Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

NASA otestovala létající talíř pro přistání na Marsu. Padák opět selhal

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) pokračuje v testování „létajícího talíře“ LDSD, který by umožnil přistát na Marsu s těžším nákladem, než bylo dosud možné. Experiment proběhl nad Havají a podobně jako v roce 2014 selhal padák. Tentokrát se otevřel pouze částečně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P55e62t23r 12H55a64n78á42č47e97k 3457594561874

Já nevím, ale Rusové vozí na ISS lidskou posádku, využívají ji také Američané, mírovému kosmickému (alespoň se tak tváří) programu se "studená válka" zatím naštěstí vyhýbá, např.viz rusko-americká posádka . Rusové odvedli kus poctivé práce, ale pokud tady někdo hovoří o Ruské krizi v kosmonautice přijde mi to nefér. Vezměte posledních 30-40let a ukažte kolik lidí bezpečně do vesmíru dopravil Ruský kosmický program a kolik Americký, pak to porovnejte, kolik lidí zemřelo Rusům a kolik Američanům. Možná by to byla zajímavá čísla.

+2/0
9.6.2015 23:04

W85a18l90t46e24r 96D23i79v77i82š 6807552972442

Vám přijde nefér poukazovat na to, že Rusové mají v posledních letech vážné problémy s kosmickým programem? To se to má tajit a čekat, až ten průser, co mají s náklady, stany i s lidskou posádkou?

A škoda, že chcete jen posledních 40 let. Nedělinova katastrofa z roku 1960 se těžko dotahuje. Ale budiž, zůstaňme jen ve vymezeném období. Američané mají dva průšvihy s raketoplány a dlužno říct, že minimálně první případ se vůbec stát nemusel, protože došlo k porušení bezpečnostních procesů. Rusům (Sovětům) se při samotných letech nehody naštěstí vyhýbaly, poslední průšvih měli s dekompresí v roce 1971 (tři mrtví). Ovšem při přípravě raket to tak skvělé nebylo. Doporučuju si přečíst o přípravě Vostoku v roce 1980 (18. března). Tehdy zahynulo 48 lidí.

Ne, nechci se tady přetahovat o čísla, protože to nejsou jen čísla, ale hlavně lidé, kteří umírali. Většina z nich do toho šla i s vědomím rizika smrti, mnoha úmrtím se však zabránit dalo. Rozhodně ale není nefér upozorňovat na problémy a kritizovat je. Právě proto, že jde o lidské životy.

0/0
10.6.2015 13:15

P72e80t90r 11H12a37n48á45č47e79k 3467874271154

Ano, vcelku s Vámi souhlasím, ovšem název článku o Ruském kosmickém výzkumu nazvat "Korupce lajdáctví a blížící se bouře" je naprosto neobjektivní, s tím nemohu souhlasit, zejména pokud Rusové dělají"taxikáře" do vesmíru a to s precizní bezpečností pro lidskou posádku.  Pokud by měl autor tento název k tunelu Blanka v Praze, pak souhlasím.

0/0
10.6.2015 19:04

J38a93n 59P16a75v48e60l78k35a 3547541244521

"..pracuje na přesnění koordinátů" - pro začátek by stačilo upřesnit rod.

0/0
9.6.2015 15:22

M57i48c42h33a72l 82K33r43e13j34č64í 1686540851573

Jestli řada "fanoušků" NASA dala přednost prezentaci Applu, tak to jen ilustruje to, co je ve společnosti IMHO špatně. Lidé upřednostňují cetky před vizionářstvím a velkými idejemi. Slovy Buzze Aldrina - "You promised me Mars colonies. Instead I got Facebook."

Ale asi je to přirozené chování lidí.

+3/0
9.6.2015 14:20

V69i55l98é43m 59P34ř62í72h53o86d95a 2904679333297

To je otázka. Sami tvůrci programu Apollo říkali, že vše tenkrát šlo na hranici rizika, jehož úroveň je dnes neakceptovatelná. A třeba na ten Facebook můžeme pohlížet jako na produkt technologií, které nás nakonec na ten Mars dostanou. Také se v té době myslelo, že začátkem 21. století budou pasažéry přepravovat většinou nadzvuková letadla a každý bude mít v baráku jaderný reaktor... Dostat člověka na Mars, opakovaně a bezpečně, natož tam zřídit trvale obyvatelnou základnu je prostě trochu jinší kafe, než se "plácat" kolem Země.

+1/0
9.6.2015 14:34

G22e74o56r82g 33K92o89m40b13e64r53e31c 9154591566801

Jj, a na Mesic meli pomalu kyvadlovou dopravu. A to pred 45ti lety. Nezamrzli najak od te doby? 8-o Nebo to byl tenkrat jen jeden velkej bluff?

0/−6
9.6.2015 10:07

J21a79n 16V91á76c83l98a25v18í96k 3232796601289

Na Mesici se nepouzivaly padaky ;-)

Jinak kyvadlova doprava byla jedna z nejdrazsich raket historie, program byl prave kvuli obrovskym nakladum zkracen.

+2/0
9.6.2015 11:40

G95e37o52r44g 11K44o56m78b38e74r46e62c 9184131566691

vam asi fyzika ve skole moc nesla ze?

0/0
10.6.2015 1:18

K18a50r47e37l 48F19i55a53l23a 5292968713839

Chce to vícestupnový padák s postupným vytahováním. R^

+3/0
9.6.2015 10:06

J17a83r91o26s33l13a35v 35S77i17r21o79k76y 7320363634124

US technika ;-D;-D

0/−22
9.6.2015 6:26

J47a45r16o15m50í53r 70K20r79á68l 4870429884569

Širokého hloupost. ;-D;-D

+14/−1
9.6.2015 7:34

Z30b36y80n65ě90k 39K77o26ř85í32n66e82k 9244693299362

No rusové se o to zatím ani nepokusili :-P

+5/−1
9.6.2015 7:43

J39a77n 30F86a65n94t34a 6471106781503

Trochu to vypada jako Briz-M z raket Proton.

0/0
9.6.2015 1:58

A72n61t92o54n66í89n 74Z32e32l56e95n54ý 2974203181676

Holt ty létající talíře z padesátých let v Area 51 špatně okopírovali.

+5/−6
9.6.2015 1:11

P88e28t28r 85H87a95n20á48č60e12k 3207364421704

Nyní porovnejte dva neúspěchy první Americký, jak je popisován a druhý Ruský, obrázek o vyváženosti zpráv si udělej každý sám. 

http://technet.idnes.cz/havarie-spacex-falcon-9-0bz-/tec_vesmir.aspx?c=A150118_210212_tec_vesmir_mla

http://technet.idnes.cz/rusky-kosmicky-program-problemy-d45-/tec_vesmir.aspx?c=A150519_091258_tec_vesmir_kuz

Nic naplat, že na Mezinárodní vesmírnou stanici dnes může doletět pouze ruský Sojuz- Po zkušenostech s raketoplánem Challenger bych byl opatrný o kritice kosmického výzkumu.

+4/−24
9.6.2015 0:24

L85u40k53á38š 98S75l23á69n73s37k56ý 4781543147166

Hlavně vy si uvědomte, že je úplně něco jiného první ostrý start a start, který měl být pouhou rutinou.

+15/−1
9.6.2015 6:05

J31a34r42o66m84í26r 79M20a60y32e85r 1731962449288

Doletí tam i Dragon od SpaceX, takže co to tady kecáte?

+7/−1
9.6.2015 6:44

J38i71ř21í 95M23u34ž68í66k 5666787672232

Měl byste dodat, že zatím letěl pouze bez posádky.

0/−2
9.6.2015 8:54

V14a57c22l59a48v 40M92e55d95e87k 5111102135105

a pokud se nepletu, museli ho zachytit, nebyl se schopný sám připojit.

0/0
9.6.2015 10:07

J24a73n 27V48á53c36l94a76v91í38k 3492826911199

S automatickym dokovanim se pocita az pro lety s posadkou.

Na druhou stranu vzhledem ke zpusobu pripojeni ke stanici je mozne pouzivat americke a japonske nakladni lode k preprave rozmernejsich nakladu.

0/0
9.6.2015 12:01

J18a98n 73V10á28c46l21a96v55í73k 3732246571149

Neba HTV a kdyz se zadari, tak i Cygnus.

0/0
9.6.2015 11:42

P35e82t74r 33M93u22n30z67a51r 1915611299686

No první článek je o neúspěšném pokusu soukromé firmy jak snížit náklady velmi netradičním způsobem, který nikdo jiný nedělá.

Druhý článek je o opakovaném selhání rutinního (dokonce komerčního) startu dlouho provozované rakety, což dnes úspěšně provádí kde kdo. 

Podle mě jsou oba články vyvážené, dokonce si myslím, že trochu Rusům nadržuje.

+12/0
9.6.2015 7:33

J77a61r44o66m20í89r 20K63r86á79l 4120369124819

Tohle trollovi nevysvětlíte. ;-)

+11/0
9.6.2015 7:34

A76n61t29o91n78í61n 80H28o87l13í66k 8177683244940

A ono to ani neni treba ..

0/0
9.6.2015 10:42

V78á15c58l35a84v 90S37v76o22b38o56d47a 3231249290870

porovnávat vývojové testování a běžný provoz je docela na ručník ;-D

+4/0
9.6.2015 9:43

W53a91l84t27e84r 73D39i41v36i88š 6257792262782

Srovnáváte nesrovnatelné.

Hlavní mise SpaceX byla úspěšná - náklad byl v pořádku dopraven na ISS. To byl hlavní úkol. Kromě toho naplánovali ještě druhý úkol, zkušební, kde v zásadě o nic nešlo. A ten byl úspěšný jen částečně - tedy konkrétně navigace, brzdění a korekce návratu prvního stupně (který jinak všem ostatním shoří v atmosféře) byly v pořádku, špatně dopadl až úplný závěr, kdy už nebyl dostatek paliva na závěrečné manévry (palivo tam používají i jako hydraulickou kapalinu).

Dosud proběhly ještě další dva pokusy SpaceX opět ve spojení s dopravou nákladu na ISS. V obou případech byl náklad bezpečně vynesen a nákladový modul byl v pořádku připojen k ISS (tj. hlavní část mise splněna na 100 %), testy návratu prvního stupně byly v obou případech úspěšné částečně. V první případě plánovaně (navedení a korekce v pořádku, finální "přistání" proběhlo do moře), podruhé nikoli (první stupeň sice přistál, ale neudržel se ve svislé poloze, převrátil se a explodoval). 

Podstatné je, že SpaceX plní své komerční úkoly zatím se 100% úspěšností. Je to ještě málo letů, ale i tak jsou skvělí - takhle na začátku neměl snad nikdo 100% úspěšné mise. Ke každé misi však připojují svůj vlastní program nad rámec hlavního úkolu. To je naprosto v pořádku, rakety jsou jejich a pokud neohrozili úkol, za který mají zaplaceno, tak ať to dělají. 

SpaceX kromě toho v samostatných letech (a skocích) zkouší i další věci, včetně modulu pro dopravu osob.

No, a pak tady máme ruský vesmírný program, kterému postupně klesá úspěšnost hlavních a vlastně jediných úkolů - vynášení nákladů na oběžnou dráhu. Bohužel u nich roste šlendrián a nejde to nijak okecat. Je otázkou, jestli aspoň doprava lidí je stále bezpečná. Jsem zvědav, až SpaceX dokončí testy vlastního modulu, kolik pak zůstane Rusům komerčních letů s lidskou posádkou. Ale ona je vůbec budoucnost ISS s ruskou účastí jedna velká otázka.

+2/0
9.6.2015 18:43

J17i33ř12í 93L71i83n32h30a53r56t 3915694901256

Připadá mi, že už to normální lidi moc nezajímá.. Rád si Technet přečtu, ale..

+3/−2
9.6.2015 0:16

M66i33c34h80a74l 87R47i29m25b32a20u60e30r 4839945523647

... ale nejde o ruský neúspěch a tak se není čemu smát. Rozumíme R^

+3/−8
9.6.2015 0:40

J48i61ř41í 22L76i40n88h22a34r25t 3685684631726

Nerozumím..

Spíš se bojím dalších a dalších neúspěchů Amíků pod vedením BHO..

On za dvě volební období zničil už skoro FŠECHNO, za co Amíci 200 let umírali..

A bojím se úspěchů CCCP pod milovaným gosudarem VVP..

U-krajinu dostane, protože jí chce a "Slovensko pevná hráz kapitalismu"..

0/0
11.6.2015 0:04

J37a81n 69K49o21s 6318913543457

Diky, lepe si pectu, ze se Vsem lip dari, na planate Zemi, nez kdyz to tihle, podporovatele, podporuji.....az do skazy.

0/−8
8.6.2015 23:58

J13a29n 84K81o78s 6498723713107

..ať bez diskuzí přistanou, na Měsíci. A mezitim, nechat zbrojní komando, uspat. A to ani houno )))

0/−8
9.6.2015 0:04

Z69b61y48n15ě52k 62K35o21ř56í49n84e74k 9224133559622

My nerozumět řeči vašeho kmene :-/

+8/0
9.6.2015 7:42

P55e86t91r 11P35a13l52e26č69e85k 3750735214132

Jakým jazykem to hovoříte?

+2/0
9.6.2015 9:38

L40u55k75á94š 96S63l13á75n42s63k96ý 4581953807976

Myslím, že hlavním nářečím bude alkohol.

+2/0
9.6.2015 12:07

M94i27c53h71a77l 32S85n27o83p17e67k 7351458615367

hezký, škoda že to nedopadlo podle představ. Ale rozhodně lepší výsledek než minule R^

+11/0
8.6.2015 23:56

P91e48t44r 82M38a80r43š66o37u59n 5655908836266

Skoda. tentokrat to vypada, ze to padak nerozcuckovalo, jenze kdyz se neroztahl, tak stejne nevime zda ten navrh s kruhy byl lepsi nebo to bylo jen diky tomu, ze se to do nej neoprelo naplno. Skoda, skoda. No, tak dalsi pokus

+6/0
9.6.2015 0:07

J68a70r16o93s29l88a87v 80M55i66k41u62š 4322883

Tak zas nic.... To mě celkem překvapuje, že v dnešní době nedokáží nasimulovat na počítačích chování padáku v tak vysoké rychlosti a 2x jim praskne....

0/−13
8.6.2015 23:41

J77i22ř56í 44K49o95c11u69r65e57k 6455244655468

Tentokrát se jim neotevřel zcela. Zítra bude víc informaci.

+5/0
8.6.2015 23:50

R20u15d50o72l30f 35Z10á89p98o63t39o66c16k13ý 1600626367712

Simulace je furt jen simulace, ale v realitě se to může chvat jinak a pak takhle dopadá.

+6/0
8.6.2015 23:50

J49a80r44o47s81l52a44v 49M75i71k68u45š 4382713

To je jasné, ale překvapuje mě to proto, že padák o poloviční velikosti je úspěšně vyzkoušen jak v tunelu, tak v praxi (Curiosity)... Když to srovnám s tím, že v roce 1981 pustili nahoru Columbii i se dvěma astronauty napoprvé a to měly simulační počítače výkon mých hodinek.... Jen celkem překvapivé...

0/0
9.6.2015 0:07

P52a72v25e19l 55K35r21a59u68s 8513220655441

v podstatě bych s vámi i souhlasil, ale chování některých věcí se prostě musí testovat... asi nejde všechno vypočítat.

+6/0
8.6.2015 23:51

O84n66d44ř63e61j 96Z82e87m92a95n 5380704138899

V tomhle případě to je turbulence, turbulentní proudění a účinky těchto jevů. Problém je, že výsledky reálných testů v menším měřítku je v tomto případě praktiky nemožné aplikovat na reálný objekt, není li s objekty obdobné a konstrukce zkušenost.

Tohle je taky na výpočty to nejhorší z nejhorších možných věcí.

+4/0
9.6.2015 0:36

O77n90d59ř24e37j 94Z93e38m44a60n 5860474278269

...není-li s objekty obdobné velikosti a konstrukce zkušenost.

0/0
9.6.2015 0:38

J23a68r83o78m39í40r 78K15r89á15l 4340819764739

Přesně.  Nasimulovat pevné těleso v turbulentním proudění jakžtakž lze,  padák v laminárním proudu také.  Ale tady se ty účinky násobí a to už je tak náročné, že to zatím spočítat a nasimulovat nelze.

0/0
9.6.2015 7:40

A68n84t31o23n26í64n 18H68o90l60í62k 8507163894710

S tim nesouhlasim .. VSECHNO jde vypocitat. Jenom ne vzdycky uplne spravne.

0/0
9.6.2015 10:43

T16o28n11d19a 45H70e76j81l68í85k 1348593469227

Deterministický chaos.

0/0
8.6.2015 23:51

P54e33t32r 69M22o60t70y90č12k26a 5133984587609

Ne. To by musel být deterministickým celý model systému a to rozhodně není. Je to prostě vysoce komplexní problém, kde navíc může selhat spousta různých drobných součástek, vlivy okolního prostředí nepočítaje...

0/0
9.6.2015 0:00

M24a86r78t76i37n 97P98i42s28á62r 6740632334246

Pg pilot se pokusí vtěstnat do této diskuze, Sirre Mikušu,nedokážou, to není padák, který mate namalovaný na svém botníku z časů, když jste opustil základní školu, rada, zkuste si symetrickou  sestupovou nebo axiální spirálu, přetížení 4g, obvodová rychlost vrchlíku přes 120km/hod, ať se vám daří :-):-). letu zdar, veselý pilot se pozná podle toho, že má přesně ten samej počet úspěšných přistání, co startů :-):-)

0/0
9.6.2015 0:33

T53o40n56d78a 83H18e53j48l18í27k 1838303599547

Hehe, z Marsu to asi nebude tak kvalitní stream, až se bude přistávat tam, co? xD

0/0
8.6.2015 23:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.