Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kolo do města, které složíte za pět sekund a má neviditelnou přehazovačku

aktualizováno 
Vymyslel ho britský student před 29 lety a bez větších změn jezdí dodnes. Skládací kolo Strida je vhodné na pojíždění po městě i okolo něj. Odveze nákup i kravaťáka, aniž by mu umazalo oblek. Nemá totiž mastný řetěz.

Už jsou to tři roky od chvíle, kdy jsme vám na Technetu představili technicky asi nejzajímavější skládačku, jakou lze koupit. Výrobce kola od té doby představil několik inovací, z nichž ta poslední s označením EVO 3 v sobě zahrnuje i neviditelnou přehazovačku, která zásadním způsobem zvětšuje akční radius kola.

Složit se dá na Stridě všechno

Fotogalerie

Jen pro připomenutí. Strida je kolo, které se neskládá jako většina ostatních skládaček do přenositelného balíku. Stridu lze rozložit jedním tahem na "jednokolku", kterou jednou rukou vezete vedle sebe. Nejlépe je to vidět na přiloženém videu. Nemáte tak problém se s kolem dostat do tramvaje nebo autobusu, vejde se pod stůl v hospodě nebo se dá postavit do rohu čekárny u lékaře.

Na to, jak se kolo skládá v porovnání s klasickou skládačkou, se můžete podívat na starším videu.

Strida tradičně pro přenos síly nepoužívá klasický řetěz, ale kevlarový řemen. Odpadá tak promazávání a špinění nohavic. Navíc je téměř vyloučeno, že by za dobu životnosti kola došlo k jeho opotřebení.

Legendou se Strida stala i díky letmému zavěšení kol. Pokud píchnete, je oprava dílem okamžiku. Žádné sundávání kol. Stačí prostě jen vyměnit duši. Není to jen reklamní trik, když ke kolu dostanete pouze jediný klíč typu imbus se třemi velikostmi zakončení. Žádné další nářadí na běžnou údržbu kola není třeba. 

Rozložit nebo složit se na Stridě dá opravdu vše, co by bránilo například uložení kola do kufru automobilu nebo do skříně. Skládací je nejen samotný rám, ale i řídítka a šlapky. Ve výsledku získáte "placku" o tloušťce 23, šířce 51 a výšce 116 centimetrů.

Kolo lze dovybavit i normálním stojánkem, ale ve složeném stavu jej lze ideálně položit na nosič (je taktéž sklápěcí), který je pro tento účel vybaven dvěma výstupky. Takto se vejde pod stůl i v té nejmenší hospodě.

Městské skládací kolo Strida

Městské skládací kolo Strida

Třírychlostně bez páček a bovdenů

Novinkou modelu EVO 3 je třístupňová převodovka značky Sturmey Archer, kterou však na první pohled na kole neuvidíte. Je celá ukrytá ve středovém složení. A jak se přehazuje, když k převodovce nevedou žádné bovdeny a nikde na rámu kola nenajdete ani páčku? Jednoduše, stačí šlápnout dozadu. Jednou, podruhé, potřetí. Co šlápnutí vzad, to pomyslné přehození na větší kolečko a tedy i lehčí převod. Čtvrté šlápnutí dozadu pak logicky opět přehodí na nejmenší, tedy nejtěžší převod.

Předchozí Stridy byly buď jednorychlostní nebo, jako námi testovaná Strida MAS Mark Senders, pouze dvourychlostní. Speciál MAS ovšem přehazoval tak, že bylo nutné klepnout nohou kolmo na kliku pedálů. Klepnutí z jedné strany přehodilo na lehčí převod, klepnutí z druhé strany pak zase na těžší. Tento způsob mi osobně vyhovoval více. Jsem totiž zvyklý si před rozjezdem vždy "našlápnout". Jenže právě v případě EVO 3 znamená našlápnutí (tj. protočení klik vzad tak, aby pravý pedál byl nahoře) zároveň změnu převodu. Obecně zmiňovanou výhodou nového systému je na druhou stranu fakt, že při přehazování není nutné dát nohy z pedálů a neztratit tudíž rychlost.

Městské skládací kolo Strida

Městské skládací kolo Strida

S vlaštovkami dál a pohodlněji

Strida nově nabízí k dokoupení také širší prohnutá řídítka typu vlaštovky (Bended Steer Kit). Jejich rozteč je 60 centimetrů. Zatímco klasická rovná Strida řídítka mají jen padesát čísel. Je to znát. Jízda je pohodlnější a zejména stabilnější. Kvůli netradiční trojúhelníkové konstrukci a posezu je totiž Strida přeci jen poměrně vratká a na řízení je potřeba si chvilku zvykat. S vlaštovkami je to i pro začátečníka o mnoho jednodušší. Dlouhánům navíc prohnutí řídítek (jsou více vpředu) umožňuje umístit sedadlo výš a šlapat se správně propnutými koleny. V této souvislosti zmiňme, že váhový limit jezdce je 100 kg, přičemž jeho optimální výška by měla podle výrobce být mezi 145 - 193 centimetry. Hmotnost kola bez dalších doplňků je 13 kilogramů.

Městské skládací kolo Strida

Středové složení ukrývá třístupňovou převodovku značky Sturmey Archer. Střed je excentrický, aby bylo možné napínat řemen.

Jediný klíč, který k základní údržbě kola potřebujete najdete zastrčený pod...

Jediný klíč, který k základní údržbě kola potřebujete najdete zastrčený pod sedlem.

Nosič slouží zároveň i jako stojánek. Verze s gumicukem pro uchycení menšího...

Nosič slouží zároveň i jako stojánek. Verze s gumicukem pro uchycení menšího nákladu se prodává zvlášť. Škoda, že gumičky nelze povolit a přichytit tak i rozměrnější zavazadlo. Tohle mohli u Stridy promyslet lépe.

Nová a větší jsou u modelu EVO 3 pletená kola o průměru 18 palců (většina ostatních Strid, kromě modelu SX, má 16palcová kola). Díky většímu průměru je jízda o poznání méně drkotavá a hlavně rychlejší.

Při starém zůstal systém kvalitních kotoučových brzd a geniálně jednoduché úchyty brzdových pák pro pohodlné zaparkování kola. Na konci řídítek jsou gumová očka, kterými lze brzdy zaaretovat v aktivním stavu. Složené kolo pak může stát opřené o zeď a ani se nehne.

Ke Stridě je možné dokoupit i celou řadu dalších doplňků. Držákem na lahev počínaje a luxusním koženým sedlem konče. Z těch nejpraktičtějších jmenujme nosič s gumicuky pro upevnění menšího nákupu nebo výkonnějšího zadního červeného světla. V základní výbavě pochopitelně najdete povinné osvětlení ve formě LED baterky na předních řídítkách a červené blikačky vzadu.

Komu se Strida hodí?

Pokud bydlíte ve velkém městě nebo v jeho blízkosti a denně kombinujete chůzi s městskou hromadnou dopravou, Strida vám může takové dojíždění urychlit. Cesta na zastávku nebo na schůzku je i v pražské dopravní špičce na Stridě bezpečná a rychlá. Na malém skládacím kole se totiž dostanete i tam, kam vás s normálním nepustí. Uložené jej navíc můžete mít i v kanceláři, a to i v případě, že sedíte v "open space". Jednoduše jej schováte pod nebo za stůl.

Strida je také ideální kolo na výlety a poznávání nových míst. Do kufru malého SUV (bez sklopení sedaček) se vejdou dvě kola i s výbavou pro dva na týden. I velká města pak můžete díky skládačce prozkoumat tak, jak by to pěšky šlo jen stěží a za několik dní. Stačí zaparkovat na odstavném parkovišti na okraji města a vydat se vstříc dobrodružství poznávání.

Nejlépe se kolo ve složeném stavu transportuje tlačením vedle sebe. Na nošení...

Nejlépe se kolo ve složeném stavu transportuje tlačením vedle sebe. Na nošení je přeci jen trochu rozměrné a těžké (13 kg tato verze). Strida prodává i transportní obal.

Složená Strida se vejde prakticky kamkoliv.

Složená Strida se vejde prakticky kamkoliv.

Když sedíte na Stridě, nijak nepřevyšujete okolní chodce. Ve velkých městech a na širokých chodnících tak nebudíte na první pohled žádnou pozornost. Sedlo je tak vysoko, že z něj můžete kdykoliv pohodlně sesednout. Stačí jen spustit nohy na zem (zní to triviálně, ale představte si, jak sesedáte ze svého běžného kola). To zaručuje bezpečné manévrování i vyhýbání v hustém městském provozu.

Cena modelu EVO 3 je 24 990 korun. Nižší modely LT však pořídíte už za 15 000 Kč.

Kolo pro recenzi poskytla společnost 4frtm s.r.o

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.