Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Podívejte se na novou lokomotivu od Škody. V testech tahá uhlí

aktualizováno 
Jednou budou záběry na novou českou lokomotivu táhnoucí nákladní vlak s uhlím unikátem. V běžném provozu totiž bude Škoda 109E vodit už pouze vlaky osobní. Přitom má speciální pantograf podobný tomu, který používá absolutně nejrychlejší TGV.

ŠKoda 109E

nová česká mašina

Nová lokomotiva patří do řady 380, ale výrobce ji označuje jako Škoda 109E. Vyrábí ji plzeňská Škoda a nyní slouží ve zkušebním provozu k dočasnému tahání (takzvané vozbě) nákladních vlaků v síti SŽDC u ČD Cargo.

Kvůli číselnému označení 109E se lokomotivě přezdívá Messerschmitt. Tyto německé letouny se jmenovaly stejně.

Může být pomalý nákladní vlak rychlejší než metro a autobus? V Praze ano. Vyzkoušeli jsme si to sami.

Samozřejmě to byl trochu nerovný závod, protože vlak s prázdnými vozy na uhlí nemusí obvykle zastavovat cestujícím. Od startu do cíle však musel urazit o dost delší trasu. Přesto vyhrál s náskokem.

Z nádraží Krč jsme vyjeli s desetiminutovým náskokem směr Praha Holešovice. Zkombinovali jsme autobus a metro. V cíli na nás musel vlak chvilku počkat.

V této části trasy vezl jen prázdné vozy typu Falls 11, které v Holešovicích předal jinému stroji a s ním pak pokračovaly do dolů pro uhlí.

Testované škodovácké lokomotivě, do které jsme si přesedli, přistavili posunovači z ČD Cargo takzvaný těžký nákladní vlak o hmotnosti 2 052 tun. Tvořily ho vagony uhlí. V běžném provozu se s takto hmotným nákladem potýkat nebude, bude vozit cestující.

Nová lokomotiva Škoda řady 380 vede nákladní vlak

Nastupuji do stodevítky. V klimatizované kabině je nás pět.
Právě probíhá zaškolování strojvůdců na daný typ lokomotivy. Přítomen je i zaměstnanec výrobce.

Čekání na těžký nákladní vlak

Na příjezd nových vagonů od Ústí nad Labem jsme však museli počkat, protože se nákladní vlak musel vejít do grafikonu, ve kterém má přednost osobní doprava. A ta je před metropolí velmi hustá. Příměstské vlaky mezi Kralupy nad Vltavou a Prahou mají odpoledne pravidelný interval 15 minut. Mezi nimi vozí cestující do hlavního města také spoje, kterým se lidově říká rychlíky.

Nová lokomotiva Škoda řady 380 vede nákladní vlak

Nová lokomotiva Škoda řady 380 na nádraží Praha Holešovice

Na čtyřicítku nákladní vlak zrychluje dvě až tři minuty

Nákladní vlaky Prahu objíždí

Náklaďák na hlavním nádraží nepotkáte

Pokud jste někdy sledovali vlaky na hlavním nádraží v Praze, nákladní vlak chyběl.

Také na železničním mostě, kterým projíždí vlaky z Vyšehradu (z nádraží zůstala nepoužívaná budova) na Smíchov, nákladní vozy neuvidíte. Nákladní vlaky hlavní město objíždějí.

Po půlhodině čekání na volno jsme konečně vyjeli. Při rozjezdu dává mašina najevo svou tažnou maximální sílu 275 kN temným, dalo by se říci až maskulárním, zvukem. Přesto v kabině máte zpočátku pocit, že nákladní vlak má šnečí tempo.

Byl jsem ovšem ujištěn, že na takto těžký nákladní vlak tažený jedinou lokomotivou je rozjezd velmi rychlý.

Zrychlení by mělo teoreticky dosahovat 13,3 cm/s-2 (veškeré odporové síly byly zanedbány). Reálně však náš vlak zrychluje pomaleji. Na čtyřicítku mu to trvá přibližně 2 až 3 minuty.

Při vjezdu do tunelu za mostem nad Vltavou mi strojvedoucí ukazují "planetárium". V hantýrce strojvůdců je to osvětlení přístrojové desky.

podívejte se na video z testu lokomotivy

Nová lokomotiva Škoda řady 380 vede nákladní vlakNová lokomotiva Škoda řady 380 vede nákladní vlak

Strojovna je na rozdíl od starších lokomotiv Škoda průchozí i pod napětím.

Když se blížíme k mostům na Balabence, strojvůdce už předem hlásí, že určitě potkáme sprejery. Nemýlí se. Posíláme jim "pozdrav" v podobě dvojitého zahoukání. Vjíždíme na nádraží Libeň.

Za nádražím odbočujeme a jednokolejkou míříme do dlouhého stoupání na krčské nádraží. Projíždíme tunel a zanedlouho se ocitáme na Kačerově. Po chvíli míjíme další kolejovou zajímavost, zkušební trať metra.

Při míjení Jižní spojky v praxi zažíváme reklamu: auta stojí, vlaky (byť s uhlím) jedou ...

Kolem branického pivovaru jsme zamířili na pověstný "Most inteligence". Po průjezdu tunelem za mostem vjíždíme do Radotína. Tady naše společná cesta končí.

Nová lokomotiva Škoda řady 380 vede nákladní vlak

Nová lokomotiva Škoda řady 380 vzbuzuje zvědavost cestujících v Radotíně.

Proč vysokorychlostní lokomotiva vodí nákladní vlaky?

Než lokomotiva začne tahat osobní vlaky, musí projít řadou testů v reálném provozu. Musí prokázat spolehlivost a bezpečnost. Zkoušky nařizuje Drážní úřad (DÚ). Posuzuje například výsledky jízdních zkoušek s vlakovým zabezpečovačem a výsledky typových brzdových zkoušek.

V rámci schvalovacího procesu povolil Drážní úřad provoz v síti SŽDC v obou napájecích soustavách 3kV DC a 25kV 50Hz AC. Povolení bylo vydáno k 19. květnu 2010 a platí do 31. prosince 2010.

Lokomotiva by měla v běžném provozu začít jezdit již během několika týdnů.

Mapujeme zrod nové lokomotivy Škoda

Nová lokomotiva Škoda poprvé vyjela s vlakem na běžnou trať

Česká lokomotiva přezdívaná Messerschmitt poprvé uháněla rychlostí 200 km/h
Vyjela první porevoluční lokomotiva z Plzně. Může být nejrychlejší na světě

Zajímavosti z testů

Na části sítě SŽDC, která je elektrizována stejnosměrnou soustavou o napětí 3 000 V, mohou lokomotivy používat takzvané rekuperační brzdění, kdy se energie vyrobená v trakčních motorech lokomotivy může při brzdění navracet zpět do troleje. Dosud mají tento způsob brzdění například soupravy CityElefant. Díky tomu ušetří při častých rozjezdech až 30 procent energie. Z lokomotiv budou první právě škodovácké 109E.

Pantograf jako u TGV

Český sběrač pro rychlostní rekordy

Česká firma Faiveley Transport Lekov dodává pro lokomotivy řady 380 pantograf, který používá stejný princip jako pantografy u TGV. Podobný sběrač byl použit také při rychlostním rekordu TGV, kdy vlak uháněl rychlostí 574,8 km/h.

Tento pantograf dokáže při rychlosti 200 km/h z jediného trolejového drátu přenést trakční proud 2 700 A dvěma lištami o šířce 65 mm z napájecí soustavy 3kV DC. Lišty jsou nezávisle odpružené a obsahují systém ADD (automatické stažení pantografu v případě poškození lišty nebo rohu).

Maximální povolená rychlost je 100 km/h. Vyšší mají pouze kontejnerové nákladní vozy, mohou jet až 120 km/h. Tato rychlost je ale i v západní Evropě zatím maximum.

Lokomotivami řady 380 se dopravují vlaky o hmotnosti do 2 400 tun. To je například třicet samovýsypných vozů naložených energetickým uhlím nebo vápencem pro odsíření elektráren. Vlaky s kontejnery nebo dřevní štěpkou mají hmotnost od 900 do 1 400 tun.

Během zkoušek můžete spatřit na jednom vlaku dvě lokomotivy a to mezi Berounem a Kařízkem na trati Praha - Plzeň. Je tam dlouhé stoupání (klesání) se sklonem 15 promile. Vozba tak těžkého uhelného vlaku (2 400 t) je možná pouze se dvěma lokomotivami.

Provoz s cestujícími asi od podzimu

Odborníci předpokládají, že stroj bude v čele osobních vlaků od podzimu. Rozhodnutí není záležitostí výrobce, hlavní slovo má Drážní úřad. Počet kilometrů, který musí nové lokomotivy ujet s nákladními vlaky, nebyl stanoven. Výrobce předpokládá, že to může být 50 nebo 100 tisíc kilometrů (v době popisované jízdy měly dvě lokomotivy najeto v provozu asi 25 tisíc kilometrů).

Vozba nákladních vlaků se poté stane historií. Lokomotivy si objednaly České dráhy, které provozují osobní dopravu. Změna může nastat, jestliže si lokomotivu pořídí nebo pronajme některý nákladní dopravce.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kanadsko-americký jevištní kouzelník a vědecký skeptik James Randi
Jak odhalit šarlatána. Rozhovor se skeptickou legendou, úžasným Randi

Kanadsko-americký iluzionista, legenda svého oboru, mistr známý po celém světě. A také profesionální skeptik. Už půl století bojuje proti nejrůznějším...  celý článek

Milovník zvířat Cleveland Amory se narodil před 100 lety
Milovník zvířat Cleveland Amory se narodil před 100 lety

VIDEO 2. září 1917 se narodil novinář, spisovatel a militantní bojovník za práva zvířat Cleveland Amory. Působil v řadě prestižních amerických médiích, třeba v NBC....  celý článek

Býval komunistou, pak Healey vedl Bilderberg
Býval komunistou, pak Healey zakládal Bilderberg a hájil Kavana

VIDEO 30. srpna 1917 se narodila jedna z nejvýraznějších postav britských labouristů po 2. světové válce Denis Healey, bývalý ministr obrany a financí v 60. a 70....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.