaje Vario LFR.E a prostřední díl je inspirován typem KT8 Všechny vstupy mezi podvozky vozidla mají sníženou podlahu v úrovni 350mm nad temenem kolejnice | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Prohlédněte si tramvaj, která se vyrábí a jezdí jenom v Ostravě

  • 126
V Ostravě se vyrábí tramvaje pro celý svět. V ulicích města však jezdí i specialita, kterou nikde jinde nenajdete. Máme pro vás podrobný popis tohoto unikátního vozu i s bohatou fotogalerií.

Opět jsme navštívili Ostravu, kde se mimo jiné vyrábí tramvaje také pro USA - viz podrobnosti v tomto článku. Na zdejších kolejích se testuje unikát - osminápravová nízkopodlažní tramvaj Vario LF 3. V Ostravě potkáte i jednosměrné sestry amerických tramvají. Podívejte se také na  typy vozů, ketré jako první nízkopodlažní vozy jezdily v Ostravě.

Jaká byla historie zavádění nízkopodlažních tramvají

Jako první v ulicích Ostravy jezdily plzeňské Astry a pak k nim přibyla sesterská Tria, vyráběná v dílnách DPO společností Inekon. Tramvaje původem ze Škody mají ovšem neotáčivé podvozky. U nich bohužel platí, že průjezd oblouky o malých poloměrech je hlučný a pomalý.

Poté je v ulicích následovaly zjednosměrněné tříčlánkové KT8 D5.RN1 a v Ostravě vyvinutý vlečný vůz (ten najdete i v jiných českých městech). Vlek může být provozován ve dvou různých soupravách. Nevýhodou tohoto řešení je, že řidič tramvaje je daleko od dění v nízkopodlažní části. Jako poslední se na kolejích objevila Varia, která se jeví jako ideální a nepříliš drahé řešení. Podrobnosti o dalších typech ostravských tramvají si přečtěte v tomto odkazu.

Jediná tramvaj svého druhu v ČR osminápravová nízkopodlažní VarioLF 3 (troj wana)

V ostravských ulicích můžete potkat jedinou tramvaj svého druhu (VarioLF 3) v Česku. Je to kombinace idejí tříčlánkové a částečně nízkopodlažní tramvaje se společným podvozkem pro dva díly. V této krasavici mají vstupy mezi podvozky sníženou podlahu. Vůz dostal lidové označení: troj wana (podle počtu nízkopodlažních částí).

Tramvaj VarioLF 3
Tramvaj VarioLF 3
Tramvaj VarioLF 3

Tramvaj VarioLF 3 vznikla sloučením koncepce KT8 D5.RN1 a Vario LFR.E. První a poslední díl pochází z osvědčené tramvaje Vario LFR.E a prostřední díl je inspirován typem KT8. Všechny vstupy mezi podvozky vozidla mají sníženou podlahu v úrovni 350 mm nad temenem kolejnice.

 Tramvaj VarioLF 3
Tramvaj VarioLF 3
Tramvaj VarioLF 3

Pro pojezd vozu jsou použity čtyři hnací plně otočné trakční podvozky s dvojím vypružením. Základem podvozku je dělený kloubový rám. Každá náprava je poháněna vlastním podélně uloženým asynchronním trakčním motorem. Točivý moment je přenášen kloubovým hřídelem a nápravovou převodovkou s kuželovým hypoidním soukolím. Všechny podvozky se nachází pod elegantním krytem.

 Tramvaj VarioLF 3
Tramvaj VarioLF 3
Tramvaj VarioLF 3

Spojení  jednotlivých článků tramvaje klouby umožňuje průchod po celé délce vozidla.

Tramvaj VarioLF 3  
Tramvaj VarioLF 3
Tramvaj VarioLF 3
Tramvaj VarioLF 3
V dohledu zrcátek řidiče je prostor pro kočárky a invalidy. Opět zde platí, že vlevo ve směru jízdy, hlavně ve vyšší části nad podvozky, jsou vedle sebe dvě sedadla.

 Tramvaj VarioLF 3
Tramvaj VarioLF 3
Tramvaj VarioLF 3

Prostřední a třetí článek má také převážně sedadla ve směru jízdy. Vnitřní prostor je tak pro cestující mnohem více lidský, než nabízí pražská Škoda T14 v designu od Porsche pouze s jedním schůdkem, ale mnohem menším vnitřním prostorem.

Zadní díl

Tramvaj VarioLF 3
Tramvaj VarioLF 3
Tramvaj VarioLF 3

Co najdete ve všech Variích

Tramvaj VarioLF 3
Vtipné řešení mechanismu otvírání dveří.
Tramvaj VarioLF 3
Zásobník písku pro pískovač.


Základní technické údaje o VarioLF 3:
Maximální rychlost   65 km/h
Počet trakčních podvozků   4
Výška vozu nad TK krajních článcích 900 mm
Výška vozu nad TK v středním článku 350 mm
Výška vozu nad TK nad podvozkem 900 mm
Délka vozu (bez spřáhel)   30 100 mm
Počet míst k sezení   61
Obsaditelnost    329 + 1
Hmotnost prázdného vozu   38 000 kg

Na tradici navazuje vlečný vůz VV 60 LF

Nízkopodlažní vlek VV 60 LF
Modernizovaná tramvaj T3 s vysokou podlahou, ale s novými čely, silnějšími asynchronními motory a výzbrojí táhne nízkopodlažní vlek VV 60 LF.


Nejvyšší část vleku je nad podvozkem. Vůz má dva běžné podvozky s primárním a sekundárním vypružením. Podvozek vleku je dvourámový s vnitřním rámem s kolébkou. O bezpečné zastavení se postarají hydraulické střídačové kotoučové brzdy. Nechybí elektromagnetická kolejnicová brzda.

Nízkopodlažní vlek VV 60 LF
Nízkopodlažní vlek VV 60 LF
Nízkopodlažní vlek VV 60 LF
Nízkopodlažní vlek VV 60 LF

Skříň vozu je nová, ocelová, tzv. lehké konstrukce. Laminátová čela jsou ke skeletu přichycena pružným lepícím tmelem. Ve voze najdete kromě pískovačů také nájezdovou rampu pro invalidy. Kryty podvozků jsou mírně vystouplé z profilu vozu.

Nízkopodlažní vlek VV 60 LF


Vůz je určen pro jednosměrný provoz v soupravách, které vidíte na typovém výkresu. 
 
Trio/Astra – dvě sestry

 Trio
Trio
Trio

Tato tramvaj Trio se vyrábí v Ostravě.  Bohužel má pevný, neotáčivý podvozek. Při průjezdu zatáčkami musí jezdit pomalu, stejně jako koncepčně podobná "pražská sestřenice" 14T v designu Porsche.


Astra
Astra
 Astra

Tím, že do části nad podvozkem musíte překonat dva schody, je vnitřní část salonu pro cestující širší, než v elegantnější pražské sestřenici. Vnitřní prostor je tak pro cestující mnohem lidštější, než jaký nabízí pražská Škoda 14T pouze s jedním schůdkem do části nad podvozkem.

Astra

A v několika málo detailech odlišná Škoda Astra.  Pro úplnost dodávám, že tato tramvaj je z Plzně. V obou sesterských  typech můžete nastupovat i dveřmi u řidiče.

Děkujeme za konzultaci Ing. Miroslavu Albrechtovi z Dopravního podniku Ostrava a.s.