Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Revoluce ve světě baterií? Tesla chce přinést budoucnost do vaší zdi

  0:14
Elon Musk, americký miliardář známý výrobou elektromobilů a soukromými lety do vesmíru, chce podpořit revoluci v energetice. Chce osvobodit domácnosti od závislosti na fosilních palivech a pomoci solárním panelům. Klíčem má být nový systém chytrých baterií PowerWall.

Revoluce ve světě energetiky? | foto: Profimedia.cz

Jestli je dnes někdo ve světě techniky hvězdou, je to Elon Musk. Sice nemohl být předobrazem pro komiksového Iron Mana, protože je mladší než tento komiks, média ho tak nazývají. Musk pro fanoušky techniky a novináře není nudný, ani když mluví o bateriích na zdi, což se ukázalo minulý týden. Jeho firma Tesla představila nové systémy na skladování energie pro domácnosti.

02.května 2015 v 04:27, příspěvek archivován: 04.května 2015 v 14:55

Last night's Tesla Powerwall and Powerpack unveiling https://t.co/ksD8m6nCJO

Na první pohled přitom nejde o nic převratného. Systém tvoří lithiové baterie (česky známé jako “lionky“), které známe z moderní elektroniky a koneckonců i elektromobilů Muskovy firmy Tesla. Musk s bateriemi pro domácnosti (a fotovoltaické systémy, jejich instalaci atp.) už jisté zkušenosti má. Je předsedou správní rady v rámci společnosti SolarCity. To je firma specializující se na instalace fotovoltaických systémů, která přišla i se zajímavými finančními inovacemi, ale baterie v jejím obchodě představovaly druhořadou záležitost. Firma ho využila ke sbírání zkušenosti a ověřování možností zvoleného obchodního modelu. Teď se má začít „na ostro“.

Nový systém se jmenuje Powerwall a zákazníci (zatím američtí) mají na výběr ze dvou verzí: menší s kapacitou 7 kilowatthodin (kWh) za tři tisíce dolarů (cca 75 tisíc korun) a větší s kapacitou 10 kWh, která je za 3 500 dolarů (cca 90 000 Kč). Kapacita je taková, že větší baterie má stačit průměrné americké domácnosti po dobu osmi hodin průměrné spotřeby. (Americké statistiky udávají průměrný odběr tamní domácností na cca 1,26 kW.)

Zařízení lze zapojovat do jednoho systému až po devíti kusech, tedy do maximální kapacity 90 kWh. Součástí ceny není zařízení na převod stejnosměrného proudu na střídavý, tedy invertor, který vyjde ještě na několik dalších desítek tisíc korun. Domácnosti s fotovoltaickými systémy ho už v naprosté většině případě mají (pokud nejde o ostrovní systémy celé na stejnosměrný proud).

Tesla začíná prodávat i větší systémy Powerpack o kapacitě cca 100 kWh, které už jsou vhodné spíše pro malé podniky než pro domácnosti. Jejich cena nebyla zveřejněna, Tesla se ale chlubí tím, že je bude v blízké době instalovat pro některé podniky, např. Amazon.

Otázka ceny

Co za tuto cenu futuristicky vyhlížející baterie vlastně nabízí? Rozhodně to není levnější elektřina.

Baterie Powerwall firmy Tesla
Baterie Powerwall firmy Tesla

Baterie Powerwall firmy Tesla

Ceny baterií se uvádějí obvykle v dolarech za uskladněnou kilowatthodinu. V případě Tesla Powerpack je to cca 350 dolarů za kilowatthodinu - to je dobrá cena, o mnoho levněji to dnes nejde. Stejně důležité ovšem je, jak rychle budou baterie stárnout a jak velkou kapacitu budou mít třeba na konci Teslou slibované desetileté záruky. Pokud bude poloviční, cena uskladněné kWh bude logicky dvojnásobná, a už to nebude žádné terno.

Odborník na baterie a fotovoltaické systémy Winfried Hoffmann odhaduje cenu skladování jedné kilowatthodiny v bateriích s cenou cca za cenu Tesly na na 15 centů (tj. zhruba čtyři koruny) za kilowatthodinu. To je o něco vyšší než průměrná americká cena za elektřinu, a o něco nižší než ceny české (ale tady asi zase budou kvůli daním atp. baterie o něco dražší než v Americe). V české praxi to znamená, že se stále nevyplatí například odebírat levnější elektřinu za nízké ceny (pod dvě koruny za kWh, tedy rozdíl kolem tří korun za kWh) a využívat ji ke špičce. (Ke stejnému závěru dochází na svém blogu na základě rozboru vlastní spotřeby také Patrik Zandl).

Tesla ovšem baterie nabízí především jako doplněk domácích slunečních „elektráren“. V tom případě si k ceně musíte připočíst náklady na solární panely, které se výrazně liší podle podnebí. Ve slunných oblastech může být cena elektřiny z nich nižší než koncové ceny pro maloodběratele v Česku, u nás je stále o několik korun dražší než elektřina ze sítě.

V tuto chvíli tedy existuje jen několik trhů, kde se podobné systémy vyplácejí. Extrémním příkladem může být Havaj, kde je elektřina v průměru za 33 centů na kWh (tj. přes 8 Kč za kWh) a slunce svítí v průměru výrazně více než u nás. Slibným trhem by možná mohla být i Kalifornie, kde je elektřina na americké poměry drahá (v průměru je za cca za 17,5 centu za kWh, tedy cca 4,40 Kč), a navíc stát agresivně prosazuje „zelené“ technologie.

Ale co bude za pár let? Tesla prodává své baterie za 350 dolarů za kilowatthodinu, před pěti lety se odhady ceny prodávaných baterií pro elektromobily pohybovaly od cca 600 do 1 200  dolarů za kWh. A analytici si mysleli, že v roce 2015 bude cena za kWh zhruba kolem 500 dolarů.

Skutečnost tedy v tomto případě předbíhá většinu optimistických scénářů. Neobjevila se sice žádná revoluční technologie, ale běžné lithiové baterie postupně procházejí celou řadou dílčích změn, které v první řadě snižují cenu. Například Tesla dokázala výrazně snížit množství elektroniky v bateriích. Nebo zjednodušila ochranu před vznícením. (Zajímavý pohled do utajovaného nitra baterií Tesla najdete zde.) 

Továrna na baterie Gigafactory, kterou firmy Tesla a Panasonic staví v Kalifornii.

Cena by mohla také dále klesat kvůli rostoucímu objemu výroby. Ceny samotných komponentů (hlavně článků) v posledních letech výrazně klesají a na trh míří další kapacity, včetně samotnou Teslou a firmou Panasonic budované „Gigatovárny“ v Kalifornii. Měly by začít fungovat příští rok a v roce 2020 by měly dodávat baterie pro půl milionu elektromobilů ročně (cca 50 gigawatthodin kapacity za rok). Firma tvrdí, že ceny za kWh by se spuštěním nové generace výrobních linek v roce 2017 měly snížit o 30 procent.

Je možné, že baterie budou za několik let představovat na řadě míst světa nečekaně konkurenceschopnou možnost uchovávání energie, a to třeba i jen pro skladování levnější energie a její použití ve špičce. (Nemluvě o tom, že automobilové baterie pomalu mohou začít konkurovat benzinu při cenách pod 300 dolarů za kWh, jak jsme psali zde.)

Není to jen dobrá zpráva. Pokud tomu tak bude a lidé budou ochotni do těchto systémů investovat, čekají zavedený pořádek v energetice poměrně velké změny. Lze si představit, že velké energetické společnosti se budou bránit tomu, aby udržovaly za dosavadní ceny elektřiny stávající infrastrukturu, kterou s rozvojem domovních systémů bude využívat stále méně lidí. Technologičtí optimisté předpokládají, že ceny udrží na nižší hladině využití pružného řízení sítí pomocí IT technologií (“chytré sítě“), ale to je zatím neprozkoumaná a v tuto chvíli neekonomická technologie. Jinými slovy: pokud se baterie - a nejen ty od Tesly - opravdu uchytí, nejspíše to nebude bez bolesti.

Oprava: V článku byl chybně uveden vztah společnost Tesla a SolarCity a nepřesně uváděl, že Tesla používá li-pol baterie. Chyby jsme opravili.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

To není rozbité. Hyundai umí krabí chůzí zaparkovat i otočku na místě

Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně...

VIDEO Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně stojících vozů,...

Italská vláda chce přilákat automobilky, jedná s Teslou i Číňany

Stylový crossover DR F35 je vylepšenou verzí modelu Chery Tiggo 7 Fly.

Italská vláda v rámci snahy o přilákání další automobilky do země jedná s americkým výrobcem...

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 29 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 1 příspěvek

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi nejsou příspěvky

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...