Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Autobus „řídí” chlápek ovladačem od Xboxu. Ve Vegas už řidiče nepotřebují

  12:00aktualizováno  12:00
Las Vegas (Od zpravodajů Technet.cz) - Francouzská společnost Navya předvedla v rámci veletrhu CES v Las Vegas svá autonomní vozidla. Autobus i taxík se městem proháněly bez řidiče a v běžném provozu vozily zdarma hazardní hráče i návštěvníky veletrhu.

Jedna 33kW baterie dokáže Navya autobus pohánět celý den. Ačkoliv při naší testovací jízdě byl už třináct hodin v provozu, ještě dalších pět měl jezdit. Vůz disponuje autonomním řízením čtvrtého stupně - takové vozidlo může samostatně do provozu, ale má předem definované trasy.

Nejlépe se tedy hodí do univerzitních kampusů, na letiště nebo do zábavních parků. Čtvrtý stupeň neznamená, že by nemohl do provozu mezi ostatní auta a chodce, ale celá oblast a trasa, kterou pokrývá, je do systému na 3D mapě nejprve podrobně naprogramována. Nemůže se tedy vydat do náhodně vybrané destinace neznámým terénem.

Fotogalerie

Navya v testovací verzi pojme 15 lidí a ve Vegas se proháněla maximální rychlostí 12 mil za hodinu (19,3 km/h). Je to samozřejmě pouze z bezpečnostních důvodů (malá odbočka - V Americe vám bude občas připadat, že se vlastně vše odehrává jen a pouze kvůli vaší bezpečnosti, i například zdlouhavá osobní prohlídka batohu na letišti. Každopádně úsloví „It is for your safety“ tady uslyšíte často i v naprosto nelogických situacích.) Běžně to Navya umí rozjet rychlostí přes 60 mil v hodině (96 km/h).

Senzory vozu v kombinaci s lidarem, kamerami, GPS a okamžitými informacemi o orientaci vozu a jeho rychlosti zajišťují bezpečnou jízdu i tak ucpanou a nepředvídatelnou ulicí, jakou najdete v okolí slavné Fremont street v nejstarší části Las Vegas. Nestává se zřídka, že si přihlížející chtějí vyzkoušet, jak autobus nebo taxík bez řidiče zareaguje ve chvíli, kdy před něj někdo skočí. I proto musí být uvnitř všichni připoutáni. 

CES 2018

Některé úseky trati byly ohraničeny výstražnými kužely. Není to kvůli ulehčení pro autonomní systém, ale v přeplněném Vegas by se mohlo lehce stát, že by neukáznění řidiči trasu prostě ucpali. Kužely pak paradoxně v jízdě autobusu občas spíše bránily. Když je totiž obsluha posunula příliš blízko osy dráhy vozu, systém vyhodnotil překážku jako příliš blízkou a vždy před ní zastavil. Až když bylo jisté, že se nehýbá nebezpečným směrem, opět se rozjel. Místo plynulé jízdy jsme tak jeli přískoky stylem brzda-plyn.

Že vše je ještě hluboko v testovacím režimu, bylo zřejmé hned od začátku, kdy jsme na autobus čekali téměř hodiny, i když urazit celou trasu trvá i ve špičce maximálně 20 minut. Bylo prostě nutné ještě provést nějaké dodatečné testy a tak se technici s vozidlem po cestě trochu zdrželi.

Kužník Jan: Jediný ovladač, který v autobusu Navya naleznete, je ten od Xboxu.

Jediný ovladač, který v autobusu Navya naleznete, je ten od Xboxu.

Dohlížející technik, který musí být v autonomním vozidle přítomný, má samozřejmě nad autobusem potřebnou kontrolu. Může kdykoliv zabrzdit nebo v případě, že by se automat rozhodl dál nepokračovat či se prostě zasekl, dokáže ho navést „zpět na trať“. Nepoužívá k tomu volant, ale tlačítka obyčejného herního ovladače od Xboxu.

Vnitřnosti autobusu a taxíku jsou prý převážně francouzského původu, ale řídicí jednotka bude velmi pravděpodobně vyrobena společností Nvidia. O tom, jak jezdí například poštovní autonomní auto s řídicí jednotkou momentálně jedné z nejúspěšnějších IT firem světa, si můžete přečíst v článku Nová poštovní dodávka nepotřebuje řidiče. Svezli jsme se, nepřejela nás.




Nejčtenější

Bitcoin ztrácí. Ze 150 na 1 000 dolarů jej přitom dostal jeden člověk

(Ilustrační snímek)

Začátek třetího týdne nového roku není pro kryptoměny vůbec příznivý. Prakticky všechny ztrácejí na své hodnotě....

Odtud prý NASA vysílala falešné záběry z přistání na Měsíci

Lunar Crater

K nejbližšímu městu je to téměř 130 kilometrů. Okolo není nic než poušť a pár kusů dobytka, který se popásá na...



Prchající migy mířily na ostrov dánský. Američané jim chtěli dát letiště

MiG-15bis (s číslem 346 na přídi) na ostrově Bornholm. S letounem uprchl...

Během studené války se u Američanů vyvinula intenzivní touha po sovětských stíhačkách mig. Ne snad, že by je chtěli...

Proč na faktech nezáleží? Náš mozek panikaří a brání se cizím názorům

Souboj racionality a emocí (ilustrační foto)

Dohodnout se s tím, kdo s vámi nesouhlasí, je nesmírně těžké. Fakta budou dost možná překřičena emocionální reakcí....

Jak ulovit patnáctku. Američané nabídli sto tisíc dolarů a marně čekali

MiG-15bis, se kterým ulétl severokorejský stíhač No Kum-sok do Jižní Koreje,...

Během korejské války chtěli Američané vypsáním vysoké finanční odměny zlákat některého z pilotů MiGu-15 k úletu na svou...

Další z rubriky

„Nikam nejdu, nemám nabité vložky.“ Hledání i slepých uliček na CES 2018

Tvůrce (na snímku) to myslel dobře, ale dýchací usínací robot je podle nás...

CES je přehlídkou, na které během pár dní uvidíte statisíce produktů a možná stejný počet slepých uliček. Dobré nápady...

Bojíte se lithia? GP představilo bezpečnou powerbanku pro cestovatele

Powerbanka TravoSafe založená na NiMH akumulátorech

Powerbanka TravoSafe má sice vzhledem ke své velikosti poměrně malou kapacitu, v jejích článcích však není žádné...

Vyzkoušeli jsme nový HTC Vive Pro. Je jasně lepší, brýle již nepřekáží

Nový HTC Vive Pro. Nejsnadněji jej poznáte podle modré barvy a dvojice kamer.

Premiéru si na veletrhu CES odbyla i nová verze headsetu pro virtuální realitu HTC Vive Pro. V kvalitě obrazu i pohodlí...

Najdete na iDNES.cz