Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

NASA otestovala létající talíř pro přistání na Marsu. Padák opět selhal

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) pokračuje v testování „létajícího talíře“ LDSD, který by umožnil přistát na Marsu s těžším nákladem, než bylo dosud možné. Experiment proběhl nad Havají a podobně jako v roce 2014 selhal padák. Tentokrát se otevřel pouze částečně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P64e73t94r 39H21a51n58á89č31e31k 3277454441714

Já nevím, ale Rusové vozí na ISS lidskou posádku, využívají ji také Američané, mírovému kosmickému (alespoň se tak tváří) programu se "studená válka" zatím naštěstí vyhýbá, např.viz rusko-americká posádka . Rusové odvedli kus poctivé práce, ale pokud tady někdo hovoří o Ruské krizi v kosmonautice přijde mi to nefér. Vezměte posledních 30-40let a ukažte kolik lidí bezpečně do vesmíru dopravil Ruský kosmický program a kolik Americký, pak to porovnejte, kolik lidí zemřelo Rusům a kolik Američanům. Možná by to byla zajímavá čísla.

+2/0
9.6.2015 23:04

W21a44l90t33e32r 16D52i95v19i79š 6257842142642

Vám přijde nefér poukazovat na to, že Rusové mají v posledních letech vážné problémy s kosmickým programem? To se to má tajit a čekat, až ten průser, co mají s náklady, stany i s lidskou posádkou?

A škoda, že chcete jen posledních 40 let. Nedělinova katastrofa z roku 1960 se těžko dotahuje. Ale budiž, zůstaňme jen ve vymezeném období. Američané mají dva průšvihy s raketoplány a dlužno říct, že minimálně první případ se vůbec stát nemusel, protože došlo k porušení bezpečnostních procesů. Rusům (Sovětům) se při samotných letech nehody naštěstí vyhýbaly, poslední průšvih měli s dekompresí v roce 1971 (tři mrtví). Ovšem při přípravě raket to tak skvělé nebylo. Doporučuju si přečíst o přípravě Vostoku v roce 1980 (18. března). Tehdy zahynulo 48 lidí.

Ne, nechci se tady přetahovat o čísla, protože to nejsou jen čísla, ale hlavně lidé, kteří umírali. Většina z nich do toho šla i s vědomím rizika smrti, mnoha úmrtím se však zabránit dalo. Rozhodně ale není nefér upozorňovat na problémy a kritizovat je. Právě proto, že jde o lidské životy.

0/0
10.6.2015 13:15

P81e58t77r 98H83a34n86á21č34e23k 3987894291484

Ano, vcelku s Vámi souhlasím, ovšem název článku o Ruském kosmickém výzkumu nazvat "Korupce lajdáctví a blížící se bouře" je naprosto neobjektivní, s tím nemohu souhlasit, zejména pokud Rusové dělají"taxikáře" do vesmíru a to s precizní bezpečností pro lidskou posádku.  Pokud by měl autor tento název k tunelu Blanka v Praze, pak souhlasím.

0/0
10.6.2015 19:04

J35a53n 46P84a94v46e32l52k77a 3737711704111

"..pracuje na přesnění koordinátů" - pro začátek by stačilo upřesnit rod.

0/0
9.6.2015 15:22

M68i63c24h24a36l 47K92r17e71j53č28í 1606190831983

Jestli řada "fanoušků" NASA dala přednost prezentaci Applu, tak to jen ilustruje to, co je ve společnosti IMHO špatně. Lidé upřednostňují cetky před vizionářstvím a velkými idejemi. Slovy Buzze Aldrina - "You promised me Mars colonies. Instead I got Facebook."

Ale asi je to přirozené chování lidí.

+3/0
9.6.2015 14:20

V20i77l33é41m 85P13ř70í65h43o39d88a 2664429393797

To je otázka. Sami tvůrci programu Apollo říkali, že vše tenkrát šlo na hranici rizika, jehož úroveň je dnes neakceptovatelná. A třeba na ten Facebook můžeme pohlížet jako na produkt technologií, které nás nakonec na ten Mars dostanou. Také se v té době myslelo, že začátkem 21. století budou pasažéry přepravovat většinou nadzvuková letadla a každý bude mít v baráku jaderný reaktor... Dostat člověka na Mars, opakovaně a bezpečně, natož tam zřídit trvale obyvatelnou základnu je prostě trochu jinší kafe, než se "plácat" kolem Země.

+1/0
9.6.2015 14:34

G13e36o23r33g 28K56o19m97b72e52r35e41c 9624981286341

Jj, a na Mesic meli pomalu kyvadlovou dopravu. A to pred 45ti lety. Nezamrzli najak od te doby? 8-o Nebo to byl tenkrat jen jeden velkej bluff?

0/−6
9.6.2015 10:07

J84a61n 32V42á10c49l40a83v96í97k 3972806831469

Na Mesici se nepouzivaly padaky ;-)

Jinak kyvadlova doprava byla jedna z nejdrazsich raket historie, program byl prave kvuli obrovskym nakladum zkracen.

+2/0
9.6.2015 11:40

G80e60o77r90g 49K90o47m85b65e52r11e78c 9604881606711

vam asi fyzika ve skole moc nesla ze?

0/0
10.6.2015 1:18

K17a66r25e15l 13F14i20a96l78a 5632958383359

Chce to vícestupnový padák s postupným vytahováním. R^

+3/0
9.6.2015 10:06

J30a58r37o24s36l71a74v 62S70i59r36o86k98y 7950793404314

US technika ;-D;-D

0/−22
9.6.2015 6:26

J88a51r33o35m89í41r 65K78r42á75l 4500809224849

Širokého hloupost. ;-D;-D

+14/−1
9.6.2015 7:34

Z94b18y59n44ě93k 72K64o33ř27í85n18e45k 9164873289142

No rusové se o to zatím ani nepokusili :-P

+5/−1
9.6.2015 7:43

J17a39n 65F57a74n53t15a 6101406271713

Trochu to vypada jako Briz-M z raket Proton.

0/0
9.6.2015 1:58

A44n92t94o33n81í58n 73Z41e77l49e60n84ý 2674663641346

Holt ty létající talíře z padesátých let v Area 51 špatně okopírovali.

+5/−6
9.6.2015 1:11

P46e26t53r 34H76a60n38á67č20e24k 3637204501134

Nyní porovnejte dva neúspěchy první Americký, jak je popisován a druhý Ruský, obrázek o vyváženosti zpráv si udělej každý sám. 

http://technet.idnes.cz/havarie-spacex-falcon-9-0bz-/tec_vesmir.aspx?c=A150118_210212_tec_vesmir_mla

http://technet.idnes.cz/rusky-kosmicky-program-problemy-d45-/tec_vesmir.aspx?c=A150519_091258_tec_vesmir_kuz

Nic naplat, že na Mezinárodní vesmírnou stanici dnes může doletět pouze ruský Sojuz- Po zkušenostech s raketoplánem Challenger bych byl opatrný o kritice kosmického výzkumu.

+4/−24
9.6.2015 0:24

L58u14k75á10š 29S40l31á61n36s86k42ý 4561493637566

Hlavně vy si uvědomte, že je úplně něco jiného první ostrý start a start, který měl být pouhou rutinou.

+15/−1
9.6.2015 6:05

J54a97r89o19m29í67r 83M85a91y94e83r 1641362239668

Doletí tam i Dragon od SpaceX, takže co to tady kecáte?

+7/−1
9.6.2015 6:44

J93i62ř89í 74M90u55ž18í66k 5466337122842

Měl byste dodat, že zatím letěl pouze bez posádky.

0/−2
9.6.2015 8:54

V89a65c90l29a21v 74M21e65d26e73k 5101302445735

a pokud se nepletu, museli ho zachytit, nebyl se schopný sám připojit.

0/0
9.6.2015 10:07

J28a83n 15V45á75c93l48a68v91í78k 3652736711109

S automatickym dokovanim se pocita az pro lety s posadkou.

Na druhou stranu vzhledem ke zpusobu pripojeni ke stanici je mozne pouzivat americke a japonske nakladni lode k preprave rozmernejsich nakladu.

0/0
9.6.2015 12:01

J45a40n 52V85á27c82l93a29v11í74k 3722896251569

Neba HTV a kdyz se zadari, tak i Cygnus.

0/0
9.6.2015 11:42

P49e30t62r 69M39u26n37z34a61r 1115571179456

No první článek je o neúspěšném pokusu soukromé firmy jak snížit náklady velmi netradičním způsobem, který nikdo jiný nedělá.

Druhý článek je o opakovaném selhání rutinního (dokonce komerčního) startu dlouho provozované rakety, což dnes úspěšně provádí kde kdo. 

Podle mě jsou oba články vyvážené, dokonce si myslím, že trochu Rusům nadržuje.

+12/0
9.6.2015 7:33

J30a73r22o63m46í12r 20K30r85á30l 4240139614799

Tohle trollovi nevysvětlíte. ;-)

+11/0
9.6.2015 7:34

A97n82t39o72n84í78n 90H29o71l26í95k 8447553714200

A ono to ani neni treba ..

0/0
9.6.2015 10:42

V78á51c37l19a46v 73S55v87o21b35o87d14a 3361639980470

porovnávat vývojové testování a běžný provoz je docela na ručník ;-D

+4/0
9.6.2015 9:43

W66a77l45t39e51r 31D38i72v38i54š 6117112942672

Srovnáváte nesrovnatelné.

Hlavní mise SpaceX byla úspěšná - náklad byl v pořádku dopraven na ISS. To byl hlavní úkol. Kromě toho naplánovali ještě druhý úkol, zkušební, kde v zásadě o nic nešlo. A ten byl úspěšný jen částečně - tedy konkrétně navigace, brzdění a korekce návratu prvního stupně (který jinak všem ostatním shoří v atmosféře) byly v pořádku, špatně dopadl až úplný závěr, kdy už nebyl dostatek paliva na závěrečné manévry (palivo tam používají i jako hydraulickou kapalinu).

Dosud proběhly ještě další dva pokusy SpaceX opět ve spojení s dopravou nákladu na ISS. V obou případech byl náklad bezpečně vynesen a nákladový modul byl v pořádku připojen k ISS (tj. hlavní část mise splněna na 100 %), testy návratu prvního stupně byly v obou případech úspěšné částečně. V první případě plánovaně (navedení a korekce v pořádku, finální "přistání" proběhlo do moře), podruhé nikoli (první stupeň sice přistál, ale neudržel se ve svislé poloze, převrátil se a explodoval). 

Podstatné je, že SpaceX plní své komerční úkoly zatím se 100% úspěšností. Je to ještě málo letů, ale i tak jsou skvělí - takhle na začátku neměl snad nikdo 100% úspěšné mise. Ke každé misi však připojují svůj vlastní program nad rámec hlavního úkolu. To je naprosto v pořádku, rakety jsou jejich a pokud neohrozili úkol, za který mají zaplaceno, tak ať to dělají. 

SpaceX kromě toho v samostatných letech (a skocích) zkouší i další věci, včetně modulu pro dopravu osob.

No, a pak tady máme ruský vesmírný program, kterému postupně klesá úspěšnost hlavních a vlastně jediných úkolů - vynášení nákladů na oběžnou dráhu. Bohužel u nich roste šlendrián a nejde to nijak okecat. Je otázkou, jestli aspoň doprava lidí je stále bezpečná. Jsem zvědav, až SpaceX dokončí testy vlastního modulu, kolik pak zůstane Rusům komerčních letů s lidskou posádkou. Ale ona je vůbec budoucnost ISS s ruskou účastí jedna velká otázka.

+2/0
9.6.2015 18:43

J12i55ř48í 20L16i78n86h92a25r16t 3515934281466

Připadá mi, že už to normální lidi moc nezajímá.. Rád si Technet přečtu, ale..

+3/−2
9.6.2015 0:16

M96i74c64h64a71l 78R38i65m19b42a67u57e22r 4649805913727

... ale nejde o ruský neúspěch a tak se není čemu smát. Rozumíme R^

+3/−8
9.6.2015 0:40

J53i92ř52í 33L41i65n26h57a30r59t 3725614391866

Nerozumím..

Spíš se bojím dalších a dalších neúspěchů Amíků pod vedením BHO..

On za dvě volební období zničil už skoro FŠECHNO, za co Amíci 200 let umírali..

A bojím se úspěchů CCCP pod milovaným gosudarem VVP..

U-krajinu dostane, protože jí chce a "Slovensko pevná hráz kapitalismu"..

0/0
11.6.2015 0:04

J57a12n 90K74o62s 6888453383267

Diky, lepe si pectu, ze se Vsem lip dari, na planate Zemi, nez kdyz to tihle, podporovatele, podporuji.....az do skazy.

0/−8
8.6.2015 23:58

J38a45n 45K15o51s 6588653323227

..ať bez diskuzí přistanou, na Měsíci. A mezitim, nechat zbrojní komando, uspat. A to ani houno )))

0/−8
9.6.2015 0:04

Z33b43y96n10ě74k 22K64o19ř48í17n51e28k 9654143799542

My nerozumět řeči vašeho kmene :-/

+8/0
9.6.2015 7:42

P19e54t30r 88P27a12l36e25č76e24k 3870955594732

Jakým jazykem to hovoříte?

+2/0
9.6.2015 9:38

L97u63k37á60š 38S94l88á56n37s78k19ý 4531503387866

Myslím, že hlavním nářečím bude alkohol.

+2/0
9.6.2015 12:07

M97i71c40h65a60l 42S14n44o42p93e30k 7171818335607

hezký, škoda že to nedopadlo podle představ. Ale rozhodně lepší výsledek než minule R^

+11/0
8.6.2015 23:56

P33e68t58r 73M18a86r89š15o74u83n 5645618276516

Skoda. tentokrat to vypada, ze to padak nerozcuckovalo, jenze kdyz se neroztahl, tak stejne nevime zda ten navrh s kruhy byl lepsi nebo to bylo jen diky tomu, ze se to do nej neoprelo naplno. Skoda, skoda. No, tak dalsi pokus

+6/0
9.6.2015 0:07

J79a73r61o97s37l77a52v 56M40i98k41u93š 4282933

Tak zas nic.... To mě celkem překvapuje, že v dnešní době nedokáží nasimulovat na počítačích chování padáku v tak vysoké rychlosti a 2x jim praskne....

0/−13
8.6.2015 23:41

J65i18ř87í 17K33o76c54u49r93e75k 6295984175658

Tentokrát se jim neotevřel zcela. Zítra bude víc informaci.

+5/0
8.6.2015 23:50

R65u80d94o79l86f 92Z62á30p68o18t54o54c17k76ý 1380596427242

Simulace je furt jen simulace, ale v realitě se to může chvat jinak a pak takhle dopadá.

+6/0
8.6.2015 23:50

J68a94r49o66s95l57a38v 50M96i39k78u84š 4772383

To je jasné, ale překvapuje mě to proto, že padák o poloviční velikosti je úspěšně vyzkoušen jak v tunelu, tak v praxi (Curiosity)... Když to srovnám s tím, že v roce 1981 pustili nahoru Columbii i se dvěma astronauty napoprvé a to měly simulační počítače výkon mých hodinek.... Jen celkem překvapivé...

0/0
9.6.2015 0:07

P70a85v90e58l 13K61r17a35u41s 8453490785621

v podstatě bych s vámi i souhlasil, ale chování některých věcí se prostě musí testovat... asi nejde všechno vypočítat.

+6/0
8.6.2015 23:51

O77n68d77ř20e44j 42Z14e40m21a26n 5970834468509

V tomhle případě to je turbulence, turbulentní proudění a účinky těchto jevů. Problém je, že výsledky reálných testů v menším měřítku je v tomto případě praktiky nemožné aplikovat na reálný objekt, není li s objekty obdobné a konstrukce zkušenost.

Tohle je taky na výpočty to nejhorší z nejhorších možných věcí.

+4/0
9.6.2015 0:36

O45n95d32ř50e82j 40Z25e83m31a84n 5780554808179

...není-li s objekty obdobné velikosti a konstrukce zkušenost.

0/0
9.6.2015 0:38

J43a63r13o27m26í94r 60K81r28á28l 4430529724969

Přesně.  Nasimulovat pevné těleso v turbulentním proudění jakžtakž lze,  padák v laminárním proudu také.  Ale tady se ty účinky násobí a to už je tak náročné, že to zatím spočítat a nasimulovat nelze.

0/0
9.6.2015 7:40

A58n68t91o74n65í20n 70H38o18l93í66k 8487463934460

S tim nesouhlasim .. VSECHNO jde vypocitat. Jenom ne vzdycky uplne spravne.

0/0
9.6.2015 10:43

T91o41n88d61a 96H95e57j22l80í67k 1518893639767

Deterministický chaos.

0/0
8.6.2015 23:51

P13e17t39r 66M28o34t62y91č14k88a 5703464147549

Ne. To by musel být deterministickým celý model systému a to rozhodně není. Je to prostě vysoce komplexní problém, kde navíc může selhat spousta různých drobných součástek, vlivy okolního prostředí nepočítaje...

0/0
9.6.2015 0:00

M19a60r76t58i66n 44P35i86s54á89r 6750112114556

Pg pilot se pokusí vtěstnat do této diskuze, Sirre Mikušu,nedokážou, to není padák, který mate namalovaný na svém botníku z časů, když jste opustil základní školu, rada, zkuste si symetrickou  sestupovou nebo axiální spirálu, přetížení 4g, obvodová rychlost vrchlíku přes 120km/hod, ať se vám daří :-):-). letu zdar, veselý pilot se pozná podle toho, že má přesně ten samej počet úspěšných přistání, co startů :-):-)

0/0
9.6.2015 0:33

T21o16n24d30a 16H60e14j86l36í81k 1288683839107

Hehe, z Marsu to asi nebude tak kvalitní stream, až se bude přistávat tam, co? xD

0/0
8.6.2015 23:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.