Záruční podmínky

Záruční podmínky | foto: Profimedia.cz

Pozor na záruky notebooků, mohou trvat třeba jen jeden rok

  • 47
Kupujete nový notebook? Kupujete ho v zahraničí? Nevyznáte se v záručních podmínkách? Chcete ho koupit jako právnická osoba a nevíte, jak to vypadá se zárukou? Víme vše co potřebujete vědět o servisech.

Někteří výrobci notebooků rozdělují záruku pro dvě kategorie kupujících. Ze zákona musí poskytovat běžným kupujícím bezplatný servis 2 roky, při prodeji přenosných počítačů firmám ale někdy využívají obchodního zákoníku a standardní záruku pak zkracují na jeden rok. V následující tabulce jsou největší výrobci s popisem, jak to u nich vypadá. Přikoupení záruky je možné vždy.

 Výrobce Záruka
 Acer  2 roky pro fyzické i právnické osoby; možnost přikoupení on-site záruky
 ASUS  2 roky pro fyzické i právnické osoby
 Dell

 standardně 2 roky záruka NBD; mnoho dalších voleb za příplatek

 Fujitsu Siemens Computers  2 roky pro fyzické i právnické osoby, 3 roky on-site na řadu LIFEBOOK
 Hewlett-Packard  1 rok pro právnické, 2 roky pro fyzické osoby, 3 roky u vybraných firemních produktů (napřiklad tablet 2710p)
 Lenovo  firemním zákazníkům standardně 1 až 3 roky, fyzickým osobám 2 roky
 Sony VAIO  2 roky pro fyzické i právnické osoby
 Toshiba  2 roky pro fyzické i právnické osoby, možnost přikoupení on-site záruky
 UMAX   2 roky pro fyzické i právnické osoby

Co znamená NBD, on-site nebo další výrazy, kterými se výrobci předhánějí?

Výraz  Vysvětlení 
 Carry-in  notebook musíte při poruše sami odnést do servisu / prodejci
 Collect&Return   servis zajistí vyzvednutí i vrácení vašeho notebooku přepravní službou
 On-site  servisní technik přijede k zákazníkovi a opravu provede na místě
 NBD   Next Business Day označuje dobu odezvy servisu, nejpozději druhý pracovní den od nahlášení závady

NBD je zpravidla spojena s on-site zárukou - nejpozději druhý pracovní den přijede technik a začne řešit závadu. Samotná on-site záruka tedy nemá přesně definovanou dobu, do kdy bude problém u zákazníka řešen. Více o servisech a jak se chovat při reklamaci naleznete ZDE. Většinou lze očekávat nejnižší formát záruky, tedy Carry-in.

Příplatky a rozšíření záruk
Z nabízených příplatkových služeb zaujalo především Lenovo, které nabízí službu Lenovo Protection. Ta spočívá v pojištění proti náhodnému poškození jako třeba pádu, odložení notebooku na střechu auta nebo rozšlápnutí displeje apod. Cena takové ochrany stojí od 690 korun na rok až 4690 korun za tři roky. Tyto ceny platí při formátu Carry-in. Za on-site a 3 roky trvání služby zákazník zaplatí 5490 Kč.

Nejvíce vstřícný k zákazníkům je Dell, který i u nejlevnějších modelů nabízí standardně záruku NBD. V řadě Latitude poskytuje v základu dokonce 3 roky, rozšířit jí lze v některých případech až na 5 let. U notebooků Vostro je v konfigurátoru uvedena záruka jen 1 rok NBD, popisek je ale chybný. Z Dellu jsme byli ubezpečeni, že jde o 2 roky NBD dle platných zákonů, o čemž se i zmiňuje poznámka drobným písmem nad přislušnou položkou. ASUS a Fujitsu Siemens zase u všech modelů nabízí bezplatné vyzvednutí kurýrem Collect&Return. Toshiba umožňuje rozšíření záruky až na 4 roky.

Jak je to při koupi v zahraničí
Poslední tabulka pak ukazuje, jak se výrobci chovají při reklamaci notebooku koupeného v zahraničí. Většina informací je převzata z tohoto článku.

 Výrobce  Podmínky 
 Acer

Standardně platí rok mezinárodní záruka Travellers Warranty pro Aspire, TravelMate a Ferrari; platí při délce pobytu kratší než tři měsíce, jinak platí záruka lokální v zemi nákupu. Cestovatelskou záruku lze rozšířit až na tři roky produktem Acer Advantage, a to včetně náhodného poškození produktu. Cestovatelská záruka platí všude, kromě domovské země cestovatele. Pokud tedy koupíte notebook například v USA a máte bydliště v České republice, nemůžete zde na notebook cestovatelskou záruku uplatnit.

V rámci Evropské unie platí jednotná záruka – výrobek zakoupený kdekoliv v Evropě můžete reklamovat v České republice. V případě, že produkt nebyl zakoupen v Česku, je nutné ověřit u prodejce přes místní lokální zastoupení věrohodnost prodejního dokladu (servis Acer v České republice zná prodejce v České republice i na Slovensku, ale běžně ne například ve Francii), což je jediná část procesu, která může opravu prodlužovat.

 ASUS Celosvětová záruka 2 roky. Pozor - ASUS Eee není notebook, ale zařízení typu MID
 Dell

Při koupi se vyplňuje rovnou místo, kde se budete produkt používat. Notebook Dell se zakoupenou službou ProSupport lze bezplatně registrovat pro servis v jiné zemi, kde má Dell vybudované servisní zázemí (přímé zastoupení). Například z USA tak lze registrovat Česko. Doporučujeme nejdříve ověřit, jestli je daný typ zařízení nebo služba v cílové zemi též nabízena.

Například při zakoupení nového notebooku se zárukou 3Years NBD není u nás problém s uplatněním záruky. Ale někteří prodejci v zahraničí používají i jiné formy záruky, například „Parts only“ (pouze součásti), „3month only“ (jenom tři měsíce) aj. S těmi mohou mít zákazníci v Česku problémy.

 Fujitsu Siemens Computers Různá záruka podle typu produktu a záruky. Pro notebooky LIFEBOOK platí celosvětová, pro ostatní produkty (Esprimo, Amilo, Scaleo aj.) je záruka celoevropská, respektive EMEA (Evropa a Blízký východ) dle typu záruky. Celosvětovou záruku nelze uplatňovat ve všech provozovnách, ale pouze v centrálních servisních střediscích. Vždy platí délka a formát záruky pro zemi zakoupení. Notebooky zakoupené například u nás tak mají standardně dvouletou záruku Collect&Return kdekoli v Evropě. Pokud v jiné zemi FSC neposkytuje stejný formát záruky, bere se nejbližší podobný. Délky a formáty záruk FSC v jednotlivých zemích jsou ZDE.
 Hewlett-Packard Výrobek je standardně opravován v těch zemích, kde je také nabízen stejný model k prodeji. Lze také dokoupit celosvětovou záruku na firemní produkty, která zákazníkům zajistí opravu v zemích se servisním zastoupením HP. Vady způsobené při dopravě výrobku je nutné řešit s prodejcem.
 Lenovo Všechny počítače a monitory Lenovo mají v základní výbavě záruku platnou pro celý svět. Pokud  v dané zemi Lenovo neposkytuje stejný formát záruky, bere se nejbližší podobný.
 Sony VAIO Celosvětová záruka platí jen v určitých regionech, je nutné se informovat při koupi. Pro výrobky zakoupené na území EU platí jednoletá záruka, pozor na konkrétní záruční podmínky.
 Toshiba

Záruka poskytována podle konkrétního typu. V případě požadavku na vrácení peněz nebo výměnu za nový kus (v rámci záruky) se musí uživatel obrátit na původního prodejce.