Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Video „šikanovaného“ robota naznačuje, že revoluce možná není daleko

  0:10aktualizováno  0:10
Výrobce humanoidních robotů v nové upoutávce chce předvést, jak robustní a odolné tyto stroje dnes jsou. A dobře k tomu posloužilo násilí. Pokud podobné schopnosti stroje předvedou i mimo laboratoře, bude to velká změna.

Fakt, že roboty (a časem i roboti) přebírají celou řadu lidských rolí a činností, je nezpochybnitelný. Že se mezi ně zařadí i role oběti „šikany“, jsme však tak brzy nečekali.

Roboti vs. roboty

Pod označením robot se v češtině skrývají jak dnes existující automaty neschopné samostatného rozhodování, tak (nakonec) myslící stroje v původním Čapkově významu slova. Rozlišuje se mezi nimi i gramaticky: robot myslící je životný (mn. č. roboti), ti dnešní nesamostatní jsou neživotní (mn. č. roboty).

Rozdíl mezi oběma významy ilustruje Internetová jazyková příručka Ústavu pro jazyk český příklady, které mluví za vše: zatímco neživotné kuchyňské roboty nám jen "ulehčily vaření", životní roboti tvoří dějiny. Vybraný příklad totiž praví: Hodní a zlí roboti svedli velkou bitvu o budoucnost lidstva.

Firma Boston Dynamics ve své prezentaci nové, vylepšené verze humanoidního robotu Atlas předvádí dovednosti stroje s pomocí figuranta, který ho trápí - z videa můžete sami posoudit, že termín je výstižný. Samozřejmě, nejde o bezúčelnou demonstraci, ale jen doklad přizpůsobivosti a robustnosti technologie firmy. (Fakt, že je těžké ubránit personifikaci vztahu technika na videu a „šikanovaného“ robota, by mohl být zajímavý a trochu varovný signál toho, jak se budeme bavit o roli pokročilých strojů tohoto typu strojů ve společnosti. A to je důležitá debata, která nás v poměrně brzké době s největší pravděpodobností čeká.)

Dodejme jen, že Boston Dynamics už vzbudil (dost možná vědomě) podobně silné podvědomé reakce videem z minulého roku, ve kterém inženýr kope do čtyřnohého „psího“ robota nazývaného Spot. I v tomto případě měla demonstrace za úkol jen ukázat, jak robustní technologie (alespoň na videu) už je. První verze robotického „psa“ určeného pro dopravu nákladu malým armádním jednotkám v náročném terénu měly občas potíže udržet rovnováhu i bez „nápomocného“ kopance. Spot už by si měl poradit nejen s terénem, ale evidentně i s úplně nečekanými vnějšími vlivy.

Pokud se i Atlas skutečně dočkal tak významného vylepšení, slibuje to minimálně zajímavější průběhu letošního kola soutěže vojenské agentury DARPA o „robotického záchranáře“., tzv. DARPA Robotic Challenge. Atlas je totiž populární platforma pro výzkum v oblasti robotiky a loňského kola se zúčastnilo hned několika robotů tohoto typu z různých institucí. Jak ukazuje i tento kompilát menších i větších selhání těchto - stále ještě dálkově ovládaných! - strojů, v soutěži jim přesně stabilita mnohokrát chyběla. A vstát ze země s elegancí a efektivitou vylepšeného Atlasu nedokázal žádný ani náhodou.

Na druhou stranu jak ukázal příklad soutěže robotických aut, který probíhal také z pobídky DARPA (tzv. DARPA Grand Challenge), pokrok může být v oblasti automatizace až nečekaně rychlý. V roce 2004 trať dlouhou 240 kilometrů nedojel žádný vůz a nejdelší dojetá vzdálenost byla jen necelých 12 kilometrů, v roce 2005 už celou trať úspěšně projelo 18 z 23 přihlášených vozů.

Robotický závod v minulém roce skončil z hlediska laického diváka naprostým neúspěchem, viz video výše. Nakonec nejúspěšnější robot, jihokorejský DRC-Hubo, strávil na závodní dráze 45 minut, a za to dobu v podstatě dokázal vystoupit z auta a otevřít dveře od budovy. Na jejich otevření se připravoval doslova několik minut. Úroveň předvedených dovedností s malou mírou nadsázky dosahovala tak úrovně batolete, které se právě ten den naučilo chodit. Vylepšený ATLAS možná naznačuje, že letos by to mohla být přece jen o něco zajímavější a rychlejší soutěž.

Ne, že bychom předvídali bleskové rozšíření technologie mimo závodní dráhu. Na to jsou ceny podobných strojů (ATLAS vyjde na více než milion dolarů) stále příliš vysoké a jejich schopnosti příliš omezené. Ale tak tomu rozhodně nebude věčně.




Nejčtenější

Bitcoin ztrácí. Ze 150 na 1 000 dolarů jej přitom dostal jeden člověk

(Ilustrační snímek)

Začátek třetího týdne nového roku není pro kryptoměny vůbec příznivý. Prakticky všechny ztrácejí na své hodnotě....

Prchající migy mířily na ostrov dánský. Američané jim chtěli dát letiště

MiG-15bis (s číslem 346 na přídi) na ostrově Bornholm. S letounem uprchl...

Během studené války se u Američanů vyvinula intenzivní touha po sovětských stíhačkách mig. Ne snad, že by je chtěli...



Proč na faktech nezáleží? Náš mozek panikaří a brání se cizím názorům

Souboj racionality a emocí (ilustrační foto)

Dohodnout se s tím, kdo s vámi nesouhlasí, je nesmírně těžké. Fakta budou dost možná překřičena emocionální reakcí....

Přelomové osmičky: Neúspěšná ofenziva Vietkongu přispěla k jeho vítězství

Vojáci vyvádí posledního útočníka z řad Vietkongu z půdy americké ambasády v...

Před 50 lety, v lednu 1968, zahájily severovietnamské síly mohutný útok známý jako Ofenziva Tet. Přestože šlo o...

Co byste měli vědět, než miliardář Musk pošle svou Teslu kolem Slunce

Tesla Roadster před uzavřením do aerodynamického krytu rakety Falcon Heavy

Elon Musk na začátku prosince překvapil oznámením, že první exemplář rakety Falcon Heavy ponese místo obvyklého závaží...

Další z rubriky

Poprvé bez telefonu. Lenovo představilo headset a kameru pro Daydream

První headset pro Google Daydream, který nepotřebuje chytrý telefon, a 180° 4K...

Mirage Solo je první headset pro platformu virtuální reality Google Daydream, který se obejde bez chytrého telefonu....

Fascinující podívaná: 250 dronů předvedlo v Las Vegas světelnou show

Společnost Intel v Las Vegas ve světelné show roztančila 250 dronů.

Celkem 250 precizně synchronizovaných dronů Shooting Star od Intelu předvedlo v Las Vegas působivou světelnou show....

Autobus „řídí” chlápek ovladačem od Xboxu. Ve Vegas už řidiče nepotřebují

Kužník Jan: Navya autonomní autobus v ostrém provozu v Las Vegas.

Francouzská společnost Navya předvedla v rámci veletrhu CES v Las Vegas svá autonomní vozidla. Autobus i taxík se...

Najdete na iDNES.cz