Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Z tajemného geniálního internetového hráče go se vyklubal počítač

aktualizováno 
Vylepšený AplhaGo, který jako první software dokázal porážet i profesionální hráče go, na konci roku podstoupil tajnou zkoušku. A zazářil.

Profesionální hráč go Lee Sedol na tiskové konferenci po třetím zápase, a třetí prohře s umělou inteligencí AlphaGo v březnu 2016. | foto: Lee Jin-manAP

Fanoušci hry go zažili velmi napínavý konec roku s téměř westernovou zápletkou. Do vrcholového go totiž vstoupil na konci roku „neznámý cizinec“, který si velmi přesvědčivě poradil s velkou části světové špičky.

Pravidla go

Go je hra s relativně jednoduchými pravidly, ve které náhoda nehraje žádnou roli. Hrací deska má rozměr 19×19 políček (ve skutečnosti průsečíku linií na ploše, ale to je vlastně jedno). Hráči mají kameny různé barvy, které střídavě mohou klást na libovolné volné hrací pole. Vždy začíná černý a hráči se snaží zcela obklíčit soupeřovy kameny a zabránit mu v obklíčení svých vlastních. Hra končí ve chvíli, když se oba hráči vzdají tahu, a vyhrává zjednodušeně řečeno ten, kdo ovládne větší území (ve skutečnost je to složitější a skóre se může počítat různými způsoby podle různých pravidel).

Hráči go se tedy snaží vytvořit souvislé bloky ze svých kamenů a zabránit v tomtéž soupeři. Zdá se to jednoduché, pro počítačovou analýzu je ale hra go nesmírně obtížná svým rozsahem.

Hráč, který byl známý pod přezdívkou Master(P), se objevil mezi on-line hráči korejského serveru Tygem 30. prosince. Celkem brzy bylo jasné, že jde o program, protože hrál beze známek únavy jednu partii za druhou. Zároveň bylo jasné, že jde o program netradičně silný. Go je totiž hra s takovým počtem kombinací, že obvyklým přístupem (hrubou výpočetní silou) ji dnes smysluplně řešit nelze, a tak v ní dlouho lidé zůstávali nepřekonatelní.

Změnil to až v loňském roce program AlphaGo, který vyvinula malá firma koupená společností Google, ten jako první vůbec dokázal porazit i špičkové hráče go. Master(P) si vedl snad ještě suverénněji: na Tygemu zaznamenal 30 vítězství za sebou, včetně vítězství několika hráčů úzké světové špičky. Byl tak dobrý, že profesionálově se doslova řadili za sebe, aby si mohli hru proti němu vyzkoušet. Po vítězné řadě se neznámý hráč přesunul na server FoxGo, kde pod jménem Magister(P) zaznamenal dalších 20 vítězství za sebou. (Záznamy všech partií jsou v tomto blogu.)

Záhada vzbudila pozornost, a tak když se Master(P) 4. ledna pustil do hry, čekala na něj mimo jiné tisková agentura Sina, která ve spolupráci s několika profesionálními hráči připravila komentovaný přímý přenos se zápasů. Výsledek byl ale stále stejný: záhadný hráč odehrál ještě dalších deset zápasů a ani jednou neprohrál. Výjimkou byla jediná remíza, které se podařilo dosáhnout pouze nedopatřením: lidskému protihráči totiž vypadlo připojení k internetu, a protože zápas byl teprve v začátku, podle pravidel serveru šlo o remízu.

V té době se spekulovalo hlavně o tom, zda neporažený software je ve skutečnosti program AlphaGo, který loni až překvapivě snadno překonal jednoho z nejlepších hráčů historie go Lee Se-dola, nebo jde o něco nového. Do vývoje „umělé inteligence“ pro go se totiž po vlně zájmu vyvolané úspěchy AlphaGo chtěly pustit i další týmy a skupiny (či alespoň takový úmysl oznámily). Záhadu vyřešil jeden z „otců“ AlphaGo Demis Hassabis, podle jehož tweetu šlo skutečně o novou verzi programu AlphaGo. Tvůrci prý chtěli tímto způsobem provést neoficiální testování. Oficiální zápasy prý budou následovat časem.

Připomínám, že AlphaGo je poměrně komplikovaný software, který v sobě spojuje moduly schopné samostatně se učit ze svých her a velkou databázi vhodných tahů (podrobněji o tom v našem starším článku). Software také neběží na jednom počítači, ale zjednodušeně řečeno stovkách počítačů, a tak k má dispozici ohromné množství „hrubé síly“. Vyvinula ho tzv. DeepMind, což je start-up, který nakonec koupila společnost Google (oficiálně je to tedy dnes součást holdingu Alphabet, na který se Google měnil v roce 2015).

Stojí ovšem za zdůraznění, že AlphaGo hrál během své krátké kariéry anonymního internetového hráče pouze krátké hry, ve kterých není mnoho času na přemýšlení (jde o sekundy). Odborníci se shodují, že v takových zápasech bude jeho výhoda nad lidskými hráči výraznější než v delších soutěžních zápasech, které se počítají na hodiny. I na ty podle všeho dojde - ale po oslnivém vstupu nové verze AlphaGo na scénu už asi sázkové kurzy nepochybně budou výrazně ve prospěch počítače.

Pokud tedy vůbec zápas člověk vs. počítač bude mít smysl a nestane se něco podobného jako v šachu, kde lidé s počítači už přímo vůbec nesoutěží. Nikdo se nechce dívat na předem rozhodnutý zápas. Mnohem zajímavější je spojení sil počítače a člověka, které je obecně v součtu efektivnější než jednotlivé části samostatně. Bude extrémně zajímavé sledovat, do jaké míry to bude platit i v go.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Laureáti Nobelovy ceny za fyziku 2017: Rainer Weiss, Barry Barish a Kip Thorne
Fyzika podle očekávání: Nobelovu cenu získali lovci gravitačních vln

Švédská královská akademie ocenila Nobelovou cenu za fyziku pro rok 2017 tři členy týmu, který jako první zachytili Einsteinem předpovězené gravitační vlny. Ze...  celý článek

Malířova představa dopadu planetky do dnešního Mexického zálivu. Obsahuje s...
Svět v temnotě, tak vypadala Země první roky po dopadu planetky v křídě

Následkem impaktu planetky na konci křídy byla taková změna podmínek na Zemi, že vedla k vyhubení dinosaurů. Jak to po dopadu planetky vypadalo na zeměkouli,...  celý článek

Snímek pořízený Stanislavem Danišem v létě 2017 během zatmění Slunce v...
Perly a přilbice. Pohled na zatmění Slunce, jak jste ho ještě neviděli

Američané ho nazvali pro nás trochu velikášsky Velké americké zatmění. Astronomický úkaz letos 21. srpna vytáhl miliony Američanů na "venkov" a spolu s nimi...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.