Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Americká armáda hledá bojovníka lehké váhy pro vrtulníkové jednotky

aktualizováno 
Americká armáda hledá kandidáta na nový průzkumný a útočný lehký vrtulník. Nový stroj zaplní mezeru ve schopnostech americké armády, která vznikla po vyřazení vrtulníků OH-58D Kiowa Warrior z výzbroje v roce 2014.

Vizualizace vrtulníku Sikorsky S-97 Raider | foto: Sikorsky

Americká armáda (US Army) v rámci programu FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) vybere v roce 2020 dvě firmy, které postaví prototypy lehkých průzkumných a útočných strojů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). FARA je následovníkem zrušeného programu AAS (Armed Aerial Scout), který řešil náhradu za vrtulníky Kiowa Warrior.

Vzhledem k rozpočtovým škrtům armáda program AAS s předpokládaným rozpočtem 16 miliard dolarů v roce 2013 zastavila. Všech 818 vrtulníků OH-58 Kiowa Warrior tak bylo vyřazeno bez náhrady.

Program FARA je součástí rozsáhlé iniciativy FVL (Future Vertical Lift) řešící obměnu celé vrtulníkové flotily americké armády, zejména víceúčelových vrtulníků UH-60 Black Hawk, bitevních AH-64 Apache a těžkých dopravních CH-47 Chinook.

Obecně se americká armáda soustředí v rámci programu FVL zeiména na vývoj útočných „vrtulníků“ střední váhové kategorie s dlouhým doletem a lehkých průzkumných strojů (program FARA).

Nové lehké vrtulníky (nebo konvertoplány) zastoupí vyřazené průzkumné stroje OH-58D Kiowa Warrior a nahradí také část bitevních vrtulníků AH-64 Apache a dronů MQ-1C Gray Eagle, které převzaly část úkolů po vyřazených strojích Kiowa Warrior. Podle webu The Drive stroje FARA dokonce přinesou některé schopnosti zrušeného programu stealth vrtulníku RAH-66 Comanche.

Oproti současnému programu JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator), který testuje „pouze“ technologické demonstrátory V-280 Valor a SB-1 Defiant, vyústí program FARA v prototypy, tedy stroje technologicky připravené pro případnou sériovou výrobu.

Podle zadání americké armády musí mít nové lehké průzkumné vrtulníky schopnost operovat v „městských kaňonech“ megaměst budoucnosti a být volitelně pilotované nebo nepilotované. Prvky umělé inteligence pak pomohou snížit pracovní (kognitivní) zátěž posádky. V podstatě umělá inteligence dokáže filtrovat a třídit informace z celé plejády palubních senzorů a následně poskytne posádce klíčové informace v graficky rychle srozumitelné podobě.

Kromě toho armáda požaduje po nových vrtulnících schopnost široké spolupráce s bezpilotními stroji a také „ultraspolehlivou“ konstrukci s prodlouženou dobou mezi servisními prohlídkami.

Video: S-97 Raider

Armáda očekává do konce příštího roku předložení čtyř až šesti nabídek na nové průzkumné vrtulníky ‒ šanci mají tedy i jiné firmy než Bell s konvertoplánem V-280 Valor a Sikorsky s vrtulníkem SB-1 Defiant. Zúčastnit se mohou například evropské firmy Airbus Helicopters s vrtulníkem Eurocopter X3 nebo Leonardo s konvertoplánem AW609.

Dodejme, že původního programu AAS se účastnily stroje Lockheed Martin AAS-72X (Eurocopter UH-72 Lakota), Bell OH-58F Block II (vylepšený Kiowa Warrior), Boeing AH-6S (vylepšený MH-6 Little Bird), AgustaWestland AW109, Sikorsky S-97 Raider a AVX OH-58D (Kiowa Warrior s koaxiálním rotory a dvěma zapouzdřenými tlačnými vrtulemi).

První let prototypu programu FARA se očekává na začátku roku 2023. Vítězná firma získá kontrakt od armády o rok později.

Největší šanci má zřejmě firma Sikorsky, která již v roce 2015 poprvé ve vzduchu otestovala zmíněný lehký vrtulník S-97 Raider s koaxiálními protiběžnými rotory a tlačnou vrtulí.

S-97 Raider navazuje na technologický demonstrátor X2. Maximální startovací hmotnost stroje je 6000 kg a uvnitř vrtulníku najde místo dvojčlenná posádka a šestičlenný výsadek. Hlavní předností S-97 Raider je vysoká cestovní rychlost ‒ v čisté konfiguraci dokáže Raider létat cestovní rychlostí 440 km/h a s externími zbraněmi něco přes 400 km/h.

Zdroj: The Drive

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:


Nejčtenější

Vědci objevili pod zemí biliardy tun diamantů, ale nedostaneme se k nim

Diamanty značky Diamonds International Corporation

V litosférickém podloží Země odhadují vědci tisíce bilionů tun diamantů. Zaměřili ho pomocí zvukových vln. Dodávají...

Stíhačka Su-57 je podle některých ruských médií drahá a zbytečná hračka

Su-57

Ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57, uvedl Vladimír Guteněv, člen expertní rady Státní dumy pro...



Má hořet půl století jako františek. Jaký reaktor si přeje Bill Gates

Schéma reaktoru TWR-P s tepelným výkonem 600 MW, který by TerraPower měla...

Společnost TerraPower, v jejíž správní radě sedí zakladatel Microsoftu, se konečně přiblížila možnosti stavby reaktoru,...

Atomový řezník připravoval v SSSR půdu civilním proudovým strojům

Iljušin Il-28

Mezi významné bojové letouny studené války patří taktický bombardér Iljušin Il-28. Ten se stal prvním sovětským...

Slyšíte obraz? Vyzkoušejte si, zda jste jedním ze čtyř lidí

Máte pocit, že něco slyšíte při sledování GIFů?

Se vzrůstající oblibou GIFů si čím dál více lidí na sobě všímá zvláštního jevu: při pozorování tichého obrázku mají...

Další z rubriky

Lehké, rychlé a nebezpečné. Přichází éra moderních bojových bugin

Bojová bugina Carmor Mantis

V posledních měsících a letech si nešlo nevšimnout nástupu nové generace velmi lehkých bojových vozidel. Takzvané...

Obludná Škoda RSO z Mladé Boleslavi se nepovedla, navrhl ji Porsche

Vojenský tahač Škoda RSO (Radschlepper Ost) vyráběný v letech 1942 až 1944

Ne vše, na co sáhl génius Ferdinand Porsche, se povedlo. Ukázkovým příkladem je těžký kolový dělostřelecký tahač, který...

Atomový řezník připravoval v SSSR půdu civilním proudovým strojům

Iljušin Il-28

Mezi významné bojové letouny studené války patří taktický bombardér Iljušin Il-28. Ten se stal prvním sovětským...

Najdete na iDNES.cz