Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Robotická komedie. Stroje se pokusily napodobit práci hasiče

aktualizováno  10:08
Řídit automobil, otevřít dveře, otočit uzávěrem vody a vyjít schody. Pro většinu lidí celkem běžný den, pro hasiče naprostá brnkačka. I nejlepší roboti na světě ale stále mají s takovými úkoly problémy. Soutěž tak nabídla i vysloveně komické okamžiky.

Co zvládají roboti

Robotická soutěž DARPA Challenge není jen jednorázovým kláním týmů z celého světa. Je to především výzva, která ukazuje, kterým směrem kráčí vývoj v armádní i civilní technice. A letošní ročník ukázal, že trendy v robotice kráčí velmi opatrně, došlapují pečlivě a mají stále problém se schody i obyčejnou klikou.

Slovo „robot“ už dávno neoznačuje jen smyšlený přístroj ze sci-fi literatury. Roboti (či roboty) jsou dnes všude kolem nás: pomáhají v kuchyni, v továrnách, řídí auta a létají vzduchem. „Ale v DARPA se nezabýváme science fiction,“ řekl pro NPR Arati Prabahakar, šéf organizace této agentury. „Jde nám o vědecká fakta, a cílem této soutěže je ukázat, jak na tom dnes roboti jsou.“

Fotogalerie

O služby robotů se pochopitelně zajímá i americká armáda, soutěž DARPA ostatně zaštiťuje americké ministerstvo obrany. V minulosti pomohla posunout pokrok například právě v oblasti samořídících aut.

Neohrožení záchranáři bez masa a kostí

Soutěžící povzbudil osobním dopisem i prezident Barack Obama: „Soutěže jako DARPA DRC využívá bystrosti amerických vizionářů a tvůrců a může vést k vynalézavým řešením, které umožní více Američanům vést bezpečnější a produktivnější životy.“

Soutěžící povzbudil osobním dopisem i prezident Barack Obama: „Soutěže jako DARPA DRC využívá bystrosti amerických vizionářů a tvůrců a může vést k vynalézavým řešením, které umožní více Američanům vést bezpečnější a produktivnější životy.“

Letošní výzva, která byla vyhlášena v říjnu 2012, se zaměřila na povzbuzení vývoje robotů, kteří dokážou zastat úlohu záchranáře či hasiče. V krizových situacích během války či katastrofy může být nebezpečné poslat na místo živé záchranáře.

Koncem roku 2013 si týmy vyzkoušely, jak by závěrečné kolo mohlo vypadat, a konstruktéři také získali představu o tom, co zvládnou jejich kolegové z ostatních univerzit a společností. V červnu 2015 se pak týmy utkaly naostro.

Do finále se kvalifikovalo 25 týmů (dva poté svou přihlášku stáhly) a - jak organizátoři předpokládali - většina robotů překážkovou dráhu nezvládla. to ukázaly už zkoušky v prosinci 2013. Šampión těchto zkoušek - robot SCHAFT - se ale finále neúčastnil, protože jej mezitím koupil Google a tým následně účast v soutěži odvolal. Robot ATLAS týmu IHMC, který ve zkouškách získal druhé místo, se finále účastnil, a skončil znovu druhý. Rovněž laboratoře Boston Dynamics, ve kterých ATLAS vznikl, jsou ve vlastnictví firmy Google, ta je koupila těsně před zkušebním kolem DARPA Challenge Trials.

Úkoly jednoduché pro člověka, obtížné pro robota

Překážková dráha obsahovala řadu úkolů. Inspirovány byly katastrofou ve Fukušimě z března 2011 i tím, jaké úkoly musejí plnit hasiči a záchranáři v krizových oblastech.

Překážková dráha obsahovala řadu úkolů. Inspirovány byly katastrofou ve Fukušimě z března 2011 i tím, jaké úkoly musejí plnit hasiči a záchranáři v krizových oblastech.

Každý robot musel na místo přijet automobilem, což klade nároky na jeho velikost i obratnost. Dále musel projít dveřmi a vyšplhat po žebříku - opět úkol, který zní velmi jednoduše, ale pro roboty se často ukázal jako téměř nezvladatelný. Dále přišly na řadu úkoly související s krizovými situacemi - nalezení a utěsnění uzávěru s vodou, probourání se zdí, pohyb obtížným terénem a nakonec vystoupání po schodech.

Překvapivým úkolem - tedy úkolem, který nebyl dopředu znám - bylo zastrčení kabelu do zásuvky. Smůlu měly tedy všechny týmy, které svého robota nevybavily dostatečně přesnou a citlivou motorikou.

Kromě humanoidních robotů se soutěže účastnili i podivnější stroje s kolečky, pásy a více končetinami.

Kromě humanoidních robotů se soutěže účastnili i podivnější stroje s kolečky, pásy a více končetinami.

Z povahy úkolů vyplývala i velikost a vybavení robotů. Většina týmů zvolila humanoidní formu robota, ale našly se i alternativní přístupy. Tým z laboratoří NASA například vybavil svého robota RoboSimiana čtyřmi velmi komplikovanými končetinami.

Robot RoboSimian z JPL NASA:

Dva miliony dolarů pro vítěze, zábava a poučení pro všechny

Vítězný jihokorejský tým KEIST získal dva miliony dolarů za první místo. Jejich robot prošel celým závodem za 44 minut 28 sekund.

Vítězný jihokorejský tým KEIST získal dva miliony dolarů za první místo. Jejich robot prošel celým závodem za 44 minut 28 sekund.

Soutěž vyhrál jihokorejský tým Kaist s robotem DRC - Hubo. Odnesl si dva miliony dolarů v hotovosti. Událost ukázala, jak daleko jsou světové týmy s vývojem. A že obratného hasiče hned tak nějaký robot nenahradí - vítěznému stroji trvala překážková dráha přibližně 45 minut. V případě, že jde o nebezpečnou nebo dokonce radioaktivitou zamořenou oblast, jsou ale roboti velmi vítanými pomocníky.

Pády na dálku kontrolovaných i samostatné úkoly plnících robotů působí tragikomicky

Pády na dálku kontrolovaných i samostatné úkoly plnících robotů působí tragikomicky

Diváci, kteří sledovali robotické klání, byli odměněni nejen napínavými (a často k uzoufání pomalými) pokusy robotů splnit zadané úkoly. Protože DARPA soutěž je typická tím, že její splnění je na hranici toho, co současné přístroje umožňují, bylo zde k vidění i velké množství (často komických) selhání, pádů a omylů. I to k soutěži akademických týmů patří.

„Oslava riskování“ - video z DARPA 2015:

 

Tři roky ladíte robota, aby pak vaše práce posloužila pro pobavení publika. Ale také jako důležité poučení pro celou robotickou komunitu. A samozřejmě, časem, i pro lidi, kterým roboti pomohou.

Aktualizace: doplnili jsme informace o robotech, kteří se soutěže neúčastnili.

Autor:


Témata: Robot




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.