Chcete slavit vědecký úspěch? Pište krátké titulky, Kratší než tento

13:32aktualizováno  13:32

Adrian Letchford s kolegy objevil při prohledávání titulků zajímavou korelaci: u vědeckých prací kratší titulek obvykle vede k většímu počtu citací, které jsou jedním z nejdůležitějších (měřitelných) ukazatelů úspěchu ve vědě.

Podle nich toto statistické pravidlo vypadá u časopisů tak, že časopisy, kde bývají tituly spíš kratší, mívají v průměru spíše více citované články. (Délka titulu bývá dána hlavně redakčními zvyklostmi a limity se dosti liší: časopis Science omezuje titulky na 90 znaků, PLoS ONE na 250 znaků. (A iDnes má limit 70 znaků, kdyby to někoho zajímalo, což v této souvislosti asi ne.)) A platí to i v rámci jednotlivých titulů: práce s kratšími tituly bývají hojněji citované než jiné práce ze stejného časopisu.

Korelace mezi délkou a úspěchem není až tak silná, ale vzhledem k rozsahu zkoumaného souboru (140 tisíc prací) je poměrně dobře prokazatelná. Zatím také můžeme říci, že její závěry ovlivnily jen jeden jediný titulek: Letchford a spol. svůj text nazvali „Výhoda krátkých vědeckých titulků.“

Abychom byli zcela jednoznační: práce je z velké části jen vědecký humor. Měření vědeckých výstupů je celá disciplína, která je sice do značné míry absurdní, ale skutečně má důležitý vliv na kariéru většiny vědců na světě. A tak není divu, že vědci hledají způsoby, jak publikovat co nejefektivněji (nebo rovnou, jak systém obejít a využít). A jiní se nad ním alespoň čas od času zasmějí - snad aby si i trochu ulevili. A tak například víme, že více středníků je v titulcích článků, které mají jediného autora (tedy s malou výjimkou prací, které mají opravdu velké množství spoluautorů). A dá se dohledat třeba i práce, které našla souvislost mezi počtem citací článku, délkou jeho titulku a přítomností zkratky v názvu.

Loď Šen-čou 9 před spojením s experimentálním modulem Tchien-kung 1
Čínská stanice zrychluje svůj pád k Zemi. Kam spadne, není jisté

K Zemi se blíží několikatunová kosmická stanice, jež byla vůbec první, kterou se Číně podařilo vynést na oběžnou dráhu. Původní odhad dopadu až 100 kg zbytků...  celý článek

Animace asteroidu 2012 TC4, který proletěl nedaleko Země.
Varovný systém Země před asteroidy nezafungoval uspokojivě kvůli hurikánu