Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vrací se legendární a tak trochu záhadné kolo Sobi 20. Už není pro děti

aktualizováno 
Zná ho každý, kdo v osmdesátých letech dvacátého století prožil dětství nebo pro svou ratolest tehdy sháněl jízdní kolo. Sobi 20 se nyní vrací do ulic jako městské kolo ryze česko-slovenské výroby.

Sobi 20, lidově zvaný sobík, bylo kolo určené pro děti do 12 let. Často však sloužilo mnohem déle, protože vyrůst do plnokrevného favorita nebo esky si mohlo dovolit jen několik málo šťastlivců, kteří se dostali k těmto hluboce podpultovým komoditám.

Jak moc byla v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století kola jako Favorit F 25 vzor 302 nebo Eska vzor 470 nedostupná, ilustruje nejlépe příhoda úspěšného cyklistického závodníka a nyní obchodníka s jízdními koly a velopříslušenstvím Roberta Štěrby.

Fotogalerie

Když v sedmdesátých letech Štěrba vyhrál jakýsi dorostenecký cyklistický závod, měl jako vítěz obdržet právě kolo favorit. Na vyhlášení se sešla celá smetánka včetně vysokých místních představitelů strany a města. Štěrba však tehdy obdržel pouze obligátní karafiát a jakýsi poukaz, na který si mohl kolo vyzvednout, až jednou bude na skladě. Bylo za půl roku. Ani tehdejší straničtí funkcionáři prostě nedokázali kolo do soutěže sehnat. A právě z tohoto nedostatku a samozřejmě nejen z něj „profitovaly“ jiné značky kol.

Uvozovky jsou zcela zcela na místě. Bavíme se totiž o centrálně plánované ekonomice v době hlubokého socialismu. Sobi 20, Favorit F 25 vzor 320 i závodní F1 Tv vzor 320 nebo Liberta Tourist 28, dívčí Eska vzor 471, dámské cestovní Lady 26 vzor 750, mládežnické Cantilever 124 vzor 828 (829) nebo třeba další legendární cyklotrialový teréňák RMX 20 se vyráběly v národních podnicích Eska Cheb a jeho pobočném závodě Favorit Rokycany, případně ve Velamosu Sobotín nebo národním podniku Továrny dětských vozidel Mělník. Konkrétně Sobi 20 pochází z Velamosu Sobotín. A tady začíná ona v titulku zmiňovaná záhadnost.

Víte něco o Sobi 20?

Znáte někoho, kdo se na výrobě Sobi 20 přímo podílel nebo o ní něco zajímavého ví? Ozvěte se nám na adresu: jan.kuznik@idnes.cz.

Ačkoliv je to teprve pár let, mnoho informací k výrobě tohoto legendárního kola získat nelze. Pamětníci si nepamatují a někteří si vzpomenout z nějakého důvodu nechtějí. Jak a proč kolo přišlo na svět, kolik se ho prodalo a zda bylo například úspěšné v zahraničí, se nám zjistit nepodařilo. Obešli jsme sběratele i pamětníky a zatím nic. Stále ještě jsme však nevyčerpali všechny možnosti.

Dnes je problém sehnat byť jen obyčejný katalog jízdních kol z té doby. „Katalogy se tehdy prostě nedělaly. Favority a esky nebyly k sehnání a nebyl tedy ani důvod tisknout katalog, ze kterého by si zákazník mohl vybrat,“ vysvětluje sběratel historických kol Jiří Uhlíř. Nebylo z čeho vybírat, a co první dorazilo do prodejny, to vděčný tatínek nebo maminka koupili. I když chtěl synáček favorita, mnohdy se musel spokojit jen s nějakou dostupnější verzí esky. Sobi 20 pak plnilo úlohu relativně dostupného dětského kola a kvůli zmíněnému nedostatku často i kola dorosteneckého.

Dobový katalogový list Sobi 20 GT. Tento model byl určen pro starší děti do 12 let.

Dobový katalogový list Sobi 20 GT. Tento model byl určen pro starší děti do 12 let.

Spolu s dalšími modely kol řady Cantilever a Pionýr bylo pravděpodobně reakcí Velamosu na popularitu stylových amerických městských kol, která v sedmdesátých letech brázdila ulice nejen Texasu. Jak se však Velamosu na zaoceánském trhu vedlo, opět nevíme.

Návrat na jiný, dospělý trh

Ten nápad se zrodil v hlavě Michala Homoly a Jiřího Kuchaře. Ten první už má s jízdními koly své zkušenosti, dováží do Česka skládačku Strida a sám vymyslel, navrhl a vyrobil unikátní koloběžku Sixteen. Kuchař zase vlastnil ochrannou známku Sobi 20 a s výrobou koloběžky všemožně pomáhal. Když jednou přišla na „sobíka“ řeč, chyběly do spuštění výroby už jen měsíce. Pánové se dohodli a první prototyp legendárního kola s vysokými řídítky byl na světě do půl roku. Stejně jako u prototypu, tak během sériové výroby se maximum komponent vyrábí v Česku a na Slovensku.

Podíváte-li se na toto kolo Velamosu Cantilever 131 a pouliční fotografie ze sedmdesátých let USA odkázané v článku, pochopíte, kde se československý státní podnik inspiroval.

Podíváte-li se na toto kolo Velamosu Cantilever 131 a pouliční fotografie ze sedmdesátých let USA odkázané v článku, pochopíte, kde se československý státní podnik inspiroval.

Vše šlo hladce, protože jak poznamenal hlavní autor myšlenky Michal Homola, konstrukce kola mnoho vylepšení ani nepotřebovala. Nové Sobi 20 vyrobili podle původního kola, které pořídili v bazaru. Dobové plány se totiž nedochovaly nebo nejsou dostupné. Konstruktéři se drželi poměrně přesně původní předlohy, ale z logických důvodů nejde o úplnou kopii. Sobi 20 totiž bylo dětské kolo a Homola s Kuchařem se rozhodli vyrábět městské kolo pro dospělé.

Nejprve tedy bylo nutné prodloužit rozvor kol o osm centimetrů. Autoři také museli zpevnit zadní stavbu a zvětšit průměr sedlové tyče tak, aby na kole mohli jezdit i opravdu vysocí zákazníci. Co naopak z původního sobíka zůstalo, je průměr kol dvacet palců (odtud i číslovka v názvu).

Oproti původnímu jednorychlostnímu Sobi bude nově k dostání i třírychlostní verze s nábojovou převodovkou Shimano Nexus. Brzda typu „torpedo“ (jak si ji každý uživatel jistě pamatuje) nebude chybět ani u tohoto modelu. Nezměněna pochopitelně zůstala i charakteristická plocho-oválná trubka spojující hlavovou a sedlovou část. Ta dává kolu dostatečnou tuhost a stejně jako kdysi umožní i dnes majitelům kola překonat i jiné než rovné asfaltové cesty.

Sobi 20 se bude prodávat ve čtyřech barevných odstínech.
Sobi 20 se bude prodávat ve čtyřech barevných odstínech.
Řetěz, blatníky i ráfky jsou vždy lakovány v odstínu barvy rámu.

A pochopitelně zůstávají i charakteristická řídítka. Ačkoliv existovala i verze s obyčejnými, nižšími řídítky, populární se stala právě tato vysoká. Podle některých pamětníků dokonce Sobi 20 po těchto řídítkách dostalo své jméno. Podklady k tomu však neexistují a zdá se pravděpodobnější, že název kola je odvozen od jména města, kde se sobík vyráběl - Sobotín.

Cena základního jednorychlostního sobíka bude 7 990 Kč. Třírychlostní vyjde na 9 990 korun. Sobi se bude prodávat ve čtyřech barevných provedních a nejen detailisté jistě ocení, že vždy podle vybraného odstínu je nalakovaný řetěz i ráfky. Hmotnost kola se pohybuje podle výbavy kolem 13 kilogramů.

Skládací sobík

Už od začátku uvažovali Homola a spol. o skládací verzi kola. Do města na trhy i na dovolenou do kufru auta. Největší výzvou jsou pak právě ony zmiňovaná vysoká řídítka. Pro ně konstruktéři vyvinuli vlastní skládací představec, který chtějí v budoucnu nabídnout k samostatnému prodeji i ostatním zájemcům. Vlastní bude i samotný skládací mechanismus kola. Zatím mají lidé z Homolova týmu za sebou tři vývojové verze.

Chystá se také výroba příslušenství do města. Proutěný nákupní košík na řídítka, univerzální taška, nosič dozadu, retro zvonek a další.

Autor:
Témata: Retro




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.