Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vrací se legendární a tak trochu záhadné kolo Sobi 20. Už není pro děti

Zná ho každý, kdo v osmdesátých letech dvacátého století prožil dětství nebo pro svou ratolest tehdy sháněl jízdní kolo. Sobi 20 se nyní vrací do ulic jako městské kolo ryze česko-slovenské výroby.

Sobi 20, lidově zvaný sobík, bylo kolo určené pro děti do 12 let. Často však sloužilo mnohem déle, protože vyrůst do plnokrevného favorita nebo esky si mohlo dovolit jen několik málo šťastlivců, kteří se dostali k těmto hluboce podpultovým komoditám.

Jak moc byla v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století kola jako Favorit F 25 vzor 302 nebo Eska vzor 470 nedostupná, ilustruje nejlépe příhoda úspěšného cyklistického závodníka a nyní obchodníka s jízdními koly a velopříslušenstvím Roberta Štěrby.

Když v sedmdesátých letech Štěrba vyhrál jakýsi dorostenecký cyklistický závod, měl jako vítěz obdržet právě kolo favorit. Na vyhlášení se sešla celá smetánka včetně vysokých místních představitelů strany a města. Štěrba však tehdy obdržel pouze obligátní karafiát a jakýsi poukaz, na který si mohl kolo vyzvednout, až jednou bude na skladě. Bylo za půl roku. Ani tehdejší straničtí funkcionáři prostě nedokázali kolo do soutěže sehnat. A právě z tohoto nedostatku a samozřejmě nejen z něj „profitovaly“ jiné značky kol.

Uvozovky jsou zcela zcela na místě. Bavíme se totiž o centrálně plánované ekonomice v době hlubokého socialismu. Sobi 20, Favorit F 25 vzor 320 i závodní F1 Tv vzor 320 nebo Liberta Tourist 28, dívčí Eska vzor 471, dámské cestovní Lady 26 vzor 750, mládežnické Cantilever 124 vzor 828 (829) nebo třeba další legendární cyklotrialový teréňák RMX 20 se vyráběly v národních podnicích Eska Cheb a jeho pobočném závodě Favorit Rokycany, případně ve Velamosu Sobotín nebo národním podniku Továrny dětských vozidel Mělník. Konkrétně Sobi 20 pochází z Velamosu Sobotín. A tady začíná ona v titulku zmiňovaná záhadnost.

Víte něco o Sobi 20?

Znáte někoho, kdo se na výrobě Sobi 20 přímo podílel nebo o ní něco zajímavého ví? Ozvěte se nám na adresu: jan.kuznik@idnes.cz.

Ačkoliv je to teprve pár let, mnoho informací k výrobě tohoto legendárního kola získat nelze. Pamětníci si nepamatují a někteří si vzpomenout z nějakého důvodu nechtějí. Jak a proč kolo přišlo na svět, kolik se ho prodalo a zda bylo například úspěšné v zahraničí, se nám zjistit nepodařilo. Obešli jsme sběratele i pamětníky a zatím nic. Stále ještě jsme však nevyčerpali všechny možnosti.

Dnes je problém sehnat byť jen obyčejný katalog jízdních kol z té doby. „Katalogy se tehdy prostě nedělaly. Favority a esky nebyly k sehnání a nebyl tedy ani důvod tisknout katalog, ze kterého by si zákazník mohl vybrat,“ vysvětluje sběratel historických kol Jiří Uhlíř. Nebylo z čeho vybírat, a co první dorazilo do prodejny, to vděčný tatínek nebo maminka koupili. I když chtěl synáček favorita, mnohdy se musel spokojit jen s nějakou dostupnější verzí esky. Sobi 20 pak plnilo úlohu relativně dostupného dětského kola a kvůli zmíněnému nedostatku často i kola dorosteneckého.

Dobový katalogový list Sobi 20 GT. Tento model byl určen pro starší děti do 12 let.

Spolu s dalšími modely kol řady Cantilever a Pionýr bylo pravděpodobně reakcí Velamosu na popularitu stylových amerických městských kol, která v sedmdesátých letech brázdila ulice nejen Texasu. Jak se však Velamosu na zaoceánském trhu vedlo, opět nevíme.

Návrat na jiný, dospělý trh

Ten nápad se zrodil v hlavě Michala Homoly a Jiřího Kuchaře. Ten první už má s jízdními koly své zkušenosti, dováží do Česka skládačku Strida a sám vymyslel, navrhl a vyrobil unikátní koloběžku Sixteen. Kuchař zase vlastnil ochrannou známku Sobi 20 a s výrobou koloběžky všemožně pomáhal. Když jednou přišla na „sobíka“ řeč, chyběly do spuštění výroby už jen měsíce. Pánové se dohodli a první prototyp legendárního kola s vysokými řídítky byl na světě do půl roku. Stejně jako u prototypu, tak během sériové výroby se maximum komponent vyrábí v Česku a na Slovensku.

Podíváte-li se na toto kolo Velamosu Cantilever 131 a pouliční fotografie ze sedmdesátých let USA odkázané v článku, pochopíte, kde se československý státní podnik inspiroval.

Vše šlo hladce, protože jak poznamenal hlavní autor myšlenky Michal Homola, konstrukce kola mnoho vylepšení ani nepotřebovala. Nové Sobi 20 vyrobili podle původního kola, které pořídili v bazaru. Dobové plány se totiž nedochovaly nebo nejsou dostupné. Konstruktéři se drželi poměrně přesně původní předlohy, ale z logických důvodů nejde o úplnou kopii. Sobi 20 totiž bylo dětské kolo a Homola s Kuchařem se rozhodli vyrábět městské kolo pro dospělé.

Nejprve tedy bylo nutné prodloužit rozvor kol o osm centimetrů. Autoři také museli zpevnit zadní stavbu a zvětšit průměr sedlové tyče tak, aby na kole mohli jezdit i opravdu vysocí zákazníci. Co naopak z původního sobíka zůstalo, je průměr kol dvacet palců (odtud i číslovka v názvu).

Oproti původnímu jednorychlostnímu Sobi bude nově k dostání i třírychlostní verze s nábojovou převodovkou Shimano Nexus. Brzda typu „torpedo“ (jak si ji každý uživatel jistě pamatuje) nebude chybět ani u tohoto modelu. Nezměněna pochopitelně zůstala i charakteristická plocho-oválná trubka spojující hlavovou a sedlovou část. Ta dává kolu dostatečnou tuhost a stejně jako kdysi umožní i dnes majitelům kola překonat i jiné než rovné asfaltové cesty.

Sobi 20 se bude prodávat ve čtyřech barevných odstínech.
Sobi 20 se bude prodávat ve čtyřech barevných odstínech.
Řetěz, blatníky i ráfky jsou vždy lakovány v odstínu barvy rámu.

A pochopitelně zůstávají i charakteristická řídítka. Ačkoliv existovala i verze s obyčejnými, nižšími řídítky, populární se stala právě tato vysoká. Podle některých pamětníků dokonce Sobi 20 po těchto řídítkách dostalo své jméno. Podklady k tomu však neexistují a zdá se pravděpodobnější, že název kola je odvozen od jména města, kde se sobík vyráběl - Sobotín.

Cena základního jednorychlostního sobíka bude 7 990 Kč. Třírychlostní vyjde na 9 990 korun. Sobi se bude prodávat ve čtyřech barevných provedních a nejen detailisté jistě ocení, že vždy podle vybraného odstínu je nalakovaný řetěz i ráfky. Hmotnost kola se pohybuje podle výbavy kolem 13 kilogramů.

Skládací sobík

Už od začátku uvažovali Homola a spol. o skládací verzi kola. Do města na trhy i na dovolenou do kufru auta. Největší výzvou jsou pak právě ony zmiňovaná vysoká řídítka. Pro ně konstruktéři vyvinuli vlastní skládací představec, který chtějí v budoucnu nabídnout k samostatnému prodeji i ostatním zájemcům. Vlastní bude i samotný skládací mechanismus kola. Zatím mají lidé z Homolova týmu za sebou tři vývojové verze.

Chystá se také výroba příslušenství do města. Proutěný nákupní košík na řídítka, univerzální taška, nosič dozadu, retro zvonek a další.

Autor:
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 28 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi je 1 příspěvek

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 14 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...