Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Video: Bezpilotní letoun poprvé na letadlové lodi. Přiletěl na jeřábu

aktualizováno 
Robotický letoun ovládaný na dálku s kódovým označením X-47B měl tento týden poprvé možnost vyzkoušet si palubu letadlové lodi. Nejpikantnější na tom všem asi byla skutečnost, že stroj na palubu nepřiletěl, ale byl na ni dopraven jeřábem.

Americká letadlová loď USS HARRY S. TRUMAN na konci listopadu přivítala nového člena posádky. Je jím experimentální bezpilotní letoun X-47B vyvíjený od roku 2007, který tak poprvé otestuje své schopnosti na moři.

Nakládání letounu  X-47B na palubu letadlové lodi

Tento pro radary neviditelný stroj by měl být do řádné služby nasazen někdy po roce 2017. Je to vůbec poprvé, co se podobný stroj objevil na letadlové lodi jako předzvěst věcí příštích. Právě na jejich palubě se totiž má výsledný sériový stroj zabydlet a plnit mise.

Nyní letoun čekají tři týdny testů, a to jak v přístavu v Norfolku, tak podél pobřeží Atlantiku. Jejich součástí bude i zkouška startu z katapultu, kterou představitelé firmy podle tiskové zprávy berou jako ukázku schopností řídit letoun vzdáleně pomocí zařízení CDU (Control Display Unit).

Nakládání letounu  X-47B na palubu letadlové lodi

CDU je bezdrátový ovladač připojený na ruce operátora, který letadlo ovládá a manévruje s ním na palubě lodi včetně najetí do katapultu a opuštění dráhy po přistání.

Historie bezpilotních letounů

X47-B má za sebou již řadu testů a letových zkoušek na pevnině, kde si již vyzkoušel i start z katapultu. Testy tedy patrně dopadly dostatečně uspokojivě, aby mohly být jeho schopnosti vyzkoušeny i na palubě letadlové lodi.

Robotický letoun

Letoun svými tvary připomíná neviditelný bombardér B-2, který vyrábí stejná firma Northrop Grumman. X-47B je počítačem řízený bezpilotní stroj, který plní předprogramované mise. Operátor jej sleduje, ale nezasahuje aktivně do řízení pomocí dálkového ovládání, jak je tomu u jiných bezpilotních systémů.

Podzvukový stroj s dostupem více než 12 kilometrů má rozpětí křídel necelých 19 metrů, délku 18,5 metru a výšku 3,2 metru. Robotický letoun pohání motory Pratt & Whitney F100-PW-220. S plnými nádržemi doletí X-47B necelých 3 900 kilometrů.

Autor:




Hlavní zprávy

Randstad s.r.o.
Operátor skladu v Amazonu

Randstad s.r.o.
Hl. m. Praha, Středočeský kraj, Ústecký kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.