Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

NASA plánuje letadlo se 14 motory. Poletí na elektřinu

Americká vesmírná agentura NASA představila plány na nový stroj, který bude pohánět elektrická energie. Stroj s kódovým označením X-57 je na první pohled nápadný velkým množstvím motorů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I84v45a58n 85B10u20b31l65a 3472295375784

Asi to mají tak, že ty vypnuté motory se budou dál náporem vzduchu točit a vyrábět elektriku pro zbytek. Prostě perpetum mobile.😁

0/−2
25.6.2016 23:02

P84e71t45r 71M88a25r45š59o18u10n 5365378706356

jo té fotce 3 věřím, takhle si na tom kamionu dole poveze baterky :-P;-D;-D;-D (ano, toto je zatím jen testování křídla, četl jsem)

0/0
23.6.2016 20:57

J55i56ř94í 20K82o64c75u49r41e41k 6135634825548

Místo 4 lidí se tam vejde jen pilot a jeho baťoh. To říká všechno. Až budou baterie při stejné hmotnosti schopné udržet 10x tolik energie, tak to půjde i na trhu. Zatím je to jen zajímavý koncept.

+1/0
23.6.2016 13:00

J19a12r84o19s19l84a11v 53J24a72n46s13a 5967856130232

Tak jak tvrdíte tak Evropa už zaostalou Ameriku nepotřebuje a s kormidlem otočíme k východu. Tak jako se Amerika trhla od Evropy.

0/0
23.6.2016 0:00

M19a13r38t14i10n 48D11u71b78e94n 4475818184618

Menší křídla = snížení šance, že letadlo pri problémů motorů přistane...

+1/0
22.6.2016 15:57

M26a78r22t59i49n 97Š24t35r83y56m62p19l 9528978335791

Vice metoru = mensi sance ze selze tolik motoru soucasne, aby byla potreba vetsi kridla.

+2/0
22.6.2016 16:21

J50a65r46o12m36i12r 24F81a81r39e16k 4472373117

Víc hlav víc ví, nebo mnoho psů, zajícova smrt? :D

+2/0
22.6.2016 19:03

L32i83b73o11r 23Ž95ů15r81e59k 2283666560928

A mohlo by se v krajním případě stát že kixne všech dvanáct motorů?

0/0
23.6.2016 0:44

M85a16r75t68i59n 16Š42t92r21y78m92p79l 9448498155211

V krajnim pripade Vam muze upadnout treba cele kridlo....

+2/0
23.6.2016 5:25

V22á95c90l51a20v 54V48e23s47e25l72ý 3605828183528

Robur Dobyvatel Julesa Verna létal na elektrický pohon už dávno. Zas to obšlehli.:-)

+5/0
22.6.2016 11:47

J26i29r36i 55D31o75b96r23ý 9368579173

Jo Verne elektrinu miloval. Nautilus byl take na elektrinu.

+2/0
22.6.2016 11:53

J52a49r34o94m11í82r 18K90r18á18l 4210189794489

Nautilus plul ve vodě. Tam na váze zas tak moc nezáleželo.

0/0
22.6.2016 12:17

K90a13t17e75ř96i88n75a 90V52ý47b58o67r51n90á 6840639889

Ovšem k dosažení dopředné rychlosti jí potřebujete také dost.

0/0
22.6.2016 12:34

M48a12r84t58i47n 39N38e34r64m51u71t 9107727778379

Taky Albatros lítal na elektriku se spoustou vrtulí, trup byl z lisovaného papíru

0/0
22.6.2016 18:31

J32i47r54i 77D17o46b44r15ý 9698939803

"pětinásobné snížení nároků na energii" co to je za obrat? To je jako snizeni na petinasobek, nebo jak?

Asi se dneska pujdu podivat nahoru do sklepa, nebo dolu na pudu.

+3/−1
22.6.2016 11:28

J81i13ř26í 28S29v51a16š32e61k 9694508193669

Je to úplně normálně napsáno. Stejně jako můžete použít /5 nebo x0,2, vyjde to nastejno.

+2/0
22.6.2016 11:30

J47i64r14i 96D26o97b63r29ý 9988139893

"snizeni energie na petinu" nebo znizeni energie o ctyri petiny" je oboje normalne napsano, ale petiNASOBNE snizeni je blbost

+2/−1
22.6.2016 11:33

J43i54r49i 58D29o54b30r13ý 9548309203

Stejne tak by bylo v proradku "petinasobne lepsi vyuziti energie".

+1/−1
22.6.2016 11:35

G19a81b57r29i19e39l 32H68o69r84t81e49n 9801909483804

Původní odběr: 500 W

Současný odběr: 100 W

Nároky na energii byly sníženy 5x.

+1/0
22.6.2016 12:25

J85i69n89d90ř48i58c75h 69Č10í96ž84e29k 9160492396989

Myslím, že většina z nás to pochopila, ovšem hnidopich vždy "něco" najde:-P

+6/−1
22.6.2016 13:16

M84a89r45t94i66n 93V39o92k44o26u62n 9188523153686

petkrat by uz bylo vporadku? pokud ano, tak "krat" je synonimum pro "nasobek" :)

0/−1
27.6.2016 16:36
Foto

O72n58d63ř39e64j 95V54a49r19o84š71č98á12k 3894917683

Koukam tady je kazdy odbornik, divim se, ze si Vas NASA nenajala....

0/0
22.6.2016 10:24

J84a93r45o53m23i96r 19H87o50b53l36i81k 1945537175

reakce jsou na článek, ten NASA nepsala

+4/0
22.6.2016 10:30

K96a50t42e55ř64i20n93a 89V89ý98b27o46r92n76á 6120699179

NASA je ta organizace, jejíž kosmonauty vozí do vesmíru Rusové? :-)

+1/−8
22.6.2016 10:35

J49a79r18o94m55í95r 79K31r15á37l 4570689514469

Inu, NASA si vybrala levnější řešení, když už jí politici házejí klacky pod nohy. Nic víc za tím nehledejte.

+4/−1
22.6.2016 10:43

K51a67t51e26ř44i90n94a 12V78ý84b75o98r60n46á 6940489799

Nic nehledám. Hlavně že jí ty peníze někdo dá.

0/0
22.6.2016 10:49

O11n72d27ř86e49j 56Š36i75m45e15k 5963942687568

Rusové díky jejich penězům do toho vesmíru pořád létají.

+4/0
22.6.2016 12:09

K47a31t56e11ř12i11n80a 98V90ý31b72o80r57n57á 6600579989

A bijí černochy... Jděte už s těmi svými fantasmagoriemi někam.

0/−1
22.6.2016 12:37

L29i41b19o70r 28Ž93ů20r75e31k 2463286480328

... a její vlastní manažment pilně pracuje na tom aby občas nějaký shuttle nepřistál.

0/0
23.6.2016 0:47
Foto

M47i63c56h37a74l 96G58r64e94š56l58i37k 9911696382886

Jj, využíva lacnú pracovnú silu z tretieho sveta. :-)

0/0
27.6.2016 23:30

J98a36r55o13m94í36r 76K73r46á71l 4980209814629

Není třeba býti odborníkem, stačí selský rozum. A ten říká, že u letadla potřebujete mít velké množství energie v malé hmotnosti. Dokud nebudou lehké akumulátory s velkou kapacitou, je to jen zajímavý technický experiment.

+5/0
22.6.2016 10:41

J78o42z45e43f93a 96N82o97v92a64k10o50v91a 7496495410394

presne, dokud se nevyresi to, ze napr. vrtulnik na dalkove ovladani dokaze litat jen 5 minut a pak se musi prohodit baterie (nebo nabit), tak zadny pokrok nebude...

0/0
22.6.2016 13:01

M94a82r29t27i51n 91Š70t58r11y91m57p27l 9928438795311

Ono 100 gramu vazici vrtulnik na dalkove ovladani ma jiny pomer hrmotnost/dostupny vykon nez napr. vojensky vrtulnik na dalkove ovladani o vaze 100 kg. A neni to ve prospech toho mensiho....

Pokud Vam to nesedi, jednoduchy priklad jsou rakety pro lety do vesmiru... proste prilis mala raketa nedoleti... potrebujete dosahnout urciteho pomeru hmotnost natankovane rakety : hmotnost paliva, jinak mate smulu.... ten pomer se samozdrejme lisi podle pouziteho paliva apod....

0/0
22.6.2016 16:28

J59a22r64o39m18í70r 45K33r97á84l 4630639544939

Ale stále vychází lépe množství energie v tuně kerosinu, naž v tuně akumulátorů. Nehledě na to, že u nádrže není problém s tvarem, můžete použít křídlo jako nádrž.

0/0
22.6.2016 21:37

M47a77r62t51i80n 67Š88t90r30y41m52p85l 9758148485281

Nikde nerikam, ze je baterie energeticky lepsi nez kerosin.

Ale kdyz uz na to narazite, pokad se nikdo nebude snazit stavet letadla s elektrickym pohonem, jakkoliv to zni dnes absurdne, stezi se technika v teto oblasti pohne nekam dopredu.

Je tezke srovnavat dnesni elekticka letadla, jez dokazi vydrzet ve vzduchu v radu maximalne desitek minut, zpravidla mene nez hodinu, s letadly na kerosin. To je proste nebe a dudy. Ale neni to tak davno, co byl svetovy uspech, kdyz letadlo na kapalne palivo prekonalo La Manche.

+2/0
23.6.2016 5:34

J15a87r85o61m41i77r 95F15a95r96e64k 4632953967

Takze pouziji 12 motoru, abych ofukoval kridlo a usetril na plose kridla. No nevim. dobra, mensi kridlo, nizsi hmotnost, nizsi odpor. Pozadavek vyssiho vztlaku pri startu a pristani splnime ofukovanim kridla temi 12 pomocnymi motory. Takze misto toho, abych mel hladke kridlo ofukovane nenarusenym proudem vzduchu, budu mit kridlo rozbite do spousty malych segmentu a ofukovane sice vetsi rychlosti, ale zato rozrusenym proudem vzduchu. Usporu hmotnosti zabiji temi 12 motory. Teoretickou usporu diky nizsimu odporu zabiji mnozstvim malych gondolek s motorky.

Nevim, moc se mi to nelibi, byt to fungovat bude. Ale z elegatnich stroju cistych tvaru se stane neco... no.. fuj.

A taky se mi libi tento odstavec:

V současnosti kvůli optimalizaci spotřeby nemůže letadlo s klasickým pohonem letět plnou rychlostí. Elektrický pohon by měl takové omezení eliminovat.

Zdroj: http://technet.idnes.cz/nasa-letoun-x-57-013-/tec_technika.aspx?c=A160621_153946_tec_technika_vse

Takze ja mam zdroj energie pomerne dosti zavisly na okolnich podminkach, musim si ho hyckat, ale zaroven me prestane trapit spotreba?

+4/0
22.6.2016 10:18
Foto

O33n79d47ř50e75j 59V13a51r58o88š16č36á87k 3344687523

Nevim nevim, ale rekl bych, ze pokud by to borci z NASA nemeli dopredu spocitane, tak by se asi do stavby demonstratoru nehrnuli....

+3/0
22.6.2016 10:24

K73a27t20e98ř12i31n76a 97V41ý81b65o85r26n70á 6910679509

Jako že by to byl první případ, kdy se teorie nesloučila s praxí?

+1/0
22.6.2016 10:29

J93a12r19o26m11í95r 68K80r98á61l 4970369714349

Spousta prototypů NASA skončila někde v hangáru, nebo v muzeu. NASA není fabrika, která vyrábí kvůli zisku. Takže něco se osvědčí, něco ne.

+6/0
22.6.2016 10:38

J31a86r85o97m62i41r 29F98a90r97e81k 4632583877

Prijde mi, ze maji spis urcitou vizi. Tezko rict, jestli maji detailni simulaci toho, co udela proud od 12 malych vrtulek s kridlem.

Jako urcitou logiku v tom navrhu vidim, ale uplne nadseny z toho nejsem, neprijde mi to jako elegantni reseni.

+1/0
22.6.2016 10:39

M20a83r18t94i14n 26B71a33r71t83e91k 5287581111743

NASA není jediný, kdo si myslí, že to je ta správná cesta:

http://www.armadninoviny.cz/vtol-x-plane-nahradi-vrtulniky-apache-a-black-hawky3f.html

Tady totiž vůbec nejde o elegantnost, ale o efektivitu a pokud to funguje takto lépe, tak není co řešit.

0/0
22.6.2016 13:49

J59a51r75o54m94i66r 33F83a51r91e75k 4512213477

Srovnavate nesrovnatelne. Clanek vede na nastupce vrtulniku, tedy letouny typu VTOL, zatimco tady resime klasicky letoun. Navic ani jeden neni ciste elektricky, jsou bud turbohridelove, nebo hybridni.

0/0
22.6.2016 14:15

M59a37r89t22i59n 85B93a44r35t13e98k 5507381681363

Ne, já reaguju na to vaše tvrzení o 12 vrtulkách a efektivitě a elegantnosti. To že je LightningStrike VTOL, hybridní a ještě navíc armádní na tom nic nemění.

0/0
22.6.2016 14:25

J95a86r81o76m32i46r 12F24a40r74e46k 4282183657

Meni to na tom vsechno, ale to je jedno......

0/0
22.6.2016 14:31

J82a66r65o43m42i59r 33H16o34b23l74i71k 1595117465

je to demonstrátor, potenciální potvrzovač slepé uličky. Praxe ukázala, že relativně těžký motor na konci křídla je z pevnostně-hmotnostního hlediska pro křídlo nesmysl. Lehčí varianta 2+12 motorů je mít velké motory, tak co jsou dneska a zbytek kdekoliv jinde.

Počet motorů - není-li k dispozici větší, musí jich být víc - to není tento případ.

dají-li se za letu motory vypnout a letět jen s některými, je to ekonomické. Ty nefunkčí pak ale musí aerodynamicky "zmizet", jinak zvýšený odpor smaže výhodu tohoto řešení.

Aby nefunkční motory částečně "zmizely", měly by mít minimálně sklopné nebo praporovatelné listy vrtulí. A ty na obrázcích vypadají, jak vyrobené z jednoho kusu.

Takže platí první věta, potenciální potvrzovač slepé uličky.

+8/0
22.6.2016 10:06

P85e68t69r 45M12u73n68z39a49r 1965171849906

Chjo, co to takhle nejdřív přečíst?

"Většina z nich s výkonem 9 kW bude využívána při startu, než se stroj dostane do správné letové hladiny. Následně se odpojí a sklopí a využívány budou pouze ty na konci křídel s většími vrtulemi a výkonem 60 kW."

Zdroj:http://technet.idnes.cz/nasa-letoun-x-57-013-/tec_technika.aspx?c=A160621_153946_tec_technika_vse

Ty vrtule na obrázcích jsou pevné, to máte pravdu, také je ale u nich napsáno, že jsou testovací.

+3/0
22.6.2016 12:49

J71a14r92o12m37i78r 90H69o48b26l32i44k 1225317255

Pokud na konec křídla, které samo o sobě na konci už nic nenese a podle toho může vypadat jeho konstrukce, pověsíte 60kW motor, tak z lehkého křídla uděláte bytelně hmotnou traverzu. A hmotnost se v letectví neodpouští. Od ní se odvíjí letové rychlosti, chování letadla a samozřejmě potřeba energie (spotřeba motorů).

+1/−1
22.6.2016 14:37

K32a75t85e60ř43i53n94a 72V71ý58b77o26r85n58á 6790529709

Nést 12 motorů jen kvůli startu zní jako hloupý vtip. A to jsem si myslela, že všechny slepé uličky vývoje již dávno prošlapal Jára Cimrman.

+3/−7
22.6.2016 9:08

O55n40d14ř95e44j 83H12o20r83á24k 8519554481

A mít kola, když to drtivou většinu času letí, je taky blbost.

+13/0
22.6.2016 9:27

K29a78t96e82ř78i16n52a 21V22ý28b23o35r76n25á 6770979479

Obecně platí, že čím větší stroj, tím vyšší účinnost. Je tedy jasné, že 12 malých motorů má menší účinnost, než jeden velký. Na druhou stranu možná existují důvody, proč k tomuto řešení konstruktéři přistoupili, ale ty v článku chybí. Takže to, co jsem napsala, byla obecná úvaha pro ty, kdo tomu rozumí. Vy to neřešte. Ona ani ta myšlenka letadla bez kol, kdy je po startu odhazuje a přistává na ližinách, není originální.

0/0
22.6.2016 9:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.