Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zahoďte baterie, vypněte elektrárny - přicházejí palivové články

Více než sto let trvalo, než se i běžný uživatel dočkal prvních palivových článků. Ty nyní nabízejí elektrickou energii pro přenosná zařízení, dopravní prostředky a možná nahradí i elektrárny.
Ačkoliv se v teprve v tomto tisíciletí začínají objevovat první komerčně dostupné palivové články, jejich princip je znám minimálně od roku 1839. V té době provedl jistý pan Grove pokus, na jehož základě mohl konstatovat, že kyslík a vodík v té době používaném galvanickém článku vyprodukují stejnosměrný elektrický proud. Od té doby se až do šedesátých let minulého století vývoj v podstatě zastavil. Právě v 60. letech dvacátého století se o tento druh napájení začala zajímat armáda a vznikly systémy pro mobilní napájení různé vojenské techniky. Například pro kosmický projekt Apollo byly využity kyslovodíkové palivové články k vytápění kabiny a napájení přístrojů. Vše bylo ale příliš drahé na to, aby se v té době firmy pustily do výroby takových článků pro běžné komerční využití.

Jak se však neustále zmenšuje zásoba neobnovitelných zdrojů energie a lidé se snaží více chránit životní prostředí, zvětšily se i investice do vývoje tohoto systému napájení. Nyní se již můžeme setkat s prvními produkty, jejichž zdrojem energie je palivový článek. Palivové články lze již nyní využít k napájení různých přenosných zařízení, objevily se první automobily s touto technologií pod kapotou. Do budoucna se počítá například s elektrárnami, jež by vyráběly elektrickou energii pomocí palivových článků. Nejvíce se této technologii zatím daří v Japonsku a Spojených státech.

Princip

Ve své podstatě je princip výroby elektrické energie v kyslovodíkovém palivovém článku opakem elektrolýzy (ta umožňuje získat z vody pomocí elektrického proudu samostatně kyslík a vodík). To znamená, že dochází k okysličování vodíku a prostřednictvím elektrod je pak vyráběn elektrický proud a produkováno teplo. Jak takový článek vypadá, můžete zjistit z následujícího obrázku.

Schéma palivového článku 

Z jedné stany je vháněn čerstvý vzduch a z druhé proudí spalované médium (vodík). Kyslík ze vzduchu projde pravou katodou, aby se na pravém katalyzátoru spojil s vodíkem (jinými slovy spálil vodík na vodu). Vodík musí projít přes anodu, levý katalyzátor a elektrolyt, aby se dostal k pravé katodě. Na externím okruhu mezi anodou a katodou pak může být měnič stejnosměrného proudu na střídavý. Elektrolyt má za úkol blokovat průchod elektronů. Při tomto procesu tedy vzniká elektrická energie, voda a teplo ze spalování.

V současné době existuje několik druhů palivových článků, jež se dělí podle toho, jaký elektrolyt využívají. Výjimkou je tak označení „Direct Methanol Fuel Cell“ (DMFC, methanolový palivový článek). Další druh se nazývá „Proton Exchange Membrane Fuel Cell“ (PEMFC), což je název odvozený od membrány (elektrolyt), která blokuje elektrony. Jeden z palivových článků nese označení „Alkaline Fuel Cell“ (AFC). Právě tento systém byl použit ve americkém vesmírném programu v 60. letech. Další druh nese označení „Phosphoric-acid Fuel Cell (PACF)“. Tato zařízení s kyselinou fosforečnou v elektrolytu by se mohla stát dostatečným zdrojem energie pro váš dům. Ale trvá jim delší dobu, než se dostanou do provozní teploty, takže se nehodí například pro pohánění automobilů. Na ještě větší provozní teplotě (kolem 1000° C) pracují „Solid Oxide Fuel Cell“ (SOFC). Mimo vyrobené elektřiny lze také využít vodní páru, kterou v důsledku takto vysoké teploty SOFC produkuje. Na druhou stranu musí být tyto palivové články vyrobeny z poměrně drahých materiálů. Levnější varianta, která pracuje na cca 600° Celsia, se nazývá “Molten Carbonate Fuel Cell“ (MCFC).

Problémy

Jednou z velkých brzd rozvoje kyslovodíkových palivových článků je velice nesnadné skladování a distribuce vodíku. A i samotná výroba opravdu čistého vodíku je poměrně náročná. Přitom platí, že čím čistší je vodík palivový článek využívá, tím více energie se získá.

A patrně i proto se začalo experimentovat propanem a metanolem. S propanem se počítá pro palivové články, jež budou dodávat energii domácnostem, zatímco metanol patně naleznete v přenosných zařízeních a dopravních prostředcích. Spalování propanu a metanolu je sice méně šetrné k životnímu prostředí než pálení čistého vodíku, ale v poměru k současným technologiím se i tak jedná o výrazný pokrok.

Baterie s dlouhou životností

O tom, že palivový článek bude ideální náhradou nynějších baterií, nebude pochyb, až se zmenší jeho rozměry a cena bude odpovídat získaným výhodám. Problém může nastat ve skutečnosti, že množství výkonu palivového článku přímo závisí na velikosti plochy membrány, na níž dochází k chemické reakci. Nejnovější pokroky v této oblasti jste měli možnost vidět například na letošní výstavě CeBIT 2003, kde patrně nejvíce zaujal palivový článek prezentovaný na stánku Toshiby spolu s mininotebookem Libreto. Již 30. ledna 2001 tato firma představila prototyp PDA s integrovanou technologií palivových článků. Přibližně půlkilogramový článek má výkon až 8 W.

PDA od Toshiby s technologií napájení DMFC 

Německá společnost Smart Fuel Cell zase nabízí zařízení s DMFC články, které je schopno s jednou 125mililitrovou cartridgí metanolu napájet notebook na asi sedm hodin. Společnost NEC zase představila svůj Tablet PC napájený palivovými články, které mají výkon až 20 W. Ukázány byly také cartridge s objemem 50 – 240 ml metanolu.

Tankujte vodík

Stejnosměrný proud produkovaný palivovými články může také pohánět elektromotor v některém dopravním prostředku. Na světě již jsou prototypy autobusů a automobilů. Pokud jste navštívili autosalón v Ženevě, mohli jste si prohlédnout model Honda FCX, který ke svému provozu využívá palivové články. Pohonná jednotka vozu pak dosahuje výkonu až 60 kW (82 k). Automobil má dojezd 355 km a maximální rychlost 150 km/hodinu. Některé předpovědi hovoří o tom, že do poloviny tohoto století nahradí v automobilech spalovací motory palivovými články.

Autobus poháněný palivovými články Autobus poháněný palivovými články

Technologie palivových článků se neustále vyvíjí. Hlavní důraz bude nejdříve kladen na snížení ceny článků a patrně i cartridgí. To by se ale mělo v podstatě řešit samo s nástupem hromadné výroby. S tím v ruku v ruce půjde požadavek na menší rozměry a větší výkon.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 29 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 1 příspěvek

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi nejsou příspěvky

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...