Rozstřel
Sledovat další díly na iDNES.tv„Zaznamenali jsme pokusy dolování dat z profilů,“ prohlásil v rozhovoru s novináři generální ředitel Facebooku Mark Zuckerberg. „Pokud jste měli funkci vyhledávání dle e-mailových adres či telefonních čísel zapnutou, lze se domnívat, že ji někdo někdy mohl zneužít a získat tak z vašeho profilu veřejné osobní informace,“ dodal.
Údaje většiny uživatelů Facebooku se mohly dostat do cizích rukou |
„Při zakládání profilu si každý uživatel vybral, které údaje jsou veřejně viditelné a které ne. Navíc je zde i možnost si odškrtnout políčko, zda může být vyhledaný dle telefonního čísla, nebo e-mailu. A většina lidí nechala toho políčko zaškrtnuté,“ upřesnil v Rozstřelu redaktor Technet.cz Pavel Kasík.
Už dříve Zuckerberg přiznal, že Facebook poskytl data až 87 milionů Američanů londýnské konzultační firmě Cambrdige Analytica. Ta je využila při vývoji softwarových nástrojů pro podporu volební kampaně Donalda Trumpa v roce 2016 (podrobnosti v článku Zuckerberg přiznal chybu a slíbil nápravu).
„Dnes zveřejněný únik dat nebyl dílem hackerů, útočník pouze využil robotické možnosti zkoušet různé kombinace adres a veřejné informace z takto nalezených profilů si uloží do databáze,“ vysvětluje Kasík. „Je třeba si uvědomit, že u žádné informace dané na sociální sítě, si nemůžeme být jistí, kdo se k ní dostane,“ doplňuje Kasík a pokračuje: „Lidé jsou často obezřetní do momentu, než jim někdo nabídne něco lákavého a pohodlného. V tu chvíli snadno zapomenou za bezpečnostní pravidla a pošle i citlivé údaje třetí straně velmi ochotně.“
Původně se přitom mluvilo pouze o údajích od 50 milionů lidí. Kvůli kauze i pro neshody s vedením společnosti rezignoval šéf bezpečnosti Facebooku Alex Stamos (další informace v článku Facebook v problémech).
„Je nutné pochopit, že uživatel není klientem Facebooku, ale producentem dat. Jeho profil je produktem, který Facebook nabízí klientům a klienty jsou reklamní a marketingové společnosti. Pokud by to tak být nemělo, musel by být Facebook zpoplatněn, což by nejspíše znamenalo jeho konec,“ vysvětlil v rozstřelu Pavel Kasík ze serveru Technet.cz.
Na problémy Facebooku zareagovaly akcie firmy, které na konci března prudce oslabily. Sociální síť opustily známé osobnosti a velcí inzerenti začali pozastavovat reklamní kampaně. Facebook opustily mimo jiné firmy Elona Muska (viz Bohatí se zbavují akcií Facebooku).
Jak Facebook zkresluje realitu (video Technet.cz):