Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Rusko vyrobí rakety s jaderným reaktorem. Dopraví člověka na Mars

aktualizováno 
Rakety supertěžké třídy Amur a Jenisej mají v budoucnu zajistit pilotované meziplanetární lety. Zatím se pracuje na jejich plánech i jaderném pohonu.

Novým raketám Jenisej a Amur bude předcházet modelová řada Angara - Modulární design Angary umožní vyrobit raketu podle aktuální potřeby. Ta nejmenší a nejlevnější varianta zvládne odvést na oběžnou dráhu 2 tuny nákladu,nevětší pak 18× tolik. | foto: Profimedia.cz

Oba vyvíjené stroje mají základ v nosné raketě Angara, která má vozit na oběžnou dráhu náklady do hmotnosti kolem 40 tun. Nově vyvíjené rakety Amur a Jenisej, pojmenované také podle ruských řek, mají uvézt až 120 tun nákladu.

Podle pracovníků Chruničevova centra bude nová raketa využívat jaderný pohon. Zdroj energie poslouží podle ČTK motoru i všem palubním přístrojům. Nový supervýkonný motor je prý již v předprojektové fázi.

Zatímco Angara má jít do testovacího provozu již za dva roky, cestu na Mars s lidskou osádkou nelze z ruské strany očekávat podle současných plánů dříve než za čtvrt století, tj. velmi přibližně kolem roku 2037. 

Pilotovanému letu bude předcházet cesta dálkově řízených automatů k Marsu a na jeho povrch. V konečné fázi se pak na místě počítá se stavbou vědecké základny.

Jaderný pohon není novinkou

První plány na jaderný pohon spadají do padesátých let minulého století.

"Pohon vyvinutý v rámci tehdejšího amerického projektu NERVA pracoval tak, že do rychlého reaktoru se pouštěl vodík, který se zahřál na vysokou teplotu a pak expandoval tryskou ven. Účinnost (specifický impuls) byla zhruba třikrát větší než u kyslíkovodíkových raketových motorů," vysvětluje Antonín Vítek z Akademie věd.

Rusové nyní pracují na nukleárním zdroji proudu s výkonem kolem 1 MW. "Elektrická energie by se použila pro pohon kosmických lodí buď iontovými motory, nebo magnetohydrodynamickými motory, zejména s výhledem na pilotovanou misi na Mars. Ty by byly součástí planetoletu (tedy části lodi, která přistane na Marsu), nikoli nosné rakety," upřesňuje Vítek.

Nová raketa i kosmodrom

Rusko začne s přechodem z raket Proton na Angary ještě více využívat svůj vojenský kosmodrom Pleseck a po dokončení i další kosmodrom Vostočnyj. Právě s druhým zmíněným se počítá jako s nástupcem Bajkonuru pro pilotované lety. (viz předchozí článek o novém ruském kosmodromu)

Raketa Angara je vyvíjena již od roku 1995. Má modulární design, který umožní sestavit raketu podle aktuální potřeby. Ta nejmenší a nejlevnější varianta odveze na oběžnou dráhu dvě tuny nákladu.

První stupeň rakety Angara použily jihokorejské rakety NARO. Naneštěstí neúspěšně, raketa po startu explodovala. Dosavadní dva starty skončily neúspěchem. S díly raket Angara počítá i brazilský kosmický projekt VLS.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrace sondy Cassini mířící do meziprostoru mezi Saturnem a jeho prstenci.
Sonda Cassini po 20 letech služby shořela v atmosféře Saturnu

Vesmírná sonda Cassini dnes ve 13 hodin 57 minut ukončila svou dvacetiletou výzkumnou misi. Sedm let jí trvala cesta k Saturnu, odkud pak posílala vědcům...  celý článek

Dalekohled se nachází se v Ondřejově u Prahy v areálu observatoře...
Hvězdárna v Ondřejově zve na lov „vesmírných geokeší“

Česká astronomická společnost chce v sobotu oslavit 100 let od svého založení lovem speciálních geokeší na hvězdárně v Ondřejově.   celý článek

Start iránské rakety, která měla na palubě opici. (2013)
Írán úspěšně otestoval raketu, kterou chce vynést do vesmíru satelit

Írán dnes úspěšně otestoval nosnou raketu Simorgh (označovaná také jako Safir 2), s jejíž pomocí může do vesmíru vyslat satelit. S odvoláním na íránskou státní...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.