Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


„Hej, kam to ten chlap letí?“ Vypadalo to děsivě, ale piloti jsou zvyklí

aktualizováno 
Život cestujících letecké společnosti Air Canada podle některých médií visel minulý pátek doslova na vlásku. A s nimi mohly zemřít i stovky lidí v dalších letadlech čekajících na zemi. Pilot si totiž spletl dráhu. Ve skutečnosti se odehrála dramatičtější verze scénáře, který zažije každé exponované letiště na světě denně.

Letoun A320 společnosti Air Canada | foto: Wikimedia Commons

Pilot UA001: „Tady United 1, letoun Air Canada právě proletěl přímo nad námi.“
Věž SFO: „Jo, já to viděl.“

První zprávy o incidentu na letišti v San Franciscu v pátek 7. července, kdy mělo letadlo Air Canada omylem přistávat na runway zaplněnou jinými čtyřmi letouny, se začaly na pilotních diskusních fórech hromadně objevovat v úterý 11. července. To zaznamenaly i tiskové agentury a přišly s patřičně napínavým podáním, které převzala i seriózní média. Na iDNES.cz jsme vám první informace přinesli v tomto článku.

Co se skutečně stalo?

Nejprve musíme poznamenat, že i podle leteckých odborníků je kolem tohoto incidentu zatím více otazníků než odpovědí. Pilot Airbusu A320-200 společnosti Air Canada s registrací C-FKCK při přistání letu AC-759 z Toronta do San Francisca zatím z neznámých příčin zaměnil přistávací dráhu za takzvanou pojížděcí dráhu (Taxiway - TWY). Na ní se v tu chvíli pohybovala čtyři letadla mezi odbavovací plochou letiště a vzletovou dráhou.

Na palubě kanadského airbusu je 140 cestujících. Noc, letoun jde na konečné přiblížení (přistává) na dráhu 28R. Mezi letadlem a věží probíhala obvyklá komunikace, ve které zaznělo ze strany věže i obvyklé ujištění, že přistávací dráha 28R je volná. Posádka airbusu však dotaz na dráhu ještě jednou zopakovala, protože pilot viděl na dráze světla (letadel). Sloužící dispečer let AC-759 opět ujistil, že dráha je volná. A měl pravdu. Dráha 28R byla skutečně připravená na přistání. Jenže letoun Air Canada mířil jinam. Na pojezdovou dráhu, která je s ranvejí 28R rovnoběžná a v San Franciscu i nezvykle široká.

Přepis komunikace věžě SFO a Air Canada

Pilot Air Canada 759: „Volám věž, chci si ověřit. Air Canada 759. Po celé délce přistávací dráhy vidíme světla. Potvrďte, že přistání je povoleno?
Věž San Francisco (SFO): „Potvrzuji, přistání povoleno, dráha 28 pravá. Dráha volná. Na dráze dva-osm pravá žádný provoz, jen vy.
Pilot AC759: „OK, rozumím.“
Jiný pilot: „Hej, kam to ten chlap letí? Míří na pojížděcí dráhu.“
Věž SFO: „Air Canada, proveďte průlet!“ (následuje postup nezdařeného přiblížení - tzv. go around)
Pilot AC759: „Provádím průlet. Air Canada 759.“
Věž SFO: „Air Canada, vypadá to, že jste mířili na Charlie (pojížděcí dráhu, pozn. red.). Pokračujte kurzem 280. Stoupejte a udržujte výšku 3 000“
Pilot UA001 (na pojížděcí dráze): „United 1, Air Canada právě proletěla přímo nad námi.“
Věž SFO: „Jo, já to viděl.“

Zdroj audio: fórum LiveATC.net (mp3), první informace v tisku, transkript ABC7News

Jak se to může stát?

V tomto okamžiku se dostáváme k prvnímu velkému otazníku události. Proč pilot i nadále pokračoval v přistávacím manévru na dráhu, která se mu zdála obsazená. Proč manévr nepřerušil dříve a nezahájil postup nezdařeného přiblížení (tj. přerušení přistání a návrat stroje do vyčkávacího obrazce)? To se dozvíme až z podrobného vyšetřování.

Pohled z přistání na dráhu 28R na letišti SFO

Pohled z přistání na dráhu 28R na letišti SFO

Ale jak si mohl zkušený pilot poplést přistávací dráhu s pojížděčkou? Poměrně jednoduše a rozhodně to nebylo poprvé. U pilotů došlo k omylu, záměně pořadí polohy dráhy levé (ta byla zavřená), pravé a pojížděčky. Podlehli něčemu, čemu se říká letová iluze. Představte si to: Jste za tmy v objektu, který se rychle pohybuje vůči zemi, kterou však nevidíte. Věříte přístrojům, a do hlavy „jste si vpálili“, že podle mapy to celé jde zleva doprava - 28L, 28R, taxiway C. Jenže 28L je zavřená a vy to v mozku neregistrujete. Jste tedy o dráhu vedle. Naštěstí se však dostaví pochyby, které u zkušeného pilota vyvolaly opakovaný dotaz na dispečera.

Plánek mezinárodního letiště San Francisco (SFO). Zprava doleva vede dráha 28R....

Plánek mezinárodního letiště San Francisco (SFO). Zprava doleva vede dráha 28R. Pojezdová dráha je označena písmenem C.

Dostáváme se k druhému, ne zcela zřejmému bodu události. Celou komunikaci mezi věží a pilotní kabinou totiž sledují i ostatní letadla čekající na „Charlie“ (pojížděcí dráze). A právě odsud zazní varování řídícímu letového provozu, že kanadský airbus místo na přistávací dráhu míří na obsazenou pojížděčku. Pravděpodobně pilot společnosti United se nevzrušeným hlasem zeptal: „Hej, kam to ten chlap letí? Jde na pojížděcí dráhu.“ Nemohl si však být stoprocentně jist, protože vizuální kontrola byla kvůli tmě velmi ztížená. (A za dne by to bylo jen o trochu lepší.) V každé situaci je totiž velmi těžké ze země odhadnout, kam přesně míří stroj, který je od vás vzdálený několik stovek metrů a přitom není jisté, v jakém úhlu ho právě pozorujete.

Každopádně řídící letového provozu vzal varování ihned na vědomí a nařídil kanadskému airbusu přerušit přistání (go around). Mezitím už i posádka AC-759 definitivně poznala, že udělala chybu a pilot přistání přerušil (než dostal povel od řídícího, urazilo letadlo dalších 463 metrů). Vše se odehrálo už v závěrečné fází přistání a tak byl průlet Air Canada nad skupinou pojíždějících letadel opravdu velmi nízký. Odhaduje se, že let AC-759 první dvě pojíždějící letadla vertikálně minul o 30 metrů. Třetí letoun přeletěl ve výšce 61 metrů a čtvrté minul už o 91 metrů. Nejbližší boční vzdálenost mezi letadly přitom byla pouhých osm metrů.

Tímto se také incident stává zaznamenáníhodným, protože jinak se podobné událostí dějí po světě každý den. Souhra, výcvik, odbornost posádek a řídících a technické zabezpečení brání tomu, aby se jedna chyba proměnila v havárii.

Hlavní otázky

Vyšetřování bude hledat odpovědi zejména na následující otázky:

  • Jaký druh přiblížení na dráhu 28R vlastně probíhal? - Přistával pilot manuálně nebo byla zapnutá automatika?
  • Fungovaly všechny přístroje na palubě tak, jak měly?
  • Jaké měli oba piloti zkušenosti s přistáváním v noci?
  • Pokud měli piloti nadále pochybnosti o volnosti dráhy i pod DA (Decision Altitude - výška rozhodnutí - tedy po překonání výšky, kdy se musí rozhodnout zda přistane), proč sami nezahájili manévr nezdařeného přiblížení TOGA (Take-off/Go-around - zjednodušeně, proč nepřerušili přistání)?
  • Jaké radarové vybavení s ohledem na jeho přesnost má k dispozici řídící na věži? - Tím se může vysvětlit otázka, jak se mohl řídící domnívat, že Air Canada přistává na dráhu 28R, když letoun ve skutečnosti sedal na souběžnou pojížděcí dráhu.
  • Mohla svou roli sehrát intenzita osvětlení dráhového a pojížděcího systému? - Přistávací dráha má navíc naváděcí světla, pojížděcí samozřejmě nikoliv.

Pro průběh vyšetřování bude dále velmi zásadní komunikace mezi oběma piloty v kokpitu, kde bude zaznamenána příprava na přiblížení. Vyšetřovatelé budou zjišťovat, jaká byla jejich předchozí provozní zátěž a zda měli dostatek odpočinku.

Stane se každý den, ale ...

Jak už bylo zmíněno, k podobné chybě, jakou udělal pilot kanadského airbusu, dochází na letištích po celém světě doslova každý den. Z medializovaných příběhů uveďme případ Harrisona Forda, který si letos v lednu při přistání v Kalifornii na letišti Johna Waynea v Orange County úplně stejně popletl dráhy a na pojížděčce musel při manévru TOGA přeletět obsazený Boeing 737.

Letecké katastrofy: Ignorovali stížnosti dispečerů až do srážky letadel

Když chybuje pilot nebo letecký mechanik při údržbě, ohrozí to lidi v jednom letadle. Ale chyba dispečerů většinou znamená střet dvou strojů – a o to fatálnější následky.

Požár při nehodě letu USAir 1493 na letišti v Los Angeles

Požár při nehodě letu USAir 1493 na letišti v Los Angeles

V uvozovkách parádní kousek se povedl pilotům letu 011 na Airbusu A340 čínských aerolinek China Airlines, kteří bez povšimnutí dispečera na letišti Anchorage na Aljašce omylem z pojezdové dráhy vzlétli. Podařilo se jim to jen proto, že zemi pokrýval permafrost a i když byla dráha pro daný typ letadla krátká, stroj pokračoval po pevně zmrzlé zemi dál, dokud se od ní neodlepil. Podrobný popis tohoto a dalších incidentů najdete v angličtině zde. Když se pak podíváte na toto video (v angličtině) až do konce, uslyšíte pilota startujícího letadla, který právě o pověstný vlásek minul pojíždějící stroj, jak v klidu prohlásí: „Nelamte si s tím hlavu!“

Ne vždy však končí podobné pochybení bez následků. Fatální dohru měla chyba dispečera v únoru 1991 na letišti v Los Angeles.

Bylo kolem šesté hodiny večerní a Boeing 737 společnosti USAir, let 1493 se blížil k letišti. Odstartoval ze Syracuse ve státě New York po dvou mezipřistáních se chystal na svou třetí zastávku, než bude pokračovat do cíle na letiště v San Franciscu. Na palubě bylo 83 cestujících a šest členů posádky. V kokpitu panovala skvělá nálada. Přišlo povolení k přistání. Nikdo v tu chvíli netušil, že dispečerka „zapomněla“ na přistávací dráze malé vrtulové letadlo linky SkyWest 5569 z Los Angeles do Palmdale. Když ho piloti boeingu spatřili, bylo už příliš pozdě. Na palubě boeingu bezprostředně zahynulo 21 osob včetně kapitána a jedné letušky. Malý turbovrtulový Fairchild Metroliner vezl deset cestujících a dva členy posádky. Nikdo z nich střet nepřežil. Podrobnosti o havárii naleznete v tomto našem článku.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Testovací dráha soutěže kapslí pro systém Hyperloop
Potrubní pošta pro lidi Hyperloop přesáhla 320 km/h, návrh je 1 300 km/h

Myšlenka Elona Muska na dopravu lidí pomocí kapslí ve speciálním potrubí dostává stále reálnější obrysy. V rámci jedné ze soutěží týmů, které pracují na...  celý článek

DJI Ronin 2
Hrdina akčních filmů, kterého nezahlédnete. Stabilizuje i při 120 km/h

Pokud jste někdy pořizovali video, víte, jak snadno se obraz rozklepe. Stačí, když při natáčení současně jdete. Nový gimbal DJI Ronin 2 dokáže stabilizovat až...  celý článek

Hvězdolet Prométheus v kresleném sci-fi příběhu Václava Šorela a Františka...
Než přišly Hvězdné války, byl Malý bůh. Figurky se nekupovaly, ale stříhaly

Dnes je běžné, že každý úspěšnější komiks, kniha a později film nebo seriál provází záplava hraček a sběratelských předmětů. Za totality u nás nic takového...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.