Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jak NEdiskutovat. Staňte se na internetu NEžádoucím

aktualizováno 
Mohou být diskuse pod články užitečnější než věčné dohadování ve Sněmovně? Nebo jde uživatelům o to, aby byli slyšet? Na co si dát pozor, abyste v diskusích nebyli za trotly?

Internetové diskuse se hemží osobními souboji, ke kterým by v běžné komunikaci nedocházelo.

Nudíte se? Nemáte v pracovní době do čeho píchnout? Zda se vám, že vám nikdo nenaslouchá? Lidé nerespektují vaše názory? Nikoho nezajímá, co si myslíte? Internetové diskuse jsou tu právě pro vás! Každý den vychází na www.idnes.cz desítky článků a pod nimi se otevírá prostor pro vaše příspěvky. Jakékoli.

Že nechcete články číst? Ale to přece vůbec nevadí! Beztak by vás to jen zbytečně zdržovalo, protože vy přece všechno, co ti pisálkové vyplodí, už dávno víte. Místo zbytečného čtení tak můžete své soupeře překvapit příspěvkem "PRVNÍ!". Nešetřete smajliky a grafickými emotikony. Hlavně ty s nevolností nebo krátkými kaťaty. Umožní vám lépe vyjádřit jemné nuance vašich myšlenek, nadávky všech jazyků a originální slangová slova jako 'RULEZ' a 'LOL' zase pomohou, aby vás ostatní uznávali. Titul "kápo diskuse" je již na dosah.

Tak to by mohl být začátek příručky, ze které někteří naši diskutující čerpali podklady pro své debatérské umění. Možná jste v textu poznali mnohé jevy, které jsou běžné nejen v diskusních fórech pod internetovými články. Vypadalo to tak na internetu vždy? Což nemůže bét u nás na statku jináč?

(ilustrační snímek)

Dnešní diskuse se vyvinuly z Usenetových "newsgroups" a bulletinových systémů z osmdesátých let. První webová fóra vznikla až v druhé polovině devadesátých let. Zdá se, že už od počátku byly diskuse sužovány nesouvisejícími a obtěžujícími zprávami. Nejstarší vykutaný spam je starý skoro 30 let, pochází z roku 1978. Označení SPAM (anglicky prejt) pak získal tento fenomén v roce 1993, údajně podle známé scénky Monty Pythonů.

Pro oddělení vážných a nevážných příspěvků v tehdy velice nepřehledné diskusi vymyslel pan Fahlman roku 1982 první smajlík. Od té doby diskuse urazily velkou dobu a stále neztratily svou oblibu, naopak, z původní akademické obce se po svém vstupu na web rozšířily mezi nejširší veřejnost.

K čemu slouží diskuse pod článkem?

Mohlo by to vypadat, že autoři nemají rádi diskusi pod článkem. Tak tomu ale není. Za sebe mohu říci, že diskusi rád čtu, připomínky ověřuji a článek podle nich opravuji. Někdy se dokonce mohu těšit z pochvaly, která mě povzbudí v další práci. A skrze diskuse už jsme s kolegy nasbírali jistě desítky námětů na články, a tak se čtenáři podílejí na obsahu periodika více než kdy v historii.


Poděkování čtenářům

Redakce Technet.cz děkuje všem slušným, věcným, milým a vtipným diskutujícím za jejich komentáře. Víme, že v porovnání s mnoha servery máme štěstí na inteligentní a věrnou čtenářskou základnu, a vaše komentáře pod články ozvláštňují a usnadňují naši práci.

V tomto článku poukazujeme (doufáme) s humorem na negativní i pozitivní jevy, kterých jste si jistě v diskusích sami všimli. V žádném případě to neznamená, že nemáme diskuse v oblibě. Naopak, právě proto, že nám na diskusích záleží, chceme využít i této příležitosti k jejich zušlechtění.

Diskuse má být doplněním článku. Čtenáři zde mohou sdělit své zkušenosti, ať už souhlasné, nebo nesouhlasné. Mohou upozornit na alternativní pohled. Poskytnout další odkazy, upozornit na vtipné souvislosti, nový vývoj událostí, podobný článek.

A ano, čtenáři mají možnost kritizovat to, co si v článku přečetli. Je to jedině užitečné. Samozřejmě že nechceme, aby na internetu visely nepřesné údaje a my pod nimi byli podepsaní. Ovšem je vhodné dodržet pravidla slušnosti. Obvykle se udává parafráze na anglické "love the sinner, hate the sin". Chovejte se slušně k autorovi, odsuďte nepřesný nebo (stává se, i když by nemělo) zcela špatný článek. Také nás můžete kontaktovat e-mailem, alespoň se k připomínce dostaneme dříve. A, kdo ví, čím to je, v e-mailu už lidé volí i věcnější tón.

Typologie

Každý člověk je jedinečný, nicméně internetové diskuse mají jakousi zvláštní moc proměnit dost lidi v typické zástupce některé z následujících kategorii. Těch kategorií je mnohem více, v odkazech najdete další podobně zaměřené příspěvky. A napadne-li vás nějaká další, podělte se o ni s námi. Kde jinde než v diskusi...

Korektoři titulků

Čtenáři, kteří nečetli článek, ale na základě titulku, maximálně perexu, vědí, o čem je a že je celý špatně. Obvykle mají dost času na to, aby sledovali diskusi a bránili se připomínkám čtenářů, kteří článek dočetli a vědí, že korektor je mimo mísu.

Militantní evangelizátoři operačních systémů

Nepamatuji si jediný článek o softwaru, kde by se v diskusi neobjevila nějaká připomínka toho, že jiný operační systém zvládá věci nesrovnatelně lépe. Jelikož většinou píšeme o v našich končinách nejrozšířenějším OS z rodiny Windows, připomínky se ozývají ze strany zastánců GNU/Linuxu.

A to je zcela v pořádku. Pokud diskusi obohatí o zajímavý pohled na dané téma, takovéto příspěvky jedině vítáme. Potíže nastanou, pokud dojde na urážky a na bezohledné "zvěstování jediné pravdy", které již nemá s diskusí nic společného. Popravdě si myslíme, že chování některých propagátorů (pozor, ne nutně uživatelů; jak nám potvrdili lidé znalí věci, někteří hlasití obhájci Linuxu evidentně vyzkoušeli maximálně pár Live CD) spíše celkovému povědomí o Linuxu škodí, než prospívá.

Totéž se týká vášní a svatých (žabomyších) válek, které vznikají kolem nástupu nových verzí Windows. Věcná diskuse je důležitá a i my často najdeme v diskusi podněty pro další články, nebo dokonce doporučení, která nám pomohou se rozhodovat. Ale věčné házení špíny nebo vynášení do nebe spojené s omíláním stále téže výtky či přednosti je směšné, nikam nevede a nikomu neprospěje. Ostatně, ať se nám to líbí, nebo ne, značná část obyvatel bude stejně spokojena prakticky s jakýmkoli moderním operačním systémem.

Jazykozpytci

Čeština je jeden z největších pokladů, který máme, a jsem všemi deseti pro její pěstování a ochranu. Pravopisné chyby a překlepy ve článku jsou tudíž mrzuté. Snažíme se jim zamezit a článek prochází jednou i více korekturami, než se dostane k vám. I tak se ale, jak víte, často stane, že je v článku překlep. Skutečně to není náš promyšlený útok na český jazyk ani spiknutí žurnalistické obce proti Jungmannovi a Dobrovskému.

Pokud je v článku chyba, sám autor je ten, kdo ji nejradši a nejrychleji opraví. Vytváření textu je naše zaměstnání a chceme se v něm zlepšovat. Když tedy v textu najdete chybu, máte dvě možnosti, jak nás na ni upozornit. Pokud byste rádi, abychom chybu opravili co nejdříve, napište nám na náš redakční e-mail jmeno.prijmeni@idnes.cz, případně přes Vzkaz autorovi. Jiná věc je, pokud vám jde především o to, aby se o chybě dozvědělo co nejvíce lidí a aby se o chybě vědělo i poté, co bude opravena. Pak je jedinou správnou volbou diskuse pod článkem. A když už chybu opravujete, nezapomeňte udělat ve svém příspěvku pár překlepů. Nebojte, on vás na ně někdo z diskutujících laskavě upozorní.

Personalista

Čas od času si některý čtenář řekne, že on by článek napsal mnohem lépe, a vyvodí z toho nezpochybnitelný fakt, že by si darmožrout redaktor měl sbalit svá pisátka a uvolnit místo novým. Podobně jako u jiných příspěvků, i zde je kritérium k rozsouzení serióznosti jednoduché: anonymita. Pokud někdo bez podpisu napíše, že on by to zvládl lépe, jen napadá ze zálohy a snaží se druhé ponížit. Jestli vás skutečně svrbí spisovatelské střevo, kontaktujte šéfredaktora. Navrhněte zajímavé téma, zpracujte článek a hned je o čem mluvit. Kdoví, už za pár dní budete možná moci sami vychutnat to privilegium číst diskusi pod svým článkem na Technet.cz.

Zábavní jsou také čtenáři, kteří by na místě našeho šéfredaktora už většinu redakce vyházeli.

Političtí komentátoři

Člověk je od Boha nadán kreativitou a fantazií, kterou mu mohou ostatní živočichové závidět. Vždyť kdo jiný by dokázal spatřit politickou propagandu či sexistickou nebo xenofobní narážku za článkem o prvním radaru nebo konstatováním, že se letadlo zřítilo do moře, když je řídil ten a ten pilot? Politická korektnost je důležitá složka mezilidské slušnosti, ale nesmí vést k autocenzuře.

Ochránci svobody slova

Napsali jste urážlivý příspěvek a on z diskuse zmizel? Cenzura! Skandál! Volejte Ústavní soud... Ale kdepak. Tím, že přispíváte do diskuse, souhlasíte s jejími podmínkami. Pokud je porušíte, může být vás příspěvek vymazán, aby se zachovala úroveň diskuse.

Kdyby to tak nebylo, pak teprve by došlo k porušení zákona, vždyť soukromý subjekt by byl nucen, aby na své náklady zveřejňoval cizí texty i proti svému souhlasu.

Pokud máte nějaký text, který chcete protlačit ke čtenářům, založte si třeba vlastní blog. Je to snadné, zdarma, a pokud nebudete porušovat zákony a podmínky daného provozovatele, můžete si psát, o čem chcete. A až vám někdo zaspamuje diskusi, budete ještě rádi za to, že můžete otravné příspěvky vymazat. Mimochodem, až si blog založíte, nezapomeňte nám mailnout adresu - rádi něčím konstruktivním přispějeme do diskuse...


Fórum čtenářů Technet.cz

Všimli jsme si, že čtenáři mnohdy pod články diskutují o souvisejících problémech a otázkách, které mají, na rozdíl od zpravodajského článku, nadčasovou platnost? Proto Technet.cz před časem spustil Čtenářské fórum. Registrovaní uživatelé zde mohou zakládat nová diskusní vlákna a naplno využít možnosti internetových diskusí. Pod článkem pak můžete třeba odkázat na příslušné fórum nebo můžete žhavou výměnu názorů do fóra přesunout. Neděláme si pochopitelně ambice konkurovat serverům, které jsou zaměřené výhradně na diskusni vlákna, nicméně doufáme, že vám služba přijde užitečná.

Fórum Technet.cz


Netiketa v kostce

Netiketa vznikla v roce 1995 jako dokument RFC 1855. Netiquette, tedy etiketa na síti, je minimálním souhrnem toho, co by měli slušní lidé brát v potaz při elektronické komunikaci. Z tohoto minima jsme vycucli to nejdůležitější:

  • Respektujte pravidla daná poskytovatelem služby a zákony dané země (zemí).
  • Buďte konzervativní v tom, co posíláte, a liberální v tom, co obdržíte.
  • Než odešlete reakci, přesvědčte se, že jste nepřehlédli něco, co už psali lidé před vámi.
  • Nepoužívejte formulace, které byste nepoužili v diskusi s dobrým známým při osobním setkání. Slušnost není slabost.
  • Nepoužívejte jen velká písmena, VYPADÁ TO, ŽE KŘIČÍTE.
  • Používejte prosím políčko předmět, jak v diskusi, tak v e-mailech, pomáháte tím udržet přehlednost
  • Vyvarujte se osobních invektiv. Nesouhlasné příspěvky či upozornění na chybu by měly útočit na nepravdivost tvrzení, ne na jejich autora.
  • Zachovejte si smysl pro humor. Bude se vám hodit nejen na internetu...

Netiketa (Wikipedia.org) a Netiketa (hoax.cz) link

Fanoušci, hláškaři

Naše oblíbená skupina. Pod článkem o žárovce připomenou, že ji vynalezl Jára Cimrman, autorovi vyčtou, že má mozek velikosti zaječích varlat (prý citát z Červeného trpaslíka) a diskutujícího povzbuzují parafrází na "Vydrž, Prťka, vydrž!" Ač často zcela nesouvisející, jejich citáty jsou dalším důvodem pro to, abychom si četli diskuse pod články nejen našimi, ale i našich kolegů. Děkujeme.

Suchaři

Aniž bych chtěl cokoli vyčítat, nedostatek smyslu pro humor mě někdy dokáže nadzvednout mnohem více než jeho přehršel. Když mi jeden z diskutujících vážně tvrdil, že uvádím veřejnost v omyl tím, že cituji Jaroslava Cimrmana, nevěděl jsem, zda jde o recesi, či ne (dodnes doufám, že ano). Ale když jsem musel na nátlak čtenáře stáhnout citát o tom, kdo podle humoristy Davea Barryho vynalezl počítačovou klávesnici...

Odhalovači reklamy

Není od věci vyjádřit podezření nad metodikou redakčního testu, kritizovat absenci té či oné značky nebo se zeptat na upřesnění informací ve článku. Diskuse také nabízí prostor pro poskytnutí alternativního pohledu. Nicméně slepé a bezmyšlenkovité označování každého článku coby "píárka" (od spojení PR - public relations) je spíše směšné a paranoidní. To bychom nesměli psát vlastně nic pozitivního. Testům věnujeme velkou část svého volného času, a takováto osočení nás nepotěší.

Brouk Pytlík

"Takže autoři - kašlete na brouky Pytlíky (co všechno vědí, všechno znají a od všeho mají klíče) v diskusích," to je (přibližně) věta jednoho čtenáře s přezdívkou iuos, která dala vzniknout této velice obsáhlé kategorii. V anonymní diskusi není problém vydávat se za zkušeného síťaře, programátora, kvantového fyzika, úspěšného managera, linkového pilota a linuxového guru v jednom. Zádrhel je v tom, že vám to málokdo zbaští.

Spammeři

Čas od času se objeví "diskutér", který se rozhodne graficky zkrášlit jinak nevýraznou stránku a počne ji tapetovat smajlíky či reklamními sděleními. Snažíme se takovýmto incidentům zabránit, pomoci nám v tom ostatně můžete i vy - nereagujte prosím na takové příspěvky. Místo toho je prosím označte pomocí odkazu "nevhodný příspěvek" a někdo z redakčního týmu se postará o jejich odstranění.

Flameři

Některým lidem připadá diskuse příliš nudná, nebo dokonce mrtvá. Rozhodnou se ji tedy oživit a trochu ji rozdmýchat. Vždy najdou nějaký oheň, do kterého se dá přilít olej. Důležité je, aby téma odvedli co možná nejdál od původního článku.


Příručka flamera - pokračování

Už umíte zahltit diskusi kvantem svých příspěvků, a zatímco vaší soupeři ještě čtou článek, vy jste o mnoho kroků napřed. To vám ale v žádném případě nemůže a nemá stačit. Abyste si svůj náskok udrželi, musíte být aktivní. Nejlepší obrana je útok, a kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde. Nejlépe je zaměřit se na autora daného článku. Zkuste si na chvíli odmyslet, že je to člověk, kterého možná potkáváte denně v metru. Pro vás je to nepřítel číslo jedna. Všechny trumfy jsou na vaší straně: zatímco autor pod článkem zveřejňuje své jméno a je za obsah zodpovědný, vy se můžete skrýt za přezdívku, nebo, raději, zůstat zcela v anonymitě. Je to strategické, je to fér a je to odvážné. Můžete statečně říci úplně cokoli a bez jakéhokoli rizika. Věřte nám, mnohé to usnadní a pomůže vám to osvobodit vaše opravdové vnitřní já. Budete mít sami že sebe radost.

Ale proč se omezovat jen na autora? Na internetu je mnoho dalších diskutujících. Velká část z nich nečetla tento návod, snaží se věcně argumentovat, přispět k tomu, aby byl článek kvalitnější, zachytit v komentářích své vlastní zkušenosti, doporučit ostatním čtenářům další zdroje informací, žádat autora článku o doplňující informace. Někteří dokonce klesnou tak hluboko, že má jejich příspěvek souhlasný, až nadšený tón. Pozor! Této pozitivní a lákavé pasti se musíte vyhnout, dali byste tak najevo svou slabost a v očích ostatních diskutujících ztratili svůj pracně vydobytý titul! Namísto toho využijte jejich slabosti, tedy slušnosti, k tomu, abyste prosadili svou. Doufají, že se v diskusi dozvědí něco nového a zajímavého. To jim nesmíte dopřát.

Jejich věcné argumenty mohou znít naléhavě, mohou vás dokonce brát s humorem nebo shovívavou ironií. Nevzdávejte se. Stáhněte je na svou úroveň a neustaňte, dokud nebudete mít ve všech vláknech diskuse poslední slovo. Vaše trpělivost je vaší hlavní zbraní. Ne všichni mají tolik času jako vy a nic vám nebrání, abyste ve zdánlivě mrtvé diskusi pod několik dní starým článkem slavil svůj vítězný triumf.

Závěr

Diskuse pod články je služba iDNES.cz vám, našim čtenářům. Proto je nutné, aby nebyla plná nesouvisejících příspěvků, pak přestává plnit svou úlohu a je nepřehledná. Je tedy třeba některé skutečně stupidní, urážlivé či jinak podmínky porušující příspěvky odstraňovat. Velká slova o cenzuře přitom nejsou na místě: tím, že do diskuse přispíváte, souhlasíte s jejími podmínkami.

Internet je podle Vintona Cerfa jakýmsi odrazem společnosti. Sám přiznává, že je často překvapen a ne potěšen tím, co internet o společnosti vypovídá. Zároveň přináší web nové možnosti, jak lidi, jejich nápady, názory a myšlenky propojovat Jsme vděční slušné většině diskutujících čtenářů za jejich příspěvky pod články. Díky! Píšeme pro vás.

A těšíme se na dnešní diskusi, máme tušení, že by mohla být zajímavá :-)

Odkazy

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Skleněný most na hoře Yuntai
Infarktový žertík vyděsil turisty na skleněném mostě, kilometr nad zemí

Turisty v čínské provincii Hebei vyděsil žertík provozovatelů skleněného mostu na hoře Yuntai. Ve výšce více než 1 000 metrů nad zemí to musí být hrozivý...  celý článek

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou v Berlíně

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

Výpadek Facebooku 11.10.2017.
Je snad konec internetu? Facebook i Instagram mají výpadky

Uživatelé v USA i jinde na světě hlásí nedostupnost sociálních sítí Facebook a Instagram.  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.