Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pro mě tank, pro ostatní Dušína. Vědci ukázali problém samořídících aut

Jak se má počítač rozhodnout v případě, že nelze zabránit ztrátám na životě? Vědci zkoumali vnímání klasického etického dilematu. První část výsledků je celkem očekávatelná: lidé chtějí, aby auta dělala etická rozhodnutí, pokud nejde o život zrovna jim. Důsledky tohoto měření jsou ale zajímavější.

Auta, která dokážou na silnici fungovat bez řidiče, se stávají realitou. Vozový park Google se rozšiřuje a na ulicích v Kalifornii už jsou autonomní auta pečená vařená - a zatím velmi bezpečná. Další firmy (např. Tesla, Volkswagen nebo Mercedes) jsou také aktivní a celkově to vypadá, že revoluce se v tomto případě odehraje mnohem rychleji, než jsme si před pěti lety mysleli.

Jenže auto plně ovládané umělou inteligencí s sebou přináší i řadu otázek právnických až filosofických: kdo může za to, když auto nabourá? A konkrétněji: jaké etické rozhodování bychom měli robotická auta „naučit“?

Počítač za volantem: zákony robotiky nebo sobectví?

Obecně se má za to - a dosavadní testy to potvrzují - že robotická auta výrazně sníží počet nehod na silnicích. Není těžké pochopit proč: lidé špatně odhadují vzdálenost, usínají za volantem, řídí opilí a zmatkují. Nic z toho od počítačů nečekáme.

Počítač je ale zcela racionální i v situaci, kdy lidský řidič reaguje zcela instinktivně. Před autem je z ničeho nic člověk, pokud se mu vyhnete, ohrožujete svůj vlastní život a život svých pasažérů. Nemáte šanci domyslet během půl sekundy všechny etické aspekty svého rozhodnutí. Počítač ale ano. Otázka zní, jak by takové rozhodnutí mělo vypadat.

„I kdyby se jednalo o naprosto neobvyklé situace, programátor stejně musí naprogramovat, jak se v takové situaci auto zachová,“ píše Jean-François Bonnefon a jeho kolegové. Ve svém výzkumu - publikovaném v prestižním vědeckém časopise Science - si dali za úkol zjistit, jak lidé očekávají, že by se autonomní auta měla rozhodovat v kritických situacích, kdy je téměř jisté, že někdo zemře.

Tři modelové situace: auto se musí rozhodnout mezi (A) najetím do skupiny chodců a najetím do jednoho chodce, (B) najetím do chodce nebo nárazem, který ohrozí pasažéra, a konečně (C) najetím do skupiny chodců nebo nárazem ohrožujícím pasažéra automobilu.

Asimovovy robotické zákony

Populární spisovatel sci-fi, Isaac Asimov, představil tři základní zákony, kterými by se měli řídit roboti:

  • ochránit člověka
  • ochránit majetek
  • ochránit sebe

Více o Asimovových zákonech v praxi

Obecně lze identifikovat dva principy, podle kterých se lze v takovém případě rozhodnout:

  • „utilitární“ princip většího dobra - podle tohoto mravního principu by měla být zvolena možnost, která vede k menšímu utrpení, zjednodušeně tedy ohrožení menšího počtu lidí. Tímto směrem uvažoval Asimov, když navrhl slavné tři zákony robotiky.
  • „sobecký“ princip ochrany sebe sama - druhý princip vychází z lidského pudu sebezáchovy a říká, že každý se snaží především zachránit sebe, a teprve potom se může ohlížet na ostatní

Výzkumníci předložili různé scénáře v šesti on-line studiích celkem 1 928 účastníkům. Výsledky lze shrnout do jednoduchého a nepříliš překvapivého závěru: „Lidé schvalovali naprogramování samořídících automobilů tak, aby automobil obětoval svého pasažéra, pokud tím může zachránit větší množství lidí. Účastníci by také chtěli, aby si takové auto kupovali ostatní lidé. Oni sami pro sebe by ale preferovali, kdyby jejich samořídící auto chránilo v kritickém okamžiku jejich život, nikoli životy ostatních.“

Jaká je nejlepší strategie prodeje?

Na tom, že lidé chtějí pro sebe něco jiného, než pro ostatní, není nakonec nic nového. Každý by chtěl, aby ostatní stáli poslušně ve frontě (dodržovali etickou normu), nicméně skoro každý by uvítal, pokud by mohl dlouhou frontu předběhnout (porušit etickou normu). Etika zná tento problém jako princip užitečnosti pro celek (anglicky: greater good, tedy větší dobro). Bonnefon a jeho kolegové ale ukázali, že v případě samořídících aut může tato přirozená lidská preference vést k zajímavému pragmatickému řešení.

Je možné, domnívají se na základě výzkumu vědci, že lidé si nebudou chtít kupovat auta, která by neměla za úkol jejich ochranu. Zatím jsme totiž zvyklí na to, že auto chrání především své pasažéry: bezpečnostní pásy, airbagy, deformační zóny, to vše má zvýšit bezpečnost lidí uvnitř auta. Zaplatit za auto, které by v případě volby zvolilo „morální variantu“ i na úkor svého majitele, to se řadě lidí příčí.

Auto, které by za každou cenu chránilo majitele, mělo 50 bodů oblíbenosti (medián hodnocení na škále 1 až 100), zatímco u auta, které by bylo naprogramováno „eticky“, klesla jeho oblíbenost na 19 bodů. Jinými slovy, přestože účastníci souhlasili, že etické auto je pro společnost lepší, raději by si koupili auto, které je bude jako tank chránit „hlava nehlava“.

„Na světě je řada příkladů, kdy všichni mají pokušení vézt se na obětavosti ostatních,“ připomínají autoři studie. „Obvyklým řešením je regulace, která vynutí chování, které vede k obecně prospěšnému výsledku.“ Ale jeden z šesti průzkumů, který vědci provedli, ukázal, že vynucení „etického algoritmu“ by mohlo znatelně snížit atraktivitu takových aut a tím i zpomalit jejich prodej.

Auto vnímá svět jako velké množství objektů v prostoru. Každému objektu přiřadí rychlost, polohu a snaží se předvídat jeho další chování.

Méně prodaných samořídících aut by tak paradoxně znamenalo, že regulace, která měla zachránit více životů, jich tak nakonec více zmařila. Vědci odhadují, že samořídící auta zachrání mnohem více životů tím, že nahradí řidiče. Naprosto výjimečné situace, kdy auto musí volit mezi tím, koho zachrání, mají na celková čísla pramalý vliv. Ale naprogramovat auta ve stylu sebeobětavých Mirků Dušínů by znamenalo snížit jejich prodej a tím zvýšit nehodovost oproti stavu, kdy by více lidí koupilo samořídící (byť „sobecká“) auta.

Podobných paradoxů bude ve světě, kde počítače rozhodují, rozhodně více. „Najít způsob, jak naprogramovat etické samostatné stroje, je jedna z nejtrnitějších výzev ve zkoumání umělé inteligence,“ domnívají se vědci. „Naším výzkumem jsme chtěli ukázat na jeden ze způsobů, jak k této výzvě přistoupit a jak změřit očekávání lidí v této oblasti.“

Jak auto Google vidí svět:

Chtěli byste, aby samořídící auto v případě problémů ochránilo raději skupinu chodců než vás?

celkem hlasů: 3682

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 sobota 2. července 2016. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 2733
Ano
Ano 628
Nevím
Nevím 321
Autor:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 179 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 21 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Devět praktických triků pro užívání Windows. Usnadněte si práci s textem

v diskusi nejsou příspěvky

1. května 2024

Ať už připravujete itinerář dovolené, dokument pro šéfa či esej do školy, jistě toužíte potom, aby...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 7 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Nečekaně nízká poptávka po brýlích Apple snižuje dodávky až o polovinu

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024  17:30

V době uvedení na trh byly brýle Apple Vision Pro nedostatkovým produktem. Nyní, několik měsíců po...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 17 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

AURES Holdings a.s.
PRACOVNÍK PODPORY PRODEJE (A12500)

AURES Holdings a.s.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 30 000 - 32 000 Kč

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...