Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Už žádné letadlo duchů. Nad oceánem se bude hlásit každých 15 minut

  9:20aktualizováno  9:20
Austrálie ve spolupráci s Malajsií a Indonésií začne testovat vylepšený systém sledování zaoceánských letů. V neděli to oznámil australský ministr dopravy Warren Truss. Změny jsou reakcí na zmizení letu MH370 v březnu 2014.

Boeing 777-200 společnosti Malaysia Airlines. Právě takový stroj se zřítil v březnu minulého roku neznámo kde. | foto: Reuters

Nový systém by měl sledovat polohu letadla po 15 minutách na rozdíl od dosavadního stavu, kdy se údaj o pozici aktualizuje cca po 30 až 40 minutách. Systém by měl každých 15 minut zaznamenat aktuální polohu letadla i další dvě předpokládané pozice. V případě, že se letoun bezdůvodně odchýlí od kurzu, mělo by být možné let sledovat nepřetržitě. Mělo by se tak předejít podobným záhadám, jako je loňské zmizení letu MH370 Malaysia Airlines na letu MH370 z Kuala Lumpuru do Pekingu.

Systém využije již existující technologii

Fotogalerie

Systém bude fungovat na stávající bázi sledování pomocí satelitů a bude využívat již existující technologii Automatic Dependent Surveillance-Contract (ADS-C), kterou je vybavena naprostá většina velkých dopravních letadel nasazovaných na zaoceánské lety. Komunikace na bázi systému ADS-C se využívá při sledování letů nad oceánem, kde není možné radarové pokrytí leteckého provozu.

„Nový přístup umožní rychle vylepšit monitorování dálkových letů a může zvednout důvěru veřejnosti v letectví. Aerolinie přitom nebudou muset investovat do nových technologií,“ zdůraznil australský ministr dopravy.

Vylepšený systém by měly vyvinout především australské společnosti - Airservices Australia zajišťující řízení letového provozu nad Austrálií a jejím „okolím“, letecké společnosti Qantas a Virgin Australia a další firmy. Jako první by měly nový systém otestovat právě dvě uvedené australské aerolinky. Austrálie zajišťuje letecký provoz nad 11 procenty povrchu Země. Uvítala také zapojení Malajsie a Indonésie.

Dohoda vychází z rezoluce ICAO

Austrálie se na spolupráci dohodla s Inmarsatem, jehož síť satelitů v současnosti zajišťuje sledování letecké dopravy. Dohoda vychází z únorové rezoluce ICAO, v níž mezinárodní organizace civilního letectví odsouhlasila zesílení sledování letů právě na interval 15 minut.

MAPA: Pátrání po černých skříňkách a troskách MH370

MAPA: Pátrání po černých skříňkách a troskách MH370

Letectví tak reaguje na téměř rok staré zmizení malajsijského Boeingu 777 na lince z Kuala Lumpur do Pekingu, které se dodnes nepovedlo objasnit. O zavedení efektivnějšího způsobu sledování se začalo spekulovat, když se zjistilo, že letoun pokračoval v letu poté, co přestal komunikovat s řízením letového provozu, pravděpodobně až do chvíle, kdy mu došlo palivo. Nejprve se pátralo v Jihočínském moři, nad nímž měl let MH370 vést, ale po zjištění dat ze satelitů se pátrání posunulo opačným směrem k břehům Austrálie.

Právě Austrálie, která má na starosti velkou část zaoceánských letů a po zmizení letu MH370 se stala „tahounem“ v neúspěšném pátrání, je nyní vedoucí zemí nového projektu. Podílí se také Malajsie, kterou zmizení letu MH370 těžce zasáhlo, a Indonésie, kterou v prosinci loňského roku vystrašilo zmizení letounu na cestě do Singapuru. Jeho trosky se však během několika dní povedlo objevit.

Emirates: Raději zařiďte, ať to nejde vypnout

Volání veřejnosti i odborníků po lepším systému sledování letadel však nesdílely všechny aerolinky. Například letecká společnost Emirates v říjnu oznámila, že nepovažuje vylepšení systému za nutné. Prezident společnosti dodal, že by se výrobci letounů měli zaměřit spíše na to, aby sledovací systémy nebylo možné vyřadit z provozu zásahem posádky či cestujících.

Vše o letu MH370

Odpovědi na podstatné otázky, nejčastější spekulace.

Pravděpodobná trasa ztraceného Boeingu 777 malajsijských aerolinií

Pravděpodobná trasa ztraceného Boeingu 777 malajsijských aerolinií.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Odřezáno, uklizeno. Podrobná kontrola kabeláže zjistila jen kosmetická...
Praskot, rána a kabely šly k zemi. O víkendu jsme zachraňovali vysílání

V sobotu bylo v živém přenosu z jižních Čech rušněji než obvykle. Od rána se zpěv ptáků často ztrácel v burácení větru, chvilku před třetí hodinou pak vzduch...  celý článek

Testované kvadrokoptéry
Otestovali jsme (ne)ovladatelné hračky. Minidron s kamerou už za 500 Kč

Kvadrokoptéry šly v posledních dvou letech s cenou prudce dolů. Otestovali jsme ty nejlevnější drony a kupodivu to nebyla úplná tragédie. Podívejte se, jakými...  celý článek

Před 100 lety se narodil architekt Národního muzea
Před 100 lety zemřel architekt Národního muzea

VIDEO Před 100 lety zemřel ve Špindlerově Mlýně Josef Schulz, architekt, který zrekonstruoval požárem poničené Národní divadlo, navrhl Národní muzeum a společně s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.