Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Thajci letadlo duchů na radaru viděli, ale nikomu to neřekli

  16:09aktualizováno  16:09
Z pátrání po zmizelém Boeingu 777-200ER Malaysia Airlines vyplývá jedna neuvěřitelná zpráva za druhou. Nejenže letadlo zaregistrovaly malajsijské radary, ale zachytily ho i radary thajské. Jenže Thajci to řekli, až když se jich Malajsie zeptala. Po devíti dnech.

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Letadlo zmizelo 8. března v nočních hodinách (malajsijského času) při letu z Kuala Lumpuru do Pekingu. Poslední komunikace proběhla s letadlem zhruba ve chvíli, když bylo letadlo uprostřed cesty mezi malajsijskou pevninou a Vietnamem. Dnes se už bezpečně ví, že letadlo (pravděpodobně lidským přičiněním) záměrně změnilo kurz opačným směrem a letělo na západní pobřeží Malajsie do Malacké úžiny.

Vše o letu MH370

Odpovědi na podstatné otázky, nejčastější spekulace.

Boeing 777-200 společnosti Malaysia Airlines. Právě tento stroj se na začátku

Boeing 777-200 společnosti Malaysia Airlines. Právě tento stroj se na začátku března ztratil nad Jihočínským mořem.

Pravděpodobná trasa ztraceného Boeingu 777 malajsijských aerolinií.

Pravděpodobná trasa ztraceného Boeingu 777 malajsijských aerolinií.

Jak se později a naposled 10 dnů po zmizení ukázalo, letadlo zachytily malajsijské a i thajské vojenské radary. Malajsijská armáda to oznámila už tři dny po zmizení, ale oficiálně to trvalo týden, než byla informace potvrzena. A Thajci to řekli až toto pondělí, tedy devět dnů po zmizení letadla. Podle maršála Monthona Suchookorna thajské radary zachytily letadlo už při otáčce směrem na západ ještě nad Jihočínským mořem v čase 1:28 malajsijského času (0:28 thajského času), což odpovídá posloupnosti událostí, uvádí australský deník ABC (více zde - anglicky).

Druhý záznam z radaru v oblasti Andamanského moře (severozápadně od Malajsie) thajské úřady přesně časově neoznačily. A proč to řekli až teď? Zní to neuvěřitelně, ale prý proto, že se jich malajsijské úřady nezeptaly. K tomu došlo až toto pondělí 17. března. Následně thajská armáda vyhledala záznamy z radarů a předala je malajsijské straně. Podle Suchookorna letadlo nenarušilo thajský vzdušný prostor a ani tam nemělo namířeno, navíc Thajci netušili, co je to za stroj, protože byl neidentifikovaný.

Původně se spekulovalo, že thajský radar byl v době incidentu vypnutý, stejně jako radary na Andamanských ostrovech, které patří pod indickou správu, což uvedly i indické úřady. Dokonce i Malajsie říkala, že některé radary neměla v noci aktivní. Zcela pak mlčí Indonésie o svých radarech na Sumatře, která leží nedaleko od trasy letadla nad Malackým průlivem a nad Andamanským mořem.

Server AVHerald cituje malajsijského představitele, který opožděnou komunikaci s thajskou stranou popírá s tím, že se jedná o spekulace médií.

Přestože dva státy měly informaci o tom, že letadlo letělo z místa posledního kontaktu zcela jinam, tak první týden probíhala v oblasti Thajského zálivu v Jihočínském moři obří pátrací akce, které se zúčastnily desítky letadel a stovky lodí. Nic najít nemohly, jen se ztrácel čas.

"Zdravou a přátelskou situaci" v regionu pak dokresluje úterní zpráva BBC, podle které indonéské úřady nedaly povolení k přeletu svého území několika pátracím letounům, které čekaly na akci v Malajsii. Letadla patří Jižní Koreji, Japonsku, USA a dalším státům (více zde - anglicky).

Ani 11 dnů po zmizení letadla se neví, kde by mohlo být. Podle servisních záznamů z komunikace se satelitem Inmarsat se ví, že systémy letadla byly aktivní ještě osm hodin po startu, tedy v 8:11 malajsijského času. Z výpočtů vzdálenosti letadla od satelitu vyplynuly dvě možné trasy. Jedna zahrnuje oblast od severní hranice Thajska po Kazachstán, druhá pak oblast Indického oceánu od indonéské Jávy po jižní oblast oceánu asi 3 000 kilometrů západně od Austrálie.

Spekulace pokračují, jisté zatím není skoro nic

Světem se šíří mnoho spekulací, co se mohlo stát. Zatím ale není zcela jasné, jak proběhl první manévr, po kterém se letadlo otočilo na západ ze své trasy a není ani známý přesný pohyb letadla v regionu, kde ho - jak teď již víme - registrovaly radary dvou zemí.

Spekuluje se, že pilot se otočil z důvodu technické závady a mířil na letiště Langkawi, které leží v Malackém průlivu a dráha je přístupná přímo od moře. Do Kuala Lumpuru se podle této teorie nevracel, protože by měl v cestě Kameronskou vysočinu s až dvoukilometrovými kopci. Jenže už na východním pobřeží Malajsie by v případě nouze měl dvě letiště v Kota Bahru a s dlouhou dráhou v Kuala Terenggatu.

Americká stanice Fox News zase cituje generála Thomase McInerneho, podle kterého letadlo přistálo v Pákistánu (více zde - anglicky). Spekuluje se i o politickém aspektu, kdy kapitán letadla podporoval opoziční malajsijskou stranu, jejíž představitel byl den před odletem odsouzen na pět let za homosexuální chování. Někdo prý letadlo viděl přelétat nad Maledivami, spekuluje se nad nákladem v kargo prostoru (proč letadlo vezlo velkou zásilku tropického ovoce mangosten?), nebo se stále řeší několik cestujících.

V každém případě se letadlo nenašlo a oficiálně stále nikdo neví, kam letělo.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.