Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Sedm problémů, které vám zaručeně zkazí fotku. Vyřešte je s námi

  0:30aktualizováno  0:30
Máte příšerně tmavé fotky? Sundejte krytku! Podíváme se také na blesk, korekci expozice, červené oči a úpravy fotografií na počítači. Přinášíme přehledné rady pro začátečníky a mírně pokročilé.

Rady pro zvídavé začátečníky, kterým základní funkce nestačí. | foto: Profimedia.cz

Také jste slyšeli, že proti slunci se nemá fotit? Přitom pokud si přibleskneme, může být portrét s prosvítajícím protisluncem velmi zajímavý. Myslíte, že když fotíte na sněhu, musíte fotku ztmavit, tedy podexponovat? Častý omyl - ve skutečnosti je na místě korekce expozice směrem vzhůru, jinak bude šedý i čerstvě napadaný sníh. V tomto článku chceme ukázat několik základních principů, kterými je dobré se při fotografování řídit, několik tipů, které vylepší vaše fotky.

Článek je určen především začínajícím fotografům a těm, kteří by rádi fotili i jinak než na "automat". Pokročilejší fotografové zde asi nic nového nenajdou, ale budou na vás, začátečníky, čekat v diskusi a jistě rádi zodpoví vaše dotazy...


Nejčastější fotografické problémy

...a jak jim snadno předejít

  1. Fotka je rozmazaná
    Pravděpodobně jste fotili na příliš dlouhý čas. Zkuste zvýšit citlivost, podexponovat, případně doblesknout. Možná jste jen cukli foťákem dřív, než fotku vyfotil. Po zmáčknutí spouště chvíli nehybně počkejte, možná foťák ostřil, protože jste fotili bez namáčknutí spouště.
  2. Fotka je příliš světlá
    Nejspíše pomůže snímek podexponovat, případně nastavit manuálně kratší čas nebo vyšší clonu. Smiřte se s tím, že dynamický rozsah je omezený, takže jasnou oblohu a budovu ve stínu na jedné fotce mít obvykle nemůžete.
  3. Fotka je příliš tmavá
    Opět může pomoci korekce expozice. Pokud jsou "hlavní objekty" v dosahu blesku, aktivujte jej. Také vyšší citlivost může přispět ke světlejší fotce, pozor na šum.
  4. Postavy mají červené oči
    Tento nepříjemný problém můžete vyřešit buď předbleskem (korekce červených očí v rámci nastavení blesku fotoaparátu), nebo dodatečnou úpravou na počítači.
  5. Posíláte několikamegovou fotku e-mailem
    Pokud nechcete přátelům zahltit schránky, fotky napřed zmenšete, je to jednoduché.
  6. Fotky leží na pevném disku bez ladu a skladu
    Pořádek musí být. Přehledně své fotografie uspořádejte do složek hned, jak je do počítače nahrajete. Příslušný software vám pomůže.
  7. Foťák se zasekl a nereaguje, objektiv je zamlžený
    Ajaj, že vy nosíte foťák jen tak v ruce, i když lyžujete? Vyjměte baterie a nechte fotoaparát zcela vyschnout. Nejjistější bude jej zanést do servisu, pokud je problém vážnější, případně mechanického rázu. Zkuste problému předcházet lepší péčí, co takhle třeba koupit pouzdro?

Možná jste pod stromečkem našli nový digitální foťák, možná svůj kompakt máte v kapse už víc než rok, zatím jste ale neměli čas prozkoumat jeho funkce a manuál je někde ve skříni spolu s návodem na ovládání mikrovlnky. Je nejvyšší čas, abyste se se svým foťákem  pořádně seznámili. Je totiž pravděpodobné, že skrývá právě ty funkce, které zoufale potřebujete: prosvětlí tmavou fotku, zabrání červeným očím a dá do pořádku barvy.

True

Fotografie znamená "kresba světlem", a tak je jasné, že kde není světlo, není fotka. Dnes už sice fotografové nemusí zkušeným okem kontrolovat sluneční svit a zpaměti počítat, jakou clonu a čas nastavit, nicméně základní pochopení těchto pojmů a s nimi svázaných dopadů na výslednou fotku se vám bude hodit i při využívání automatických režimů.

Noční panorama

Takhle fotoaparát při nočním focení raději nedržte - výsledek bude rozmazaný. Místo toho jej položte na nehybnou podložku nebo použijte stativ. Pomůže také mírná podexpozice, je koneckonců tma, tak proč by měla fotka celá svítit jako ve dne?

Každá učebnice se snaží k této problematice přistoupit trochu jinak. Tak to zkusím i já. Následující tabulka se na každé z nastavení (clona, čas, citlivost, korekce) dívá z pohledu světla. Přinese nastavení více světla, nebo méně světla do výsledné fotky?

Tabulka shrnující světlost a tmavost fotografií v závislosti na cloně, čase, citlivosti a korekci
 tmavší světlejší 
vyšší clonové číslo
(např. f/16)
nižší clonové číslo
(např. f/2.8)
  • čím vyšší clona, tím méně světla dopadá na čip - a tím tmavší fotografie je
  • vyšší clona znamená vyšší hloubku ostrosti
  • hodí se třeba pro fotografování krajiny nebo architektury
  • nižší clona pustí více světla
  • znamená také nižší hloubku ostrosti, což se hodí při portrétu (rozostřené pozadí, ostrý obličej)
  • při focení za špatných světelných podmínek usilujeme obvykle o nízkou clonu
krátký čas
(např. 1/1 000 sec)
dlouhý čas
(např. 1/10 sec)
  • čím kratší expoziční čas, tím méně času má světlo kreslit
  • krátký čas ale nejlépe "zmrazí" pohyb, a hodí se tak k focení sportu a vůbec jakékoli akce
  • čas 1/250 a kratší umožní zachytit krásně ostré kapičky vody, vlající vlasy či zrnka písku
  • pro krátké časy ovšem potřebujete hodně světla, případně blesk (synchronizace obvykle 1/250 sec a delší)
  • dlouhé časy dovolí, aby i málo světlá scéna na fotce vynikla v celé své kráse
  • dlouhý čas má ale svá rizika - pohybující objekty se rozmažou... Toho můžete využít například pro zdůraznění pohybu a emotivní atmosféru
  • horší to je s celkový rozmazáním vzniklým třesoucí se rukou, která fotoaparát drží. Pokud fotíte z ruky, snažte se využívat časy 1/30 a kratší
  • při delších časech si fotoaparát podepřete, opřete, případně použijte stativ
nízká citlivost
(např. 100 ISO)
vysoká citlivost
(např. 1 600 ISO)
  • nízká citlivost znamená nízký šum
  • nejnižší citlivost se hodí všude tam, kde je dostatek světla a nejsou nutné kompromisy (jasný den)
  • nízká citlivost je vhodná také při dlouhých expozicích se stativem
  • vysoká citlivost přináší vysoký šum. Vyzkoušejte u svého fotoaparátu, kam až jste ochotni zajít. Obvykle bývá poslední použitelná hodnota ISO 800 nebo ISO 1 600, pak už je barevný šum neúnosně rušivý
  • vysokou citlivost nastavte tehdy, když nemůžete použít blesk (viz kapitolka o blesku)
podexpozice
(např. korekce expozice -1.0 EV)
přeexpozice
(např. korekce expozice +1.0 EV)
  • podexpozici používáme tam, kde automatická expozice udělá ze snímku nepřirozeně světlou scénu. Například pokud fotíme v divadle nebo v tmavém lese, nemusíme se bát nastavit korekci expozice - 0.5 EV (i více)
  • podexpozici můžeme použít i v případě, že se na fotce vyskytuje příliš "vypálených" bílých míst, tzv. přepalů; podrobněji o přepalech v příštím díle
  • podexpozici využívám i v tmavých prostorách, kde nechci používat blesk a chci, aby mi automat nabízel alespoň trochu udržitelné expoziční časy
  • korekci směrem ke světlejší fotografii použijeme tam, kde automatika ztmavuje, tedy v extrémně světlých scénách: sjezdovka, bílá místnost apod. Jinak budeme mít sníh i stěny "zprůměrovaně šedé". Korekci nepřeženeme, aby nedošlo k přepalům, ale nějakých +1.0 EV půjde
  • přeexpozici můžete využít také k uměleckým efektům (high-key fotografie)


Jak tabulku použít

Každá situace je něčím specifická a nastavení expozice se musí přizpůsobit nejen této situaci, ale také našemu fotografickému záměru. Přitom hodnoty jsou navzájem provázané. Pokud tedy chci dosáhnout dvakrát kratšího času, musím zvolit dvakrát vyšší citlivost (nebo dvakrát nižší clonu). Pokud chci rychle snížit čas, mohu sáhnout po korekci expozice, která sníží celkovou světlost obrázku. Mnohé fotoaparáty umožňují nastavit režim, kdy měníte pouze clonu nebo pouze čas a automatika dopočítává druhou hodnotu (priority clony - Av, priorita času - Tv). Pak se podle záměru rozhodněte, na čem vám záleží. Příklady osvětlí více:

  • Fotíte noční krajinu? Limitující je zde nízká světelnost, tu neumluvíte. Reagujete na ni zvýšením času expozice. Nezapomeňte, je to krajina, takže clonu potřebujete nechat trochu vyšší. No a teď buď máte stativ, pak necháte citlivost pěkně nízkou, nebo stativ nemáte, a budete ji proto muset i za cenu šumu zvýšit.
  • Chcete zachytit pohyb lidí na ulici. Primárním hlediskem je zde tedy čas: ten nastavíte na nějakých 1/10 - 1/2. Tomu přizpůsobíte ostatní hodnoty. Aby byla ulice ostrá, použijete stativ nebo si přístroj opřete.
  • Fotíte portrét, potřebujete rozmazané pozadí. Nutná je tedy nízká clona. Ta vám do objektivu pustí hodně světla, musíte tedy snížit čas a také citlivost.

Zní to složitě? Nebojte, většinu těchto věcí zvládnete pomocí kreativních a scénických režimů (krajina, noční portrét, sport...). Jen je dobré vědět, jak tyto režimy fungují a co se vlastně v útrobách vašeho foťáku děje. Tak vám bude moci automatika posloužit a nebude vás rozčilovat nepochopením vašeho tvůrčího záměru.

popisek Tipy z loňska
Jak se fotí ohňostroj


True

Dobře víte, že fotky z tmavého prostředí vyjdou buď příliš tmavé, nebo rozmazané (dlouhý expoziční čas), případně zrnité. Proto všechny kompaktní fotoaparáty disponují bleskem, jehož krátký záblesk umožňuje pořídit fotku tam, kde to jinak nejde.

Na co pamatovat?

  • Blesk kompaktního foťáku má dosah maximálně 3-5 metrů. Nemá význam používat jej na vzdálenější objekty. 
  • Blesk můžete využít i za bílého dne a plného světla. Je to dokonce žádoucí, třeba pokud fotíte proti slunci nebo pokud má portrétovaná na tváři příliš kontrastní stíny. V takovém případě přepněte blesk do režimu "fill-in", automat jej obvykle nezapne. 
  • Používat blesk je nevhodné v kostelech, muzeích a dalších místech, kde blesk ruší vaše okolí. Pokud si nejste jisti, informujte se u odpovědných osob. Nebleskejte malým dětem do očí! 
  • Po každém záblesku potřebuje fotoaparát trochu času, aby se nabil, než je schopen dalšího výboje. Naučte se, jak dlouho to trvá vašemu modelu, a počítejte s tím. Čím slabší je baterka, tím déle to potrvá. 
  • Blesk může narušit jedinečný okamžik, nepoužívejte jej tedy zbytečně a netaktně.
  • S bleskem můžete i kouzlit. V režimu "noční portrét" (symbol panáčka s hvězdičkou) dosáhnete skvělých výsledků při portrétech v tmavém interiéru (hospoda) nebo exteriéru (noční fotka před hradem). Postavy osvícené bleskem budou pěkně ostré a světlé, zatímco pozadí "vystoupí ze tmy". Nezapomeňte, že režim noční portrét prodlouží expoziční čas, takže poté, co foťák bleskne, může ještě třeba desetinu sekundy fotit. Opřete tedy foťák o sloup nebo použijte stativ.

Portrét v protisvětle



 

True

Fotografování je drahý koníček. Cena vybavení se pohybuje v tisících, častěji v desítkách tisíc a u profesionálů pak i výše. Investujte proto do pořádného pouzdra na fotoaparát, případně do speciální brašny. Při jeho prvním pádu se vám tato investice vrátí.

Při fotografování nebo prohlížení fotek mohou malé digitální fotoaparáty snadno vyklouznout. Poutko kolem zápěstí či řemínek na krku vždy a všude minimalizuje riziko poškození. Citlivou součástí fotoaparátu je objektiv - nikdy se nedotýkejte čočky prsty, mastné stopy jsou horší než pevné částečky. Pokud chcete objektiv otřít, použijte speciální utěrku k tomu určenou, případně čistý suchý hadřík. Pokud jej chcete odřít, postačí košile.

Dívka s digitálním fotoaparátem - moře

Dívka s digitálním fotoaparátem - pokud se budete pečlivě dívat, všimnete si i toho poutka

Teď v zimě se vám může stát, že fotoaparát vymácháte někde ve sněhu nebo vám zkrátka navlhne. Nezoufejte. Fotoaparát vypněte, vyndejte akumulátor a nechte vyschnout, nejlépe ne v teple (zamlžil by se nebo orosil), ale někde na přechodové teplotě (veranda, mezi tabulkami okna apod.) Fén v dané chvíli nadělá více škody než užitku. Nepříjemné situaci předejděte a fotoaparát si držte blíže u těla (v kapse), nejlépe v kvalitním pouzdru.

True

Digitální fotoaparát a pořádně velká paměťová karta v jeho útrobách nás povzbuzují k pořizování stovek fotek. Doma pak často zjistíme, že náš disk se proměnil v černou díru, kde fotky mizí, abychom je už nikdy neviděli. Jen volného místa ubývá...

Vyplatí se udělat si ve fotkách pořádek. Jako první si nastavte správné datum na fotoaparátu - fotky tak budou automaticky označeny datem a časem, což usnadní jejich katalogizaci. Poté je ukládejte na jedno místo (např. složka Obrázky) do oddělených podsložek. Nezapomínejte na pravidelné zálohování a samozřejmě také promazáváni. Záleží na vašich osobních zvycích, jak si rutinní ukládání zavedete, ale vyplatí se tuto rutinu dodržovat.

Mně osobně se osvědčil program Picasa, který je v češtině zdarma ke stažení. Jeho ovládání je intuitivní a možnosti překvapivě bohaté. Mojí oblíbenou funkcí je okamžité vyhledávání fotek napříč celým diskem nebo disky. K fotkám můžete přidávat klíčová slova a popisky, takže vyhledávat můžete i podle nich. Brzy se naučíte fotky popisovat a třídit do alb. Ty skutečně dobré fotky označíte hvězdičkou a pak můžete snadno někomu ukázat jen výběr, případně ohvězdičkované fotky poslat e-mailem či na web.

Picasa - galerie snímků umožňuje rychlé vyhledávání (textové pole vpravo nahoře, výsledky se zobrazjí hned, jak začnete psát)

Picasa - galerie snímků umožňuje rychlé vyhledávání (textové pole vpravo nahoře, výsledky se zobrazují hned, jak začnete psát)

V Picase také můžete fotky upravovat, a to bez obav, že byste poškodili původní fotku: ta zůstává na disku vždy v původní podobě, a to dokonce i v případě ořezu - všechny úpravy jsou tedy vratné. Pokud chcete s upravenou fotkou zacházet i mimo Picasu, exportujte ji v požadované velikosti nebo uložte na disk (i pak bude ale původní verze fotky zálohovaná).

Picasa - ořez (vlevo výběr z různých poměrů stran)

Picasa - ořez (vlevo výběr z různých poměrů stran)

Picasa - přechodový barevný filtr pro obarvení oblohy

Picasa - přechodový barevný filtr pro obarvení oblohy

Pro zmenšení fotek používám také VSO Image Resizer nebo Irfan View. O jejich funkcích více v samostatném článku.

Červené oči

A jak na ty nešťastné červené oči, jak se přezdívá červené sítnici, která je v důsledku rozevřených zorniček vidět na doblesknutých fotkách některých lidí? Buď můžete využít funkci fotoaparátu, která zajistí přídavné blesknutí před pořízením snímku a donutí tak zorničky, aby se přivřely, nebo využijete služeb některého programu pro úpravu fotografií na počítači. A nemusí to být rovnou Photoshop. Třeba již zmíněná Picasa zvládá tuto korekci na jedničku minus (ne vždy funguje automatika, manuální retuš ale zabírá).

Picasa - odstranění efektu červených očí: program automaticky najde oči, myší můžete dokreslit další obdélníčky, červené oči poté ztmavnou a zmizí

Picasa - odstranění efektu červených očí: program automaticky najde oči, myší můžete dokreslit další obdélníčky, červené oči poté ztmavnou a zmizí


Náš dřívější seriál pro začínající fotografy:

Najdete zde podrobný popis principů digitální fotografie (z roku 2004).

V příštím článku se podíváme na problémy s ostřením, kompozicí nebo digitálním zoomem... A také vám poradíme, kde hledat další informace k tomuto fascinujícímu a pohlcujícímu koníčku. V diskusi, prosím, napište, jaké tipy byste začátečníkům nabídli vy. Přeji pěkné světlo a radostné oslavy příchodu nového roku... A pozor na tu krytku :-)

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Panasonic Lumix GH5
Panasonic představil první kompakt na světě určený i profesionálům

Las Vegas (od zpravodaje Technet.cz) Panasonic Lumix GH5 je prvním systémovým kompaktem na světě, kterým pořídíte videozáznam v rozlišení 4K se snímkovací frekvencí 60p. K tomu nabízí celou řadu...  celý článek

Matějská pouť v roce 1989.
ČSSR objektivem matematika. Neznámý fotograf Karel Bucháček

V profesním životě se Karel Bucháček věnoval abstrakci - čisté matematice, ve svém volném čase pak konkrétnu. Vědec z Ústavu teoretické a aplikované mechaniky...  celý článek

Fotografie zvlněných zelených kopců a modrého nebe v kalifornské Sonomě se...
„Blaho“ zná díky Microsoftu celý svět. „Měl jsem si říct víc,“ ví fotograf

Výchozí pozadí systému Windows XP zná každý. Optimistická krajina s modrou oblohou není montáž, jak se může zdát, ale fotografie pořízená na klasický film....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.