Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Bezpečný Facebook by musel být placený, říká k únikům redaktor Technetu

  11:59aktualizováno  13:16
Kauza možného úniku osobních údajů otřásá důvěrou více než dvou miliard uživatelů sociální sítě Facebook. Jak se lidé starají o bezpečnost svých profilů? V čem dělají nejčastější chyby? V pořadu Rozstřel na iDNES.tv odpovídal redaktor Technetu Pavel Kasík.

„Zaznamenali jsme pokusy dolování dat z profilů,“ prohlásil v rozhovoru s novináři generální ředitel Facebooku Mark Zuckerberg. „Pokud jste měli funkci vyhledávání dle e-mailových adres či telefonních čísel zapnutou, lze se domnívat, že ji někdo někdy mohl zneužít a získat tak z vašeho profilu veřejné osobní informace,“ dodal.

Údaje většiny uživatelů Facebooku se mohly dostat do cizích rukou

„Při zakládání profilu si každý uživatel vybral, které údaje jsou veřejně viditelné a které ne. Navíc je zde i možnost si odškrtnout políčko, zda může být vyhledaný dle telefonního čísla, nebo e-mailu. A většina lidí nechala toho políčko zaškrtnuté,“ upřesnil v Rozstřelu redaktor Technet.cz Pavel Kasík. 

Už dříve Zuckerberg přiznal, že Facebook poskytl data až 87 milionů Američanů londýnské konzultační firmě Cambrdige Analytica. Ta je využila při vývoji softwarových nástrojů pro podporu volební kampaně Donalda Trumpa v roce 2016 (podrobnosti v článku Zuckerberg přiznal chybu a slíbil nápravu).

Fotogalerie

„Dnes zveřejněný únik dat nebyl dílem hackerů, útočník pouze využil robotické možnosti zkoušet různé kombinace adres a veřejné informace z takto nalezených profilů si uloží do databáze,“ vysvětluje Kasík. „Je třeba si uvědomit, že u žádné informace dané na sociální sítě, si nemůžeme být jistí, kdo se k ní dostane,“ doplňuje Kasík a pokračuje: „Lidé jsou často obezřetní do momentu, než jim někdo nabídne něco lákavého a pohodlného. V tu chvíli snadno zapomenou za bezpečnostní pravidla a pošle i citlivé údaje třetí straně velmi ochotně.“

Původně se přitom mluvilo pouze o údajích od 50 milionů lidí. Kvůli kauze i pro neshody s vedením společnosti rezignoval šéf bezpečnosti Facebooku Alex Stamos (další informace v článku Facebook v problémech).

„Je nutné pochopit, že uživatel není klientem Facebooku, ale producentem dat. Jeho profil je produktem, který Facebook nabízí klientům a klienty jsou reklamní a marketingové společnosti. Pokud by to tak být nemělo, musel by být Facebook zpoplatněn, což by nejspíše znamenalo jeho konec,“ vysvětlil v rozstřelu Pavel Kasík ze serveru Technet.cz. 

Na problémy Facebooku zareagovaly akcie firmy, které na konci března prudce oslabily. Sociální síť opustily známé osobnosti a velcí inzerenti začali pozastavovat reklamní kampaně. Facebook opustily mimo jiné firmy Elona Muska (viz Bohatí se zbavují akcií Facebooku).

Jak Facebook zkresluje realitu (video Technet.cz):

Autoři: ,


Nejčtenější

Vyřešil jsem nejslavnější záhadu, tvrdí devadesátiletý britský matematik

Britský matematik Michael Atiyah (2018)

Britsko-libanonský matematik Michael Atiyah tvrdí, že našel důkaz jednoho z nejslavnějších nevyřešených matematických...

„Je to jen bonus!“ Slavný matematik největší záhadu vyřešil jinou záhadou

Heidelberg Laureate Forum 2018 - Michael Atiyah

Devadesátiletý matematik, sir Michael Atiyah, vystoupil před odbornou veřejností, aby představil své řešení tzv....



Zelená Sahara, o hodinu delší den a rozpad Afriky. Co čeká naši planetu?

Budoucnost

Na základě současných poznatků dokážou vědci odhadnout, co se stane v daleké budoucnosti. Připravili jsme pro vás výběr...

Tentokrát vás vyděrači při masturbaci nenatočili, uklidňuje policie

účet trhlý

Do mnohých e-mailových schránek dorazila zpráva o napadení daného účtu a instalaci viru, který uživatele pomocí kamery...

Po 50 letech se poletí k Měsíci, vesmírným turistou bude japonský miliardář

Prvním vesmírným turistou, který se vydá na oběžnou dráhu kolem Měsíce, bude...

Prvním vesmírným turistou, který se vydá na oběžnou dráhu kolem Měsíce, bude japonský miliardář Júsaku Maezawa....

Další z rubriky

Facebook nově kontroluje fotografie a videa, zda nejsou falešná

Logo společnosti Facebook

Facebook rozšiřuje své kontrolní mechanismy na boj s falešnými zprávami o fotografie i videa.

Americká burza testuje nástroj na odhad kurzů kryptoměn

Virtuální měna Bitcoin zažívá ohromný vzestup. Je to bublina?

Jedna z největších elektronických burz testuje podle nejmenovaného zdroje rozšíření, které pomůže investorům v...

Auta Google budou v ulicích nejen fotit, ale také měřit znečištění

Oficiální foto Google Street View Car

V rámci projektu Google Street View budou auta zaznamenávat nejen to, jak vypadají ulice v USA a v Evropě. Google ve...

Najdete na iDNES.cz