Koalice za lepší reklamu

Koalice za lepší reklamu | foto: koláž Technet.cz, Profimedia.cz

Ode dneška bez agresivních reklam. Chrome začne ty „špatné“ blokovat

  • 72
Filtr pro blokování reklam v prohlížečích Google Chrome firma spouští ve čtvrtek 15. února. Nebude blokovat všechny reklamy, ale jen ty, které nesplňují standardy sdružení Coalition for Better Ads, tedy Koalice pro lepší reklamu.

Je to zapeklitá situace. Reklamy na webových stránkách jsou pro návštěvníky leckdy velmi otravné, zároveň jsou však často jediným zdrojem příjmů pro provozovatele daného webu. Pokud si uživatel nainstaluje nástroj pro blokování reklam, za konzumaci obsahu tak neplatí - označovat to jako krádež je možná příliš silné, ale rozhodně to vůči poskytovateli obsahu není fér přístup.

Stránky Koalice pro lepší reklamu jsou určené především pro tvůrce reklam. Naleznou tam podrobné rozepsání standardů, i seznam podporujících členů.

Koalice pro lepší reklamu chce situaci řešit kompromisem. Vytvořila soubor pravidel na rozpoznání „špatných reklam“, tedy reklam, které jsou pro návštěvníky stránek nejvíce otravné. Tato pravidla byla v loňském roce zveřejněna a autoři a zadavatelé reklam tak dostali jasné vodítko k tvorbě svých kampaní.

Reklamní filtr, který Google nyní aktivuje v prohlížečích Chrome, se zaměří na blokování právě těch reklam, které podle Koalice pro lepší reklamu nesplňují kritéria pro „dobrou“ reklamu. Návštěvník tak bude provozovatelům stránek s „dobrou“ reklamou prostřednictvím těchto reklam platit za konzumaci obsahu, ale zároveň nebude obtěžován příliš agresivní a otravnou reklamou.

Které to jsou?

S vytipováním nejotravnějších druhů reklam pomohl koalici i průzkum se 40 000 respondenty - účastníci volili zvlášť pro „desktopové“ a pro mobilní weby.

Nevhodné typy reklam pro „desktopové“ verze webů.

U desktopových jsou to zejména „vyskakující“ pop-up reklamy, automaticky spouštěné videoreklamy se zvukem, reklamy zobrazené před načtením samotného obsahu webu s odpočtem a velké „lepící“ reklamy, které drží při scrollování stránkou.

Nevhodné typy reklam pro mobilní prohlížeče.

Pro mobilní verze webových stránek je nevhodných typů reklam definováno více. Dobrá reklama nesmí přesahovat 30 procent plochy zobrazené stránky, nesmí být „blikající“ a nesmí při scrollování zaplnit celou plochu displeje.

Podrobnější představení jednotlivých typů nedobrých reklam najdete na webu organizace (anglicky).

Podrobněji pod pokličku

Google si ze zobrazovaných webů odebere reprezentativní vzorek - několik stránek, u kterých vyhodnotí, zda splňují kritéria „dobré“ reklamy, nebo ne. Pokud ne, vytvoří stránce takzvaný Ad Experience Report, který si provozovatel nebo správce stránky může vyhledat v Google Search Console. V reportu je vyjádřena míra poručení pravidel a vypsány konkrétní zjištěné problémy. Správce webu je může napravit (neakceptovat od zadavatelů nevhodné reklamy, změnit jejich rozložení na stránce ...) a požádat Google o nové zhodnocení webu. Pokud správce webu nijak výsledky Ad Experience Reportu nezohlední, po 30ti dnech Google zobrazení reklam na daném webu zablokuje. 

Testovací systém Googlu již nějakou dobu běží a podle informací na blogu Google Crome s pozitivními výsledky. K 12. únoru totiž 42 procent stránek, které dostaly negativní Ad Experience Report, upravilo svá reklamní pravidla a postupy a nyní již kritéria splňují.      

Členem „Koalice pro lepší reklamu“ je například i společnost Microsoft, jsme tedy zvědaví, zda se podobný filtr časem objeví i v prohlížeči EDGE.

Aktualizace 7:20 - doplnili jsme box „Pod pokličkou“.