„Lidé po celém světě včetně České republiky si budou moci nové funkce stránek zobrazit během následujících několika dní. Činíme tak po úspěšném testování v Kanadě a v Irsku. Věříme, že tím přispějeme k přehlednosti a odpovědnosti na trhu,“ uvedl Rob Leathern, manažer společnosti Facebook, v oficiálním prohlášení.
Mezi tyto nové funkce patří:
- možnost zobrazení všech reklam, které stránka právě provozuje
- možnost zobrazení zadavatele reklam
- možnost zobrazení příspěvků stránky bez ohledu na jejich cílení
„Naprostá většina reklam na našich platformách je zadávána poctivě a ze strany odpovědných organizací, ať už to jsou malé, začínající firmy, nebo politici, kteří kandidují ve volbách,“ uvádí Emma Rodgersová ze společnosti Facebook. „Ale všichni jsme se v poslední době přesvědčili, že i velmi malá skupina lidí může naše služby zneužít. Přiblížením toho, jak funguje reklama na našich platformách, chceme ukázat, že to s odpovědností myslíme vážně.“
Triky a nekalé praktiky, kterým chce Facebook zabránit
Reklamy jsou hlavním zdrojem příjmů společnosti Facebook. Zároveň jsou způsobem, jak na Facebooku rychle propagovat stránku, příspěvek nebo video. Reklamy jde totiž na Facebooku velmi přesně cílit na konkrétní skupiny uživatelů, mimo jiné na základě věku, pohlaví, lokality, zájmů nebo nákupních zvyklostí.
Právě toto přesné cílení lze využít k politickým i komerčním kampaním. Tyto kampaně nemusí být vždy evidentní. V roce 2017 například Facebook ukázal, jak ruská agentura nakoupila na Facebooku reklamu cílenou na americké voliče. Tyto reklamy se zobrazily asi deseti milionům Američanů. Jiným problémem byla možnost propagovat a sponzorovat na Facebooku články a webové stránky anonymně. V roce 2017 například někdo neznámý sponzoroval několik let starý článek iDNES.cz těsně před volbami, což na uživatele mohlo působit jako cílená politická kampaň. „Víme o tomto problému a pracujeme na způsobu, jak takové nepříjemnosti transparentně řešit,“ řekla nám Tessa Lyonsová, produktová manažerka Facebooku, ještě před uvedením dnešní novinky.
Třetím „trikem“ marketérů bylo skrývání obsahu. Lidé z různých oblastí tak mohli vidět úplně jiný obsah. Cílení reklamy je přitom možné na úrovni měst nebo dokonce městských částí. Tohoto cílení šlo například zneužít k vyloučení některých lokalit nebo menšin, což je v některých státech dokonce trestné.
Jak funguje cílení reklamy na Facebooku:
Více informací pro ty, kdo o ně bude stát
Nová opatření Facebooku se snaží proti těmto manipulativním praktikám bojovat. Uživatelé si nově mohou rozkliknout informace o reklamě, o jejím zadavateli a o jejím cílení. Bude také možné podívat se na všechny reklamy, které má daná stránka právě aktivní, a to pomocí funkce View Active Ads.
Speciální opatření se týkají reklam politických. Ty už jsou v některých zemích regulované zákony vyžadující identifikaci zadavatele. V USA a Brazílii nyní Facebook testuje stránku Politické reklamy, kde lze dohledat archiv reklam politických sdružení počínaje sedmým květnem 2018.
Tato stránka bude postupně dostupná i pro další země, ve kterých Facebook tuto funkci zprovozní.
Proč je problém, že je Facebook závislý na reklamách? (video iDNES.cz)