Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Projděte si nové metro z Bořislavky do Motola. Půjde zde telefonovat

  14:02aktualizováno  14:02
Na prodloužení trasy A pražského metra se právě stavebně dokončují stanice. Než začnou jezdit vlaky, musí se podzemí vybavit technologiemi a „zavést dráty“ do dispečinku. Chybí ještě i „maličkosti“, jako jsou speciální kabely pro šíření mobilního signálu pro telefony.

Pokud se ocitnete v kolejišti prodloužení metra trasy A z Dejvické do stanice Nemocnice Motol, klidně si můžete myslet, že za pár chvil tudy pojede metro s cestujícími. Jen jakoby ledabyle upevněné pracovní osvětlení tunelu nebo chybějící kryt napájecí kolejnice svědčí o tom, že se stále nacházíte jen na stavbě.

Fotogalerie - Projděte si nové metro

V nově budovaných stanicích se rozsáhlé práce blíží ke konci. V Nemocnici Motol a na Petřinách už dělníci montují eskalátory a výtahy pro cestující. Mnohem více se toho musí dokončit ve stanici Nádraží Veleslavín a Bořislavka. Tyto stanice totiž byly vyraženy později.

Navíc do nich byly později přivedeny i koleje. Příčinou bylo zavážení materiálu a techniky, která se nakládá na konci obratového tunelu v Motole. Více o tomto místě najdete zde.

Všechno je pod zemí a to není běžné

I v nově budovaných stanicích prodloužení trasy metra A je veškeré technické zázemí pod zemí. Ve zhruba dvou třetinách celkových prostor se nachází technika nutná pro provoz samotného metra i stanic.

Stanice metra Petřiny je největší ražený prostor pražského metra. Její klenba je v hloubce 30 metrů pod terénem. V primárním ostění je dlouhá 217 metrů (bez obratového tunelu), vysoká je zhruba 16 metrů a široká 22 metrů.

Stanice metra Petřiny je největší ražený prostor pražského metra. Její klenba je v hloubce 30 metrů pod terénem. V primárním ostění je dlouhá 217 metrů (bez obratového tunelu), vysoká je zhruba 16 metrů a široká 22 metrů.

Ve stanici Nádraží Veleslavín probíhá montáž obkladu stropu prostřední lodě stanice. Na podlaze za podlážkami lešení se nachází obklady.

Ve stanici Nádraží Veleslavín probíhá montáž obkladu stropu prostřední lodě stanice. Na podlaze za podlážkami lešení se nachází obklady.

Veškeré technologie pro provoz metra i stanic jsou z důvodu bezpečnosti minimálně zdvojené. Například trakční transformátory pro napájení souprav jsou běžně zatíženy jen na polovinu. Pokud se jeden z nich pokazí, druhý ho nahradí pouhým zvýšením výkonu na sto procent.

Zní to jednoduše, reálně to však představuje obrovské množství místností, zařízení a kabelů. Kvůli vyšší bezpečnosti jsou také mnohá znásobená zařízení (tj. zařízení sloužící ke stejnému účelu) ve stavebně oddělených místnostech. To proto, že kdyby došlo k požáru, má jeho zhoubný účinek zmenšit zeď.

Trakční a staniční transformátory

Trakční a staniční transformátory

Skříň napájení kolejiště stanice

Skříň napájení kolejiště stanice

Když hoří

Vůbec největším nebezpečím pod zemí je oheň a kouř. Různou odolnost vůči požáru mají také kabely, které jsou proto značeny barevně. Oranžové kabely se při požáru „jen“ natavují, ale nehoří a nevytvářejí jedovatý kouř. Hnědé napájejí nejdůležitější systémy a při požáru vydrží fungovat 90 minut. Mohou při tom dokonce zuhelnatět. Požární odolnost se testuje v laboratořích společně s uchycením, tedy zejména s kabelovou lávkou.

Vláček s novináři trápil kondenzát

V praxi je romantická rosa na kolejích pro kolejová vozidla prokletím. O tom se přesvědčili i přítomní novináři.

Do velké části tunelů totiž v těchto dnech proniká přes montážní jámy horký vlhký vzduch. Ten na studených stěnách a kolejích kondenzuje, tedy laicky řečeno vytváří rosu. A vláček, kterým novináři jeli, měl ve stoupání s náklonem 40 promile kvůli vlhkosti problémy s adhezí. Několikrát dokonce téměř zastavil.

Vozy byly taženy jedním z MUV (motorový univerzální vozík). V roli hnacího vozidla sloužil vždy „čelní“ stroj. Druhý byl v soupravě v roli zálohy.

Aby mohli dispečeři metra řídit provoz i v prodloužené části, musí se příslušné pracoviště v ulici Na Bojišti (ve stejné budově se platí pokuty) upravit pro nové stanice. Pochopitelně se musí z prodloužení zavést stávajícími tunely metra příslušné kabely.

V tunelech prodloužení nejspíš půjde poprvé v pražské podzemce telefonovat. Umožní to takzvané vyzařovací kabely, o jejichž umístění právě jedná Dopravní podnik s operátory.

Miniseriál o prodloužení metra z Dejvické do Motola







Hlavní zprávy

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.