Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Wikileaks začaly zveřejňovat data o ruské firmě, která prý pomáhá špehovat

  16:35aktualizováno  16:35
Web Wikileaks.org zveřejnil první část uniklých dat, která ukazují, jakým způsobem Ruská federace masově sleduje provoz na síti internet. První část zveřejněných dokumentů se týká ruské IT firmy Peter-Service a nástrojů, které byly zřejmě určeny pro ruskou vládu.

Russia Files na Wikileaks.org | foto: Wikileaks

Mezinárodní nezisková organizace Wikileaks, která se specializuje na zveřejňování tajných informací z anonymních zdrojů, je často kritizována za to, že svou prací pomáhají zájmům Ruské federace, protože často zveřejňují „západní tajemství“. V posledním úniku - The Russian Files - se Wikileaks pro změnu zaměřily právě na Rusko. Konkrétně na ruské tajné služby a jejich snahy o masové šmírování internetového provozu. O úniku jako první informoval italský web Repubblica.

19.září 2017 v 14:28, příspěvek archivován: 20.září 2017 v 14:59

Plot twist: @Wikileaks publishes details on Russia's increasingly oppressive internet surveillance industry. https://t.co/bPZKh5npIK https://t.co/EhxdW2ZRdG

První série úniků se zaměřila na petrohradskou IT firmu PETER-SERVICE, která se podle svých stránek věnuje „projektům pro velké telekomunikační firmy“ a nabízí „technologické audity“.

Podle dokumentů zveřejněných na Wikileaks ale tato firma, založená v roce 1992 a zaměstnávající přes tisíc lidí, „aktivně vyhledává příležitosti, jak nabídnout své produkty ruské státní výzvědné službě.

Wikileaks tvrdí, že uniklé dokumenty ukazují napojení firmy na ruské tajné služby: „PETER-SERVICE je v jedinečné pozici jako partner tajných služeb pro sběr dat (o obyvatelstvu Ruska, pozn. red.), neboť jim umožňuje nahlížet do toho, jakým způsobem ruští uživatelé používají mobilní telefony, včetně hovorů, zpráv, identifikátorů (IMEI, MAC adresa, IP adresa) nebo informací o BTS vysílači. Tato bohatá a agregovaná metadata jsou pochopitelně předmětem zájmu ruských autorit,“ píše Wikileaks v průvodní zprávě.

Russia Files na Wikileaks.org

Russia Files na Wikileaks.org

Wikileaks navazuje na již známé informace o Systému pro operativní výzkum (SORM) a informace o tom, jak chce Rusko pomocí Zákona o informacích filtrovat „závadný internetový obsah“. Wikileaks neopomělo dodat, že firma PETER-SERVICE ve svých dokumentech chronologicky navazuje na americký tajný program PRISM, o kterém se veřejnost dozvěděla díky Edwardu Snowdenovi.

Kritikové upozorňují, že uniklé dokumenty jsou „velmi technické“ a nezmiňují jmenovitě žádnou konkrétní ruskou agenturu. Týkají se pouze jedné firmy, není tedy jisté, zda na jejich zveřejnění nemá zájem třetí strana. Wikileaks neuvedly, kde k tajným dokumentům přišly.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

FarmaNaDlani.cz
Tipy na zajímavé weby: Kde nakoupit na farmách, ukáže interaktivní mapa

Čím dál víc lidí zajímá, kde se dá nakupovat lokálně a ne od velkovýrobců či zahraniční produkty. Pěstitele a výrobce snadno najdete na mapě FarmaNaDlani.cz....  celý článek

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou už postavené

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

Facebook po roce odkrývá, jakým způsobem mohlo Rusko ovlivnit americké...
PŘEHLEDNĚ: Facebook ukázal, jak jej během voleb zneužila ruská propaganda

Rusové si přes stovky prostředníků koupili v roce 2016 ohromné množství reklamy na Facebooku. Cílily na americké voliče v klíčových státech. Reklamy podle...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
PRACOVNÍK ZÁKAZNICKÉHO SERVISU

Grafton Recruitment Praha
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 28 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.