Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Podívejte se na nejmladší tramvajovou trať v Praze. Bude velmi tichá

Dnes bude slavnostně otevřeno několikasetmetrové prodloužení nově zrekonstruované tramvajové tratě z Vítězného náměstí do Podbaby. Cestující se projedou o 260 metrů dále než dřív.
Rekonstruovaná tramvajová trať z Vítězného náměstí do Podbaby

Rekonstruovaná tramvajová trať z Vítězného náměstí do Podbaby | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Elektriky jezdí do pražské Podbaby od roku 1928. Původně velkoryse navržená trať městských elektrických drah od dnešního Vítězného náměstí do Podbaby prošla od té doby několika změnami. Poslední přestavba však proběhla před více než čtyřiceti lety, v roce 1969.

Až letos se trať dočkala rekonstrukce a navíc i prodloužení. Jako cestující pojedete přibližně o 260 metrů dál. Toto relativně krátké prodloužení je podle plánů hlavního města první etapou budování tramvajové tratě do Suchdola k univerzitnímu kampusu České zemědělské univerzity. 

Snílkové doufají, že se jednou dočkáme tramvajového propojení oblasti Dejvic se sídlišti Bohnice a Čimice (Kobylisy).

Osm největších změn na tramvajové trati z Vítězného náměstí do Podbaby

Změny mezi Vítězným náměstím a Podbabou jsou natolik velké, že se dá bez nadsázky tvrdit, že vznikla nová, přibližně 1 300 metrů dlouhá tramvajová trať, která posune kvalitu cestování do 21. století. Starousedlíci a tramvajáci ovšem mohou bez nadsázky tvrdit, že byl nenávratně zničen genius loci tradiční pražské čtvrti.

Přestože je původní trať prodloužena o nový úsek, na trati nepřibude nová zastávka. Zastávky mají původní jména, jen je najdete jinde, než jste byli dosud zvyklí.

Pokud se chcete čílit, vězte, že na původní trati z roku 1928 (konečná byla na úrovni Čínské ulice) byla pouze jediná zastávka: Zemědělský ústav, a to v blízkosti Lotyšské ulice.

Rekonstruovaná tramvajová trať z Vítězného nám. do Podbaby - zastávka Lotyšská
Rekonstruovaná tramvajová trať z Vítězného nám. do Podbaby - zastávka Lotyšská.

Zastávka Lotyšská je nově řešena jako vstřícná, bezbariérová, ale pouze z jedné strany.

Rekonstruovaná tramvajová trať z Vítězného nám. do Podbaby - zastávka Zelená
Rekonstruovaná tramvajová trať z Vítězného nám. do Podbaby - zastávka Zelená

Zastávka Zelená je posunuta do místa původní předjízdné koleje Podbaba (za křižovatku ve směru z centra).

Nová tramvajová trať - prostor zrušené tramvajové smyčky Podbaba
Rekonstruovaná tramvajová trať z Vítězného nám. do Podbaby - prostor zrušené

Smyčka v Podbabě je zrušena včetně zastávky. Legendární podbabský stánek s kořalkou, který nejen v noci sloužil jako nepostradatelné posilňovací místo jisté části obyvatel Dejvic, nenávratně zmizel.

Nová tramvajová trať - nástupni zastávka Podbaba bude nově sdružená, tzn.
Nová tramvajová trať - nástupni zastávka Podbaba bude nově sdružená, tzn.

Zastávka Podbaba je také řešena jako bezbariérová. Přímo pod ní se nalézá obří odlehčovací komora starého pražského kanalizačního systému. I odtud jsme vám přinesli reportáž - viz odkaz pod fotografiemi.

Podzemní vsuvka: Jen malý kanálový poklop uprostřed ulice Podbabská naznačuje, že přímo pod nohama cestujících (kousíček od zastávky Podbaba) se ukrývá velká odlehčovací komora kanalizačního systému - více v článku: Co skrývá pražské podzemí.

Poslechněte si nejtišší tramvajovou trať v Praze. Více hluku nadělají auta kolem

Většinu rekonstruované nebo nové tramvajové tratě tvoří tichá bezžlábková "železniční" kolejnice typu S49.

Hluk navíc tlumí speciální zákryt. Prostory zastávek jsou totiž pro potřeby snadné údržby kryty asfaltem. Rekonstruované kolejiště je v Praze podruhé zatravněno osevem. První byl loni úsek Blatiny - Řepy.

Tramvajová Praha měla jednu typickou traťovou specialitu: koncovou dvojkolejnou smyčku. Unikátnost smyčky v Podbabě spočívala v symetričnosti podle osy traťových kolejí. Byla poslední svého druhu.

Další zvláštností místa bylo, že celá smyčka byla vůči okolním vozovkám na zvýšené rovině. Nástup i výstup cestujících probíhal bezostrůvkově z úrovně kolejí.

Zrušením obratiště přišlo hlavní město o smyčku, která tvořila genius loci místa už v dobách, kdy ještě nestál hotel Crown Plaza (dříve hotel International). Místní si jistě často vzpomenou na stánek s občerstvením, který přímo na smyčce stával a musel ustoupit prodloužené trati.

Poslední koncovou středovou dvojkolejnou smyčkou je teď obratiště na Petřinách.

V těchto místech byla symetrická koncová dvoukolejná smyčka a občerstvovací stánek.

Menší počet automobilových přejezdů přinese kromě větší bezpečnosti zrychlení tramvají.

Inteligentní zastávkové označníky prošly modernizací - na nové trati do Podbaby...
Rekonstruovaná tramvajová trať z Vítězného nám. do Podbaby - zastávka Zelená je

"Inteligentní" tramvajový označník ukazuje čísla linek, které zastávkou projíždí (takzvaně ji obsluhují). Podle šipky cestující pozná, kterým směrem tramvaj jede. Kromě toho vám elektronický ukazatel řekne, za jak dlouho vaše tramvaj přijede.

Tradiční pražská žlábková kolejnice typu NT1 je použita minimálně a pouze tam, kde se lépe hodí kvůli snadnému zapuštění do vozovky. Například v místech silničních přejezdů pro automobily, v zastávkách společných s autobusy či ve smyčce. Přechod mezi klasickou železniční kolejnicí S49 a NT1 je vyfrézován z monobloku.

Nová tramvajová trať před zastávkou Podbaba - přechodový díl S49/NT1 je
Nová tramvajová trať před zastávkou Podbaba - přechodový díl S49/NT1 je

Speciální přechodový díl S49/NT1

Výstavba tunelového komplexu Blanka si vyžádá mnoho změn v organizování tramvajové dopravy v okolí Vítězného náměstí. Proto jsou nedaleko "kulaťáku" připraveny základy pro dočasnou zastávku Vítězné náměstí.

Druhá podzemní vsuvka: Na Letné vznikla díky Blance největší umělá jeskyně v Praze. Podívat se do ní můžete zde. 

Z hlíny vystupují připravené základy pro dočasnou zastávku Vítězné náměstí, která bude cestujícím sloužit v případě uzavření Svatovítské ulice, resp. křižovatky Prašný most.

Dnem i nocí napájel a krmil žíznivé a hladové. Řidičům tramvají poskytoval alespoň nějaké zázemí a možnost si na dlouhých nočních službách s někým popovídat.

Legendární podbabský stánek s alkoholem a buřty najdete uprostřed mezi toaletami pro tramvajáky (vpravo) a stánkem s tiskovinami.

Stav z místa ze dne 17. 5. 2011

Koleje už zmizely, podbabský stánek stále ještě stojí. Stav 20. 5. 2011

Historické ohlédnutí

  • 19. prosince 1928 - zahájení provozu (osová vzdálenost kolejí 9,5 m)
  • závěr roku 1932 - nové odbočení z kruhové smyčky na Vítězném nám.
  • 1. dubna 1937 - zřízení druhé linky č. 18
  • 3. listopadu 1938 - nová konečná
  • 1942 - přestavba na osovou vzdálenost kolejí 3 m. Do uvolněného prostoru vysázeny aleje
  • 10. května 1947 - symetrická dvojkolejná koncová smyčka
  • 6. března 1969 - rekonstrukce, zúžení tramvajového tělesa - silnice dva pruhy
Smyčka Podbaba
Smyčka Podbaba
Smyčka Podbaba

Smyčka Podbaba, jak už ji dnes neuvidíte.


Zobrazit na větší mapě
  • Nejčtenější

Sověti neuměli zkonstruovat těžký tank. Pomohl jim až německý inženýr

v diskusi je 51 příspěvků

19. května 2024

Když je řeč o sovětských těžkých tancích, výčet zpravidla začíná pětivěžovým typem T-35. Jenže...

Nejzajímavější sluchátka na trhu? Novinka Sonosu je první svého druhu

v diskusi je 17 příspěvků

21. května 2024

Úderem patnácté hodiny skončilo embargo na první sluchátka společnosti Sonos, které po krátkém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Panasonic překvapil, jeden opuštěný operační systém nahradily dva nové

v diskusi je 15 příspěvků

17. května 2024

Düsseldorf (Od zpravodaje Technet.cz) Když odhlédneme od kvality zobrazovacího panelu a obvodů zpracovávajících obraz, je operační systém...

Kennedy ho vybral jako prvního černocha. Do vesmíru letěl až teď, v 90 letech

v diskusi je 15 příspěvků

21. května 2024  7:42

Do vesmíru ho vybral jako prvního černošského adepta už prezident John Kennedy. Na svůj let ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 43 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

Bezpečné přihlašování je důležité. Vyzkoušet můžete tři známé aplikace

v diskusi nejsou příspěvky

23. května 2024

V dnešním digitálním světě se již téměř neobejdeme bez systému umožňujícího prokázat se...

Paleontolog: Dinosauři byli chytří jako opice. Stavěli pasti, předávali si kulturu

v diskusi nejsou příspěvky

23. května 2024

Premium Paleontolog Štěpán Pícha je odborným garantem Dinosauria Museum Prague. Plochu o velikosti menšího...

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 43 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

Vědci zkoumají, jaký šum nám nejvíce prospívá. Místo bílého nastupuje růžový

v diskusi nejsou příspěvky

22. května 2024

Premium S pojmem bílý šum se patrně setkala většina z nás. Někteří slyšeli i o dalších barvách šumu, o čemž...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...