Technet.cz

Kam spěje český internet a co na to Křišťálová Lupa

Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info
velikost textu:
vydáno 16.10.2012 14:00
Ptejte se na budoucnost českého internetu. Vznikají zajímavé české internetové projekty? A mají šanci uspět? Budeme za obsah na internetu platit? Odpovídá Ján Simkanič výkonný ředitel společnosti Internet Info.
OTÁZKA: Vím, že předvídat budoucnost není lehké, tudíž se zeptám takhle: Co vy osobně očekáváte od vývoje internetu během dalšího desetiletí, ať už v rámci české republiky, nebo celosvětově. Je ještě kam jít, nebo jsme v rámci globálního propojení už na pomyslném stropě? Děkuji. Brouzdač
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Trendem bude rozvoj mobilních služeb, větší možnosti placení, personalizace komunikace s uživatelem. V mediální oblasti ještě velké otřesy, v e-commerce nové oblasti nabídky služeb a produktů (například rozvoj potravin a jídla). Další tlak na omezování svobody slova, snahy o nové platební modely. Všechno je na dlouhou diskusi. A navíc, předvídat se skoro nevyplácí, protože ten rozvoj je tak dynamický, že to překračuje imaginaci. Vždyť se podívejte na rok 2002, jestli byste předpověděl rozšíření mobilů, jejich obslužnost a další věci... Tohle je poslední odpověď, všem díky za zájem, za otázky, za pozornost. Hezký den a hodně dobrých zpráv JS 16.10.2012 15:17
OTÁZKA: Dobrý den, opravdu je nutné každoročně obtěžovat čtenáře webů anketou Křištálová lupa? Je to opravdu neskutečně otravné kňourání, které je na řadě webu (i zde iDnesu) v délce dvou nebo i tří měsíců. Najdete to na titulce, píšou se o tom články, kde škemrají o hlas atd atd... A nakonec to opět vyrhajou ti stejní (= nejukňouranější, tj. idnes.cz, zive.cz). Opravdu si nemůžete udělat soukromou párty a nás běžné čtenáře obtěžovat třeba jen jednou za 2 nebo 3 roky? Jerry7650
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: My jsme pyšní na to, že ta anketa vzbuzuje tak velký zájem, pro nás je to potvrzení její prestiže a významu. Konkrétní způsob podpory jednotlivých nominovaných jako pořadatel ankety neovliňujeme, nedokážu ani posoudit, kde je vhodná míra. Já si nicméně mimořádně vážím toho, že k nám přijdou desítky tisíc lidí aktivně vyjádřit svůj názor a že díky tomu je ten výsledek skutečně reprezentativní a silný. 16.10.2012 15:13
OTÁZKA: Dobrý den. V nominacích jsem měl možnost volit kandidáty pro anticenu, v hlasování o finalistech už nebyla. Zajímal by mě důvod vyřazení, vyhrál server iDNES? Děkuji za odpověď. doktor_bota_2
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: O finálovích nominacích rozhodují členové expertního panelu. Dali přednost jiným nominacím. Důvodové zprávy se v procesu hlasování psát nedají, je to volná diskuse s hlasováním na většinovém principu, takže proč se nějaký projekt do finále nedostal, nedokážu konkrétně říct. 16.10.2012 15:10
OTÁZKA: souhlasíte s mým pozorováním, že se český internet a jejich magazíny ubárají směrem, který jim určují placení inzerenti a PRisté? Pozorujete rovněž tendenci pouzhého přebírání článků z jiných serverů, bez kouska vlastní novinářské práce? sharkee
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Platí to v mnoha případech, míru nedovedu určit. Ale jsou místa, která dokážou dobře odolávat. 16.10.2012 15:08
OTÁZKA: Dobrý den, co si myslíte ohledně pokusů Evropské Unie a hlavně USA o kontrolu a dohled nad internetem, pomocí mezinárodních smluv. Internet je velmi svobodné médium a takové zásahy by mohli internet na dobro změnit. Děkuji. Jura
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Viz předchozí odpovědi. 16.10.2012 15:06
OTÁZKA: Co říkáte na to, že díky bezprecedenčním zásahům a změnám pravidel "za běhu", které byly zjevně úlitbou na tlak ze strany Romea, se důvěryhodnost a objektivnost "Křišťálové Lupy" propadla někam do horoucích pekel? Co s tím chcete dělat? cassul
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Nic :) Letos hlasuje více hlasujících než vloni, i proto se domnívám, že váš pohled na věc je spíše extrémní než většinový. My s Romeou nemáme nic společného, ať mi to uvěříte nebo ne. A vloni pravidla hry neměnily, naopak jsme se podle nich zařídili, když se přišlo na to, že dva projekty s nimi nejsou v souladu. 16.10.2012 15:06
OTÁZKA: Na internet používáte častěji mobil nebo tablet? lenak p.
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Já využívám čtyři zařízení - mobil, tablet, stolní počítač, notebook. Nejčastěji jsem asi na mobilu, ale delší práce se na tom pochopitelně dělat nedá. 16.10.2012 15:04
OTÁZKA: Co říkáte na to, že se do finále Křišťálové lupy dostal web o vědě? Já měl z toho celkem radost, že není na naše společnost až tak zaostalá. Jaroslav P.
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Ten web je dělaný moc pěkně, i proto členové expertního panelu asi usoudili, že je správné dát mu šanci. 16.10.2012 15:02
OTÁZKA: Jakou vypovídací hodnotu Lupa má, když některá média dělají masivní reklamní kampaň, aby jim všichni poslali hlas, a některé do reklamy nedají ani korunu? Petra
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Podobně jako v politice - někdo dělá kampaň a je mu to houby platné, jiný má kampaň skromnější a stejně vyhraje. Rozhodně neplatí, že rozhoduje jenom tohle. 16.10.2012 15:01
OTÁZKA: Kolik lidí v lupě hlasuje? Jsou to nějaké větší počty, dá se na nich stavět opravdová oblíbenost? Iveta
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Vloni hlasovalo 60 tisíc unikátních hlasujících, letos je zájem podle průběžných čísel ještě větší. Podle mě to vypovídací hodnotu má, ostatně nic většího asi není možné zorganizovat. 16.10.2012 14:59
OTÁZKA: A co si myslíte o podnikání na českém internetu? Už je trh ve všem oblastech přesycený nebo vidíte v nějaké oblasti příležitost? VysmekLadislav
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Přesycený rozhodně ne. Trend bude ve zpřístupňování služeb, o kterých bychom si mysleli, že přes internet používat nejdou, nebo jen těžko, popřípadě které teď existují v nějaké staromódní podobě poplatné datu svého vzniku. 16.10.2012 14:58
OTÁZKA: A když jsme na zpravodajském portálu, jak vnímáte politickou situaci? Žádná z parlamentních stran to online podnikatelům neulehčuje, kde byste hledal alternativu? VysmekLadislav
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: S politickou situací spokojený nejsem, ale s internetovým podnikáním to pro mě moc provázané není. Nevím, jestli to patří do téhle diskuse, ale osobně postrádám v politice dlouhodobější hodnoty a ideje. Teď převládá šmelina a boj o přežití do příštích voleb. Vlastně to ani není politika. 16.10.2012 14:57
OTÁZKA: Dobrý den Hozno, rád bych se zeptal, jak se díváte na trh poradenství v oblasti online marketingu a na jeho směr. Po spojení Ataxa a H1 tu vznikl velmi silný hráč s velice širokým záběrem. Byl nucen Dobrý Web na toto spojení reagovat a pociťujete po tomto spojení odliv klientů? Díky Michal
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Trh poradenství v online marketingu stále roste a růst bude - všechno je mnohem složitější, sofistikovanější a za chvíli dělat marketing bez specializovaných konzultantů nebude skoro možné - to přeháním, ale opravdu je těch možností a technologií neuvěřitelně mnoho, že to člověk není schopen stíhat. Co se týče spojení těch dvou firem, myslím, že to na kolegy z Dobrého webu žádné negativní dopady nemá, paradoxně možná právě naopak. 16.10.2012 14:55
OTÁZKA: Ta Křišťálová Lupa je asi významná soutěž, ale pro koho je vlastně důležitá především? O čem její držení vypovídá? Je to různé v různých kategoriích?? šprt
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Důležitá je jistě pro ty, kteří o ni usilují - je to především ocenění práce těch provozovatelů, kteří mají za sebou dobré a zajímavé projekty. Poskytuje také docela dobrý přehled toho nejlepšího, co se za poslední rok urodilo - seznam nominací je třeba i pro mě dobrou inspirací podívat se na nové věci, které bych bez Křišťálovky asi v tuto chvíli ještě neznal. Jinak kategorie se dělí na dvě skupiny - u těch, kde rozhoduje veřejnost svými hlasy, držení vypovídá o tom, že dané projekty jsou populární a široce úspěšné, dokážou vzbudit pozornost svých fanoušků a ti jsou pro ně ochoti hlasovat. Druhá skupina projektů, o nich rozhoduje odborná porota, je spíš pohledem dopředu - lidé z trhu snáze než veřejnost dokážou odhadnout zajímavost nebo užitečnost nějakých projektů, i když ještě nejsou v obecném povědomí. 16.10.2012 14:51
OTÁZKA: Dobrý den, jaký bude mít vliv smlouvy ACTA na internet? Přijdeme o svou anonymitu a svobodu? VysmekLadislav
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Viz odpovědi výše - nepřijdeme, pokud společnost dokáže průběžně generovat dostatečný protestní hlas proti podobným opatřením. 16.10.2012 14:48
OTÁZKA: Dobry den, myslite, ze na ceskem telekomunikacnim trhu (predevsim v oblasti sluzeb sirokopasmoveho internetu) panuje dostatecna konkurence? A je podle Vas regulacni politika CTU dostatecna nebo by mela byt zmenena tak, aby podporovala levnejsi ceny a moznost vstupu novych celorepublikovych poskytovatelu vysokorychlostniho internetu? Jak je podle Vas budoucnost rozvoje vysokorychlostnich pripojeni nove generace - optika, atp.? Dekuji Alena Novakova
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Když se podíváte na mapu střední Evropy a pokrytí mobilním internetem, Česká republika z toho vyčuhuje jako nerozvinutý ostrůvek. Podle mě je to strašná škoda omezující další rozvoj podnikání u nás. Šéfa ČTÚ expertní panel letos nominoval na Anticenu, to mluví za všechno. Myslím, že by si český telekomunikační trh zasloužil nový impuls pro svůj další rozvoj a zkvalitňování služeb. Ale já jsem optimista, ono to přijde :) 16.10.2012 14:47
OTÁZKA: Má Lupa nějaký předobraz v zahraničí? Existují podobné soutěže? V. Pídalka
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Křišťálová Lupa vznikla v roce 2006, když podobná anketa u nás neexistovala. Před tím se vyhlašovaly České zavináče a měli jsme pocit, že něco takového chybí. Předobraz jsme žádný neměli. Sice se občas podíváme, jak to vypadá v zahraničí, ale většina těch věcí je špatně přenositelných, resp. my to šijeme na stav trhu, který tu máme. I proto každý rok kategorie upravujeme podle toho, jak se český internet vyvíjí. 16.10.2012 14:45
OTÁZKA: Bulvarizuje se podle vás internet? Pokud ano, proč? kanda
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Bulvarizují se některá média, a to nejen internetová, ale i tištěná a televizní. Proč? Protože je to nejjednodušší cesta, jak krátkodobě uspět. Bohužel v delším horizontu to čtenáři dokážou prokouknout. I proto televizní zprávy netrhají rekordy sledovanosti, i proto padá náklad tištěných médií. Často vyzdvihuji odvahu těch, kteří jdou proti proudu, dělají v první řadě dobrý obsah a jsou ochotni obětovat mu i výši případného zisku nebo čtenosti. Začasté se postupně úspěch dostaví. Jen to dá větší práci. 16.10.2012 14:42
OTÁZKA: Jaká je podle Vás podpora (ze strany státu) českých internetových projektů ? Mohla by být menší? Větší, lepší, apod? pavel
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Stát české internetové projekty příliš nepodporuje a vlastně nevím, jestli by měl. Občas nějaká internetová firma využije dotace EU třeba na školení svých zaměstnanců, ale to není systémová záležitost a také se mi nezdá dobře nastavená. Teď se připravuje státní fond pro startupy, který by měl využít evropských peněz, což je věc, která mi také není sympatická, protože může narušit přirozené nastavení trhu, do kterého komerční subjekty na vlastní riziko vložily nemalou energii a prostředky. Samostatnou kapitolou jsou pak internetové projekty vypsané státní správou prostřednictvím veřejných projektů. Ty u nás v anketě většinou obsazují přední místa v kategorii Anticena. 16.10.2012 14:40
OTÁZKA: Dobrý den pane Simkaniči. Jaký máte názor například na médium iDnes.cz, které získává Křišťálové lupy, ale její redaktoři neumí psát česky a místo toho, aby se situace zlepšovala, je to horší a horší. Myslíte si, že je to obraz, kam se internetová média ubírají? Děkuji Pavel
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Nechci tu hodnotit práci konkrétního média. Stejně jako máme vládu, jakou si zasloužíme, máme i noviny, jaké si zasloužíme. Že u nás není milionová čtenářská základna Literárních novin, s tím se nic nenadělá :) Chvalte ty, kteří svou práci dělají dobře, plaťte za obsah, který produkují a když nás takových bude víc, je šance, že vaše spokojenost bude větší. Je to stejné jako s politikou. Co se mého názoru na mediální situaci v Čechách, nepovažuji ji za příliš dobrou, ale snažím se vyzdvihovat práci těch, kteří ji dělají poctivě, profesionálně a pro mě inspirativně. 16.10.2012 14:37
OTÁZKA: Dobrý den, lupu děláte s Tomášem Hanákem, jak moc je on v obraze, co se týče internetu? Jan L.
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Řekněme, že jeho pohled je uživatelský :) V té naší dvojici úkol hlídat vazbu na aktuální vývoj a dění na trhu spadá logicky spíš na mě. 16.10.2012 14:34
OTÁZKA: Proč podle Vás nevznikají v ČR služby typu iTunes, Netflix, Pandora, atd. Proč nevznikají služby s lokálním obsahem? Karel Lomen
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Jsme malý trh, to je jednoduchá odpověď. Ale i přesto dokážeme vyrobit projekty, o které je naopak zájem v zahraničí - mrkněte do nominace kategorie Globálních projektů českých tvůrců (vloni vyhráli Socialbaker.com). Z těch lokálních, dobrý pokus je třeba nominovaný Supraphonline.cz. 16.10.2012 14:32
OTÁZKA: Dobrý den, co vás v posledním/ch ročnících Lupy nejvíce překvapilo? Nezdá se vám například, že zajímavých českých internetových projektů nepřibývá zrovna raketovým tempem? Zvídal
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Překvapením letošního ročníku je pro mě zcela jistě obsazenost kategorie Veřejně prospěšné projekty. Letos jsme tu kategorii vyhlásili poprvé, právě proto, že se v této oblasti objevilo neuvěřitelné množství užitečných projektů. A je to pro mě i dokladem toho, že český internet teprve ukáže své možnosti, že potenciál pro to, aby tu vznikaly nové skvělé věci, se vlastně stále zvětšuje. Tahle kategorie plus tři kategorie inspirativních projektů (Obsahových, Marketingových, E-commerce) jsou nabité novým nadšením a úspěšnými výsledky, takže se mi nezdá, že by toho přibývalo málo. Jen na něco není tolik vidět a jestli v tom pomůže naše anketa, jedině dobře. 16.10.2012 14:30
OTÁZKA: Nebude se chtít na netu přiživit organizace zastupující umělce (OsA pod) jako to udělali u CD,DVD, mp3, tiskárny apod. Petr Anonym
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Pokusy tohoto typů se objevují, například v souvislosti s připravovaným zákonem o kinematografii se diskutuje, do jaké míry mají provozovatelé audivizuálního obsahu na internetu přispívat do kasy filmařů. Sdružení pro internetovou reklamu, kde jsem angažován, se pochopitelně snaží uchránit provozovatele internetového obsahu a služeb od poplatků, které by pro ně de facto znamenaly dvojí zdanění a navíc dotaci ze strany jednoho typu podnikání ve prospěch jiného. 16.10.2012 14:27
OTÁZKA: Jak se díváte na snahy velkých hráčů zrušit (včetně idnes) zrušit diskuse pomocí internetových přezdívek a nahradit jí skutečnými (v případě idnes asi spíše v uvozovkách) nacionálemi jméno, příjmení, přip adresa?
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Je to hledání kompromisu, který je téměř nenalezitelný. U nás, na serverech Internet Infa, jsme zastánci co nejotevřenějšího přístupu, ale my jsme postupně vývojem diskusí sáhli k mírnému zpřísnění nejproblematičtějších typů příspěvků - xenofobie, nelegální obsah, spam. Anonymní diskuse na odborných serverech dokážou přinést cenné doplňující informace nebo souvislosti, proto nám to stále dává smysl v současné podobě. U obecného zpravodajství diskuse téměř postrádají smysl v jakékoliv podobě, pokud není vaším úmyslem zjišťovat nálady obyvatelstva. A obávám se, že na tom příliš nezmění, zda jsou příspěvky od ověřených uživatelů či nikoliv. 16.10.2012 14:25
OTÁZKA: Kdo si chce přivlastnit net a zpoplatnit? Petr
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Nevím, jestli myslíte zpoplatnit obsah nebo připojení, popřípadě co znamená přivlastnit. Pokud přivlastněním míníte kontrolovat, tak těch firem je neúrekom - od velkých poskytovatelů služeb, přes vlády, bezpečnostní složky atd. Pokud zpoplatnění obsahu nebo připojení - to vyjadřuje jen snahu firem vydělat na něčem, co teď pokrývají třeba pouze z výnosů reklam, což nemusí být dostatečně stabilní zajištění jejich provozu. 16.10.2012 14:22
OTÁZKA: Ústava zaručuje svobodu projevu, pokud není v rozporu se zákony a dobrými mravy, proč už idnes cenzuruje debaty a maže neškodné příspěvky, protože se naváží do prezidenta (čárytužky) apod. Petr
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Problém uživatelských diskusí má více aspektů. Nebudu odpovídat za idnes.cz, ale obecným pohledem. Každý má svobodu slova a myslím, že to u nás skutečně bez rozdílu platí. Z druhé strany nikdo nemá žádné právo (natož ústavní) vyžadovat po někom jiném, aby svůj prostor nespravoval podle svého uvážení. Žádný provozovatel nemá povinnost publikovat a archivovat jakýkoliv příspěvek, který u něj napíšete. Jakmile jste v jeho prostoru, nezbývá, než respektovat jím nadefinovaná pravidla hry, a nebo to nechat být, pokud dojdete k tomu, že vám to za to nestojí a prostor je třeba cenzurován nebo ovlivňován příliš způsobem, který vám nevyhovuje. I v tom je dnešní svoboda - diskutovat lze na českém internetu možné skutečně na mnoha místech bez zábran. 16.10.2012 14:19
OTÁZKA: Dobrý den, jaké jsou podnikatelské příležitosti na českém internetu?
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Dnes už téměř jakékoliv. Práh náročnosti vstupu do odvětví se cenově, technologicky obecně velice snížil. Jen je složitější v těch oblastech, kde už jsou "rozdané karty" a trhu dominují velcí hráči. Ale podívejte se, co se povedlo Slevomatu, takový nástup asi nikdo nečekal a oblast e-commerce hodně proměnil, stejně jako spoustu oborů, ve kterých se slevy začaly poskytovat. Musíte mít dobrý nápad, neuvěřitelné nasazení a vytrvalost, mraky štěstí, ale příležitostí je stále relativně dost. 16.10.2012 14:14
OTÁZKA: Dobrý den, bude sledování na netu? EU chce přijmout opatření proti teroristů tím, že bude všechny sledovat. Mají šanci podobné dokumenty jako ACTA, SOPA apod? Petr
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Viz částečně komentář výše - dokumenty omezující svobodu slova nebo využití internetu bohužel mají vždy šanci (Čína apod.), ale vždy jen v té míře, v jaké to sama společnost dovolí. Těch pokusů bude neustále přibývat, jen občané nesmí povolit v aktivním odporu, pokud o část současné svobody nechtějí přijít. Můj kolega pro tuto příležitost používá citát Benjamina Franklina: Ten, kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, nezaslouží si ani svobodu ani bezpečnost." Myslím, že je to výstižné. 16.10.2012 14:11
OTÁZKA: V případě poplatků za net nebudou reklamy u placených informací? Petr
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Obchodních modelů je více, většinou ale firmy nevolí jen jeden z nich, protože je to příliš rizikové. Takže stejně jako u novin platíte za výtisk, ve kterém jsou reklamy, bude to podle mě u internetového obsahu vždy podobné (pominu-li zcela výjimečné typy obsahu). Předplatné by muselo být neuvěřitelně drahé, pokud by mělo samotné pokrýt veškeré náklady. 16.10.2012 14:09
OTÁZKA: Pokud bude placený net, neomezí lidi jeho používání a výsledek bude kontraproduktivní? Petr
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Je otázka, čemu říkáte placený internet. Za připojení k internetu teď většinou platíme (pokud nemluvíme o veřejné wifi síti) a lidi to příliš neomezuje. Pokud placený obsah - tvrdím, že za exkluzivní nebo kvalitní informace je normální platit (viz dosavadní tradice médií) a vedle toho bude jistě spoustu servisního nebo nadšeneckého obsahu vždy zdarma. 16.10.2012 14:07
OTÁZKA: Co říkáte na snahy EU profízlovat internet, získávání identit uživatelů apod. Nemůže to být konec tohoto média? Tomáš Uher
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: "Fízlovat" občany nebo je využít/zneužít ke komerčním cílům chce hodně organizací. Myslím, že je povinností proti těmto aktivitám bojovat. EU je ještě relativně kontrolovatelná zespodu a třeba smlouva ACTA díky koordinované aktivitě uživatelů padla, byť se jistě znovu někde objeví. Horší jsou podlě méně viditelné aktivity komerčních firem předávající data o chování uživatelů dál - tomu se bohužel nevyhýbají ani největší značky. 16.10.2012 14:05
zpět na osobnost