Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Přiletěl, nebo nepřiletěl? Do Prahy měly dorazit dva stroje V-22 Osprey

  11:44aktualizováno  13:05
V pondělí ve 12:41 podle nepotvrzených informací měly v Praze přistát letouny Bell Boeing V-22 Osprey. Akce probíhala pod velením amerického letectva USAF. Na našich streamovacích kamerách se nakonec neukázaly. Na dráze viditelně přistál pouze americký armádní vrtulník Black Hawk.

V-22 Osprey je letoun, který umí odstartovat vertikálně, stejně jako vrtulník. Křídla lze během 90 sekund složit a stroj ukrýt třeba v útrobách letadlové lodi. Dvojice těchto letounů měla do Prahy dorazit v pondělí v rámci běžného výcvikového letu z německého Illesheimu (vojenské letiště ETIK). 

Očekávaný přílet byl podle letového plánu 12:41 (10:41 UTC). Na místě jsme měli dvě kamery a nabízeli jsme dvojici streamů z různých pohledů na letiště. Bohužel ani jeden přílet nezachytil. Diváci mohli během akce pouze zahlédnout přistání amerického vrtulníku Sikorsky UH-60 Black Hawk. Byl zřejmě součástí uvedeného cvičení a pravděpodobně přiletěl místo očekávaných Ospreyů.

Těsně před přistáním (ve 12:25) získala redakce Technet.cz pouze potvrzení, že nějaké stroje americké armády jsou skutečně na cestě. Na letiště se blížily od západu (směrem od Rakovníka). Jejich odpovídače však byly celou cestu vypnuté, takže je nebylo možné sledovat běžnými prostředky jako je například aplikace Flightradar. 

Odlet strojů (nebo stroje) do Polska je plánován na 14:00. Vše řídí americké vojenské letectvo (USAF), a je tedy nutné počítat s tím, že se může plán kdykoli změnit.  

Sikorsky UH-60 Black Hawk přistává na Letišti Václava Havla 26.3.2018.
Sikorsky UH-60 Black Hawk přistává na Letišti Václava Havla 26.3.2018.
Pravděpodobně Sikorsky UH-60 Black Hawk přistává na Letišti Václava Havla...

Sikorsky UH-60 Black Hawk přistává na Letišti Václava Havla 26.3.2018.

V-22 Osprey, legenda s pohnutým vývojem

V-22 Osprey je konvertoplán uzpůsobený pro vertikální start i přistání (stejně jako vrtulník). Vertikální start i přistání umožňují dva horizontálně natočené rotory - režimy VTOL (Vertical take off and landing) i STOL (Short take off and landing). Během 12 sekund se mohou natočit až o 90° dopředu a pracují jako u běžného turbovrtulového letounu. Ve srovnání s vrtulníkem Osprey dosahuje výrazně delšího doletu. 

Další významnou výhodou letounu je jeho skladnost. Křídla V-22 lze složit souběžně s trupem a listy obou vrtulí natočit na jednu stranu. Operaci lze provést za pouhých 90 sekund. Pro tyto vlastnosti bývá letoun často ve výbavě letadlových lodí. Ve skleněném kokpitu V-22 jsou umístěny čtyři multifunkční displeje (MFD) a pátý sdílený centrální displej jednotky (CDU). Pilotům se tak dostává množství obrazových informací, včetně digitálních map nebo stavu systému. Když byl Osprey poprvé v Česku, přiletěl k nám z Anglie.

Fotogalerie

Dopravit pěchotu na místo nasazení i s výstrojí a schopnost poskytovat jí přímo na místě taktickou podporu. Tak by se v kostce daly shrnout propozice, které američtí stratégové zadali účastníkům tendru na nástupce Sea Stallionů. 

V rámci projektu JVX, jak byl vývoj nového stroje označen, se o to pokoušely firmy Aerospatiale, Bell, Boeing, Grumman, Lockheed a Westland. Zvítězilo spojenectví Bellu a Boeingu s typem pojmenovaným Osprey.

Na papíře se tento stroj jevil výtečně. Maximální rychlost přesahující 500 kilometrů za hodinu, bojový dolet 722 kilometrů, nejvyšší dolet 3 590 kilometrů, schopnost naložit až dvaatřicet vojáků a unést šestnáct tun nákladu včetně lehkého transportního vozidla Growler. Osprey měl být schopen nést široké spektrum variabilní výzbroje a současně absorbovat značnou míru bojového opotřebení. 

Kolmý start a přistání společně s vysokou manévrovatelností mělo zajistit uložení dvojice motorů Rolls Royce Allison T406/AE1107C Liberty do vertikálně výklopných pouzder. Námořní pěchota, která měla být primárním odběratelem strojů, si jich objednala dvě stě celkem za 1,714 miliardy dolarů.

Pět let po uzavření kontraktu, tedy v roce 1988, vyjel prototyp Osprey z hangáru. Sešlo se množství významných hostů, cvakaly uzávěrky fotoaparátů, kamery vrčely. Když skončila velká sláva, upřely se na nový stroj kritické zraky tvrďáků z námořní pěchoty. Na rozdíl od laiků jim bylo jasné, že stroj, který před nimi stál, má daleko nejen k dokonalosti, ale vůbec k jakékoliv bojové použitelnosti.

Proč se z letounu stal penězožrout a co všechno se během vývoje stalo, si můžete přečíst v článku: Proč letounem V-22 Osprey nesmí létat prezident.

Sledujte Slow TV přenos z letiště i z řeky

Projekt Slow TV běží na iDNES.cz již od roku 2015 a svou sledovaností tvoří nemalou část portálu Playtvak.cz

Aktuálně můžete sledovat tyto „nekonečné“ přímé přenosy:

Podívejte se i na další projekty naší „Pomalé televize“.

Nová funkce Slow TV. Přímo v obraze vidíte informace o startujícím nebo...

Nová funkce Slow TV. Přímo v obraze vidíte informace o startujícím nebo přistávajícím letadle.

Auta na magistrále stojí kvůli pražským taxikářům. Pohled z kamery Slow TV.

Auta na magistrále stojí. Pohled z kamery Slow TV.

Krmící se dlask tlustozobý

Krmící se dlask tlustozobý

Autor:


Nejčtenější

Vdechl život zapomenuté technologii, na jeho hodiny je pořadník

Moderní digitrony jsou nádherným designovým prvkem.

Historická technologie ve zcela moderním precizním provedení. Digitronové hodiny „Nixie Clock“ Dalibora Farného slaví...

Tři sestry postmoderních válek popisuje antropolog Radan Haluzík

Tři sestry u kořene masové mobilizace postmoderních válek: vypjaté emoce,...

Proč šel soused do války? A proč jiní muži jdou zase vydělávat do ciziny a v rodné vesnici staví obrovské vily jako...



Obludná Škoda RSO z Mladé Boleslavi se nepovedla, navrhl ji Porsche

Vojenský tahač Škoda RSO (Radschlepper Ost) vyráběný v letech 1942 až 1944

Ne vše, na co sáhl génius Ferdinand Porsche, se povedlo. Ukázkovým příkladem je těžký kolový dělostřelecký tahač, který...

Prehistorický Google Earth. Zjistěte, kde byste byli před miliony let

Ancient Earth

3D mapa naší planety inspirovaná glóbem Google Earth vás zavede do minulosti. Projděte si jednotlivá historická období...

Eurotank bude německo-francouzský hybrid. Demonstrátor už jezdí a střílí

EMBT je hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc

Až 5000 tanků v hodnotě 75 miliard eur by měly dle německých prognóz nakoupit v příštích 20 až 30 letech evropské...

Další z rubriky

Přístroje nočního vidění sloužily už za Hitlera. Jednou se vejdou do oka

Brýle pro noční vidění GPNVG (Ground Panoramic Night Vision Goggle) od firmy L3...

Osmdesát let od prvních experimentů s „nultou generací“ se přístroje pro noční vidění staly nezbytnou součástí...

Eurotank bude německo-francouzský hybrid. Demonstrátor už jezdí a střílí

EMBT je hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc

Až 5000 tanků v hodnotě 75 miliard eur by měly dle německých prognóz nakoupit v příštích 20 až 30 letech evropské...

Záhada prázdného hrobu. Kam se ztratila těla padlých vojáků v Poříčí?

Zrekonstruovaný památník Rudé armády na poříčském hřbitově. Je zcela zřejmé, že...

Mnohé příběh zapomenutých rudoarmějců, kteří u nás umírali i po skončení války, stále nejsou uzavřeny. Příkladem mohou...

Najdete na iDNES.cz