Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

NASA plánuje letadlo se 14 motory. Poletí na elektřinu

Americká vesmírná agentura NASA představila plány na nový stroj, který bude pohánět elektrická energie. Stroj s kódovým označením X-57 je na první pohled nápadný velkým množstvím motorů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I60v95a88n 41B61u93b93l59a 3632535845954

Asi to mají tak, že ty vypnuté motory se budou dál náporem vzduchu točit a vyrábět elektriku pro zbytek. Prostě perpetum mobile.😁

0/−2
25.6.2016 23:02

P95e17t53r 77M15a66r67š65o54u89n 5745938296676

jo té fotce 3 věřím, takhle si na tom kamionu dole poveze baterky :-P;-D;-D;-D (ano, toto je zatím jen testování křídla, četl jsem)

0/0
23.6.2016 20:57

J10i19ř33í 57K74o91c58u23r43e56k 6445794595678

Místo 4 lidí se tam vejde jen pilot a jeho baťoh. To říká všechno. Až budou baterie při stejné hmotnosti schopné udržet 10x tolik energie, tak to půjde i na trhu. Zatím je to jen zajímavý koncept.

+1/0
23.6.2016 13:00

J67a25r78o68s60l38a45v 51J10a57n58s81a 5497376160652

Tak jak tvrdíte tak Evropa už zaostalou Ameriku nepotřebuje a s kormidlem otočíme k východu. Tak jako se Amerika trhla od Evropy.

0/0
23.6.2016 0:00

M76a30r41t52i70n 45D83u71b94e70n 4615498724728

Menší křídla = snížení šance, že letadlo pri problémů motorů přistane...

+1/0
22.6.2016 15:57

M27a46r98t51i85n 85Š38t45r57y76m67p52l 9598508175471

Vice metoru = mensi sance ze selze tolik motoru soucasne, aby byla potreba vetsi kridla.

+2/0
22.6.2016 16:21

J84a91r46o22m25i90r 19F23a82r94e30k 4182163217

Víc hlav víc ví, nebo mnoho psů, zajícova smrt? :D

+2/0
22.6.2016 19:03

L65i72b33o62r 57Ž16ů94r63e97k 2693186980628

A mohlo by se v krajním případě stát že kixne všech dvanáct motorů?

0/0
23.6.2016 0:44

M87a91r29t37i46n 85Š12t34r48y33m80p63l 9138628135311

V krajnim pripade Vam muze upadnout treba cele kridlo....

+2/0
23.6.2016 5:25

V77á79c27l78a84v 52V15e93s52e55l53ý 3495248833478

Robur Dobyvatel Julesa Verna létal na elektrický pohon už dávno. Zas to obšlehli.:-)

+5/0
22.6.2016 11:47

J59i36r97i 89D85o46b18r28ý 9838669863

Jo Verne elektrinu miloval. Nautilus byl take na elektrinu.

+2/0
22.6.2016 11:53

J84a19r30o98m53í84r 26K83r79á90l 4320559574929

Nautilus plul ve vodě. Tam na váze zas tak moc nezáleželo.

0/0
22.6.2016 12:17

K48a72t82e95ř71i27n85a 88V96ý81b72o27r26n93á 6120939229

Ovšem k dosažení dopředné rychlosti jí potřebujete také dost.

0/0
22.6.2016 12:34

M40a93r75t32i15n 49N67e38r69m69u33t 9617907128439

Taky Albatros lítal na elektriku se spoustou vrtulí, trup byl z lisovaného papíru

0/0
22.6.2016 18:31

J59i26r12i 50D46o10b96r76ý 9898129453

"pětinásobné snížení nároků na energii" co to je za obrat? To je jako snizeni na petinasobek, nebo jak?

Asi se dneska pujdu podivat nahoru do sklepa, nebo dolu na pudu.

+3/−1
22.6.2016 11:28

J12i82ř58í 81S32v70a48š96e55k 9334518523809

Je to úplně normálně napsáno. Stejně jako můžete použít /5 nebo x0,2, vyjde to nastejno.

+2/0
22.6.2016 11:30

J43i23r36i 47D65o94b86r62ý 9328559253

"snizeni energie na petinu" nebo znizeni energie o ctyri petiny" je oboje normalne napsano, ale petiNASOBNE snizeni je blbost

+2/−1
22.6.2016 11:33

J75i57r12i 96D45o50b90r39ý 9308329893

Stejne tak by bylo v proradku "petinasobne lepsi vyuziti energie".

+1/−1
22.6.2016 11:35

G84a16b98r30i36e15l 67H60o89r77t81e87n 9231989443114

Původní odběr: 500 W

Současný odběr: 100 W

Nároky na energii byly sníženy 5x.

+1/0
22.6.2016 12:25

J89i36n78d88ř86i17c11h 79Č35í35ž97e15k 9260122286619

Myslím, že většina z nás to pochopila, ovšem hnidopich vždy "něco" najde:-P

+6/−1
22.6.2016 13:16

M95a37r24t16i21n 59V37o36k72o54u73n 9368613583676

petkrat by uz bylo vporadku? pokud ano, tak "krat" je synonimum pro "nasobek" :)

0/−1
27.6.2016 16:36
Foto

O94n54d23ř22e50j 42V25a88r14o79š73č31á31k 3884647413

Koukam tady je kazdy odbornik, divim se, ze si Vas NASA nenajala....

0/0
22.6.2016 10:24

J37a81r53o73m17i86r 83H73o63b62l34i25k 1605547525

reakce jsou na článek, ten NASA nepsala

+4/0
22.6.2016 10:30

K22a40t79e83ř92i75n69a 12V72ý90b57o49r83n89á 6700719939

NASA je ta organizace, jejíž kosmonauty vozí do vesmíru Rusové? :-)

+1/−8
22.6.2016 10:35

J44a71r29o61m53í70r 82K30r89á60l 4860349814709

Inu, NASA si vybrala levnější řešení, když už jí politici házejí klacky pod nohy. Nic víc za tím nehledejte.

+4/−1
22.6.2016 10:43

K45a91t49e92ř46i38n23a 94V39ý64b90o95r34n32á 6960229119

Nic nehledám. Hlavně že jí ty peníze někdo dá.

0/0
22.6.2016 10:49

O69n27d62ř95e97j 10Š81i38m19e89k 5333152507868

Rusové díky jejich penězům do toho vesmíru pořád létají.

+4/0
22.6.2016 12:09

K41a37t98e18ř56i46n61a 57V76ý64b79o80r32n37á 6310739709

A bijí černochy... Jděte už s těmi svými fantasmagoriemi někam.

0/−1
22.6.2016 12:37

L29i30b42o34r 37Ž82ů69r63e62k 2393136230328

... a její vlastní manažment pilně pracuje na tom aby občas nějaký shuttle nepřistál.

0/0
23.6.2016 0:47
Foto

M71i18c96h36a91l 87G76r84e45š64l34i14k 9471806722706

Jj, využíva lacnú pracovnú silu z tretieho sveta. :-)

0/0
27.6.2016 23:30

J78a17r67o89m68í90r 80K23r13á71l 4720459774539

Není třeba býti odborníkem, stačí selský rozum. A ten říká, že u letadla potřebujete mít velké množství energie v malé hmotnosti. Dokud nebudou lehké akumulátory s velkou kapacitou, je to jen zajímavý technický experiment.

+5/0
22.6.2016 10:41

J33o38z85e68f67a 52N88o44v59a45k38o16v93a 7256945520634

presne, dokud se nevyresi to, ze napr. vrtulnik na dalkove ovladani dokaze litat jen 5 minut a pak se musi prohodit baterie (nebo nabit), tak zadny pokrok nebude...

0/0
22.6.2016 13:01

M22a89r55t94i49n 43Š31t50r58y14m34p63l 9558198335611

Ono 100 gramu vazici vrtulnik na dalkove ovladani ma jiny pomer hrmotnost/dostupny vykon nez napr. vojensky vrtulnik na dalkove ovladani o vaze 100 kg. A neni to ve prospech toho mensiho....

Pokud Vam to nesedi, jednoduchy priklad jsou rakety pro lety do vesmiru... proste prilis mala raketa nedoleti... potrebujete dosahnout urciteho pomeru hmotnost natankovane rakety : hmotnost paliva, jinak mate smulu.... ten pomer se samozdrejme lisi podle pouziteho paliva apod....

0/0
22.6.2016 16:28

J16a77r65o46m93í91r 38K20r43á78l 4610949524949

Ale stále vychází lépe množství energie v tuně kerosinu, naž v tuně akumulátorů. Nehledě na to, že u nádrže není problém s tvarem, můžete použít křídlo jako nádrž.

0/0
22.6.2016 21:37

M38a58r90t81i27n 50Š38t19r11y87m36p63l 9428888425351

Nikde nerikam, ze je baterie energeticky lepsi nez kerosin.

Ale kdyz uz na to narazite, pokad se nikdo nebude snazit stavet letadla s elektrickym pohonem, jakkoliv to zni dnes absurdne, stezi se technika v teto oblasti pohne nekam dopredu.

Je tezke srovnavat dnesni elekticka letadla, jez dokazi vydrzet ve vzduchu v radu maximalne desitek minut, zpravidla mene nez hodinu, s letadly na kerosin. To je proste nebe a dudy. Ale neni to tak davno, co byl svetovy uspech, kdyz letadlo na kapalne palivo prekonalo La Manche.

+2/0
23.6.2016 5:34

J36a83r31o37m38i78r 11F59a35r11e56k 4752423537

Takze pouziji 12 motoru, abych ofukoval kridlo a usetril na plose kridla. No nevim. dobra, mensi kridlo, nizsi hmotnost, nizsi odpor. Pozadavek vyssiho vztlaku pri startu a pristani splnime ofukovanim kridla temi 12 pomocnymi motory. Takze misto toho, abych mel hladke kridlo ofukovane nenarusenym proudem vzduchu, budu mit kridlo rozbite do spousty malych segmentu a ofukovane sice vetsi rychlosti, ale zato rozrusenym proudem vzduchu. Usporu hmotnosti zabiji temi 12 motory. Teoretickou usporu diky nizsimu odporu zabiji mnozstvim malych gondolek s motorky.

Nevim, moc se mi to nelibi, byt to fungovat bude. Ale z elegatnich stroju cistych tvaru se stane neco... no.. fuj.

A taky se mi libi tento odstavec:

V současnosti kvůli optimalizaci spotřeby nemůže letadlo s klasickým pohonem letět plnou rychlostí. Elektrický pohon by měl takové omezení eliminovat.

Zdroj: http://technet.idnes.cz/nasa-letoun-x-57-013-/tec_technika.aspx?c=A160621_153946_tec_technika_vse

Takze ja mam zdroj energie pomerne dosti zavisly na okolnich podminkach, musim si ho hyckat, ale zaroven me prestane trapit spotreba?

+4/0
22.6.2016 10:18
Foto

O35n21d10ř23e52j 46V14a80r23o59š28č51á11k 3144147593

Nevim nevim, ale rekl bych, ze pokud by to borci z NASA nemeli dopredu spocitane, tak by se asi do stavby demonstratoru nehrnuli....

+3/0
22.6.2016 10:24

K13a83t58e56ř33i66n73a 93V78ý32b88o35r50n17á 6840299749

Jako že by to byl první případ, kdy se teorie nesloučila s praxí?

+1/0
22.6.2016 10:29

J75a36r50o88m52í37r 53K23r34á13l 4850369744959

Spousta prototypů NASA skončila někde v hangáru, nebo v muzeu. NASA není fabrika, která vyrábí kvůli zisku. Takže něco se osvědčí, něco ne.

+6/0
22.6.2016 10:38

J10a32r27o96m29i19r 85F26a41r42e76k 4342273957

Prijde mi, ze maji spis urcitou vizi. Tezko rict, jestli maji detailni simulaci toho, co udela proud od 12 malych vrtulek s kridlem.

Jako urcitou logiku v tom navrhu vidim, ale uplne nadseny z toho nejsem, neprijde mi to jako elegantni reseni.

+1/0
22.6.2016 10:39

M96a95r92t83i51n 24B60a24r61t31e58k 5697341521473

NASA není jediný, kdo si myslí, že to je ta správná cesta:

http://www.armadninoviny.cz/vtol-x-plane-nahradi-vrtulniky-apache-a-black-hawky3f.html

Tady totiž vůbec nejde o elegantnost, ale o efektivitu a pokud to funguje takto lépe, tak není co řešit.

0/0
22.6.2016 13:49

J40a98r97o78m98i70r 37F30a97r97e13k 4432423587

Srovnavate nesrovnatelne. Clanek vede na nastupce vrtulniku, tedy letouny typu VTOL, zatimco tady resime klasicky letoun. Navic ani jeden neni ciste elektricky, jsou bud turbohridelove, nebo hybridni.

0/0
22.6.2016 14:15

M25a70r56t40i57n 29B49a61r70t74e59k 5447771731563

Ne, já reaguju na to vaše tvrzení o 12 vrtulkách a efektivitě a elegantnosti. To že je LightningStrike VTOL, hybridní a ještě navíc armádní na tom nic nemění.

0/0
22.6.2016 14:25

J71a75r70o55m26i42r 63F76a62r88e74k 4972963897

Meni to na tom vsechno, ale to je jedno......

0/0
22.6.2016 14:31

J49a18r64o44m53i15r 89H10o50b84l90i76k 1645497635

je to demonstrátor, potenciální potvrzovač slepé uličky. Praxe ukázala, že relativně těžký motor na konci křídla je z pevnostně-hmotnostního hlediska pro křídlo nesmysl. Lehčí varianta 2+12 motorů je mít velké motory, tak co jsou dneska a zbytek kdekoliv jinde.

Počet motorů - není-li k dispozici větší, musí jich být víc - to není tento případ.

dají-li se za letu motory vypnout a letět jen s některými, je to ekonomické. Ty nefunkčí pak ale musí aerodynamicky "zmizet", jinak zvýšený odpor smaže výhodu tohoto řešení.

Aby nefunkční motory částečně "zmizely", měly by mít minimálně sklopné nebo praporovatelné listy vrtulí. A ty na obrázcích vypadají, jak vyrobené z jednoho kusu.

Takže platí první věta, potenciální potvrzovač slepé uličky.

+8/0
22.6.2016 10:06

P10e35t24r 65M54u37n52z85a10r 1785801629816

Chjo, co to takhle nejdřív přečíst?

"Většina z nich s výkonem 9 kW bude využívána při startu, než se stroj dostane do správné letové hladiny. Následně se odpojí a sklopí a využívány budou pouze ty na konci křídel s většími vrtulemi a výkonem 60 kW."

Zdroj:http://technet.idnes.cz/nasa-letoun-x-57-013-/tec_technika.aspx?c=A160621_153946_tec_technika_vse

Ty vrtule na obrázcích jsou pevné, to máte pravdu, také je ale u nich napsáno, že jsou testovací.

+3/0
22.6.2016 12:49

J80a41r60o38m98i52r 15H40o16b38l86i73k 1165867835

Pokud na konec křídla, které samo o sobě na konci už nic nenese a podle toho může vypadat jeho konstrukce, pověsíte 60kW motor, tak z lehkého křídla uděláte bytelně hmotnou traverzu. A hmotnost se v letectví neodpouští. Od ní se odvíjí letové rychlosti, chování letadla a samozřejmě potřeba energie (spotřeba motorů).

+1/−1
22.6.2016 14:37

K93a90t76e78ř62i51n48a 33V29ý70b54o14r48n39á 6830819709

Nést 12 motorů jen kvůli startu zní jako hloupý vtip. A to jsem si myslela, že všechny slepé uličky vývoje již dávno prošlapal Jára Cimrman.

+3/−7
22.6.2016 9:08

O33n58d49ř21e84j 48H70o34r43á34k 8239614171

A mít kola, když to drtivou většinu času letí, je taky blbost.

+13/0
22.6.2016 9:27

K78a70t43e61ř18i31n26a 39V24ý57b61o70r15n33á 6600239319

Obecně platí, že čím větší stroj, tím vyšší účinnost. Je tedy jasné, že 12 malých motorů má menší účinnost, než jeden velký. Na druhou stranu možná existují důvody, proč k tomuto řešení konstruktéři přistoupili, ale ty v článku chybí. Takže to, co jsem napsala, byla obecná úvaha pro ty, kdo tomu rozumí. Vy to neřešte. Ona ani ta myšlenka letadla bez kol, kdy je po startu odhazuje a přistává na ližinách, není originální.

0/0
22.6.2016 9:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.